HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Synpunkter på denna DIY förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2004/06/19 :  03:43:21  Show Profile Send Sebban a Private Message
Tänkte bygga en egen förstärkare, och efter lite surfande så snubblade jag över den s.k "Chill-amp"

http://jwg.student.utwente.nl/fedde/chill-amp.html

Vad tror ni om detta projektet?

Är det värt att bygga den?
Låter Gainclonen bra?
Vad är bäst, en Gainclon eller en NAD-förstärkare för ca 5k?

Andra synpunkter eller tips/ideér är mycket välkomna!

/Sebastian Petersson

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/19 :  09:56:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
går den frågan att svara på ? beror kanske på hur gainclonen är byggd kanske och vilket sorts ljud man tycker om att lyssna på

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/19 :  10:21:56  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
LM3875 och LM3886 låter ovanligt bra faktiskt. Det finns många varianter som alla sorterar under begreppet Gainclone. Jag har själv en 5-kanalig gainclone uppbyggd av LM3886 i inverterad topologi.

Chill-amp låter nog lika bra som alla andra men den saknar lite säkerhet, det bör sitta 2 st 0.1uF mellan chipens spänningspinnar och jord, dvs parallellt med 1000uF men närmare. R4 i schemat är i lägsta laget, 2.7 eller 3.3ohm är bättre. Många lägger ett 0.1 ohm motstånd i serie med utgången, själv har jag 10 ohm med 12 varv 0.6mm emaljerad koppartråd lindade på dem i serie. Med denna så tål förstärkaren lite mer konstiga laster.

Det råder delade meningar om förstärkningen vid DC. National rekommenderar att man sänker förstärkningen till 1 vid DC, det görs enklast med en kondensator i serie med R2 i schemat. Man får då lägre DC-offset på utgången. Eftersom jag kör inverterat så slår jag två flugor i en smäll med ingångskondensatorn, den tjänar både som DC-spärr och som förstärkningsreducerare till 1 vid DC.

Som sagt, de här chipen låter ovanligt bra, kanske beroende på det förhållandevis låga värdet på filterkondensatorerna i kombination med osedvanligt bra rippelundertryckning från matningen som chipen har. De kan dock låta lite svaga på mycket djupbasrik musik.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000