HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Moddning av M-Audio 7.1 Revolution.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:49:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Inspirerad av Bernt och hans tweak av sin CD-spelare så började jag snegla på mina egna komponenter.
Jag har i dagsläget en PC där mina CD skivor ligger inlästa. Den är sedan inkopplad via ett M-Audio ljudkort till min förstärkare, Onkyo 601E som driver ett par halvt inspelade HFLS-1 och en subwoofer.
Efter att ha grävt runt lite på internet så är min fasta övertygelse att en PC är det rätta mediet att hantera digitala data och stereo-prylar ska hantera den analoga biten. Tyvärr måste det till ett gränssnitt där emellan och in kommer M-Audio ljudkortet.

Ljudkortet ger möjlighet till uppspelning av de flesta digitala format mellan 192-44.1kHz sampling och 24bitars data samt det sker _utan_ omsampling av t.ex. 44.1Khz formatet.
Det sitter två DAC kretsar på kortet, en sex kanals DAC för 'övriga' kanaler och en AK4381 för de två frontkanalerna. Det är denna som har varit föremål för lite 'modifieringar'.

Ut från DAC:en sitter en OP förstärkare (5532) med en del motstånd och kondensatorer till. Från utgången av denna går signalen via ett HP1 filter med 22myF kondensator och 10k motstånd till två op förstärkare (en 5532 per kanal) kopplade parallellt som spänningsföljare. Dessa driver utgången via var sitt 22ohms motstånd.

Ok. vilka möjligheter ger det här?

Matningen.
Spänningsmatningen till 5532:orna är +-12V. Den tas ifrån PCI bussen via 10ohms motstånd och kopplas av med 470myF kondensatorer.
Efter lite inlägg på diyaudio.com så valde jag att byta ut dessa mot 3300yF lowESR typer. Det blir lite trångt men det gick.
Det gjorde rätt så stor skillnad. Mer bas och tydligare ljud.

Tittade sedan vidare på DAC:en. Den är specad med 0-5V matning. Dock har den en egen spänningsomvandlare på kortet så det är inte digitala 5 volten som används.
Inspirerad av Bernt så testade jag att lägga in en 1.0myH 0.5ohm spole i serie men det gjorde det något sämre så det var bara att återställa.
Testade också att plocka bort de 22myF kondensatorerna i signalvägen med det var inte speciellt lyckat så de gick tillbaka. Har sedan insett att de har antagligen en DC offset över sig så de krävs nog.

Har också bytt ut de tre 5532:orna mot OPA 2134. Lite pyssel att löda bort SO-8 kapslar men med en lödfläta och ett gammalt komponentben att böja upp benen med gjorde susen.
Jag hörde ingen större skillnad direkt. Men efter att ha lyssnat ett tag på kortet så tycker jag nu att det är en del nya detaljer i musiken. Skillnaden var dock inte alls så stor som de nya kondensatorerna.
Passade även på att sätta dit polypropen kondensatorer över OP-förstärkarna. Det skedde i samma veva som bytet så svårt att veta vad som gav vad.

Kvar att göra?

Långsiktigt kan man tänka sig att bygga ett externt kraftaggreget för +-12V matningen. Det är inte speciellt svårt att koppla in på kortet. (plocka bort 10ohms motstånd)
Har sett andra som funderar på att ta bort DAC:en och plocka ut I2s signalen till en extern DAC. Det borde lösa de flesta jitterproblem och man har fortfarande ett bra ljudkort med drivrutiner och allt.

Närmast skulle jag vilja byta ut kondensatorerna i HP1 filtret mot polypropen. Vad tror folk om att sätta in 2.2myF kondensator och ett motstånd på 50Kohm? Det ger en brytfrekvens på 1.4 Hz vilket inte borde påverka ljudet alltför mycket. Då har jag inte tagit hänsyn till inimpedans på OPA-2134.
Kan jag minska kondenstorn ytterligare, eller bör jag välja någon form av elektrolyt och lämna motståndet som det är? Vad säger Ni?


Det som är gjort, nya 3300myF kondenstarer * 2, nya OPA2134 * 3, nya 2.2myF kondensatorer * 4.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/06/18 00:10:29

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:32:08  Show Profile Send iffe a Private Message
Oj, toppenkul projekt. Är själv för nervös för att våga mig på moddningar av ljudkort, kör ett RME digi 96/8-kort. Har pckså haft lite funderingar på om man skulle kunna bygga en separat strömförsörjning, men skulle helst vilja slippa fördärva kortet bara för det.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/17 :  23:45:19  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Man behöver inte fördärva så mycket...
På mitt kort är det två stycken 10ohms motstånd som förbinder +-12 volt på PCI bussen till den analoga 12 volten. Löder man bort dessa så borde det vara lätt att kunna mata med ett externt 12V agg. Sedan kanske man ska använda något relä el. dyl. för att stänga av den analoga strömmen. Det kan vara styrt av +12V på PCI:n.

Vet iof inte om det skulle funka på RME...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:44:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Passade även på att sätta dit polypropen kondensatorer över OP-förstärkarna. Det skedde i samma veva som bytet så svårt att veta vad som gav vad.


Hur satte du in dom?Mellan + - till jord eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:53:07  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Mellan + till -. De löddes direkt på IC kretsarnas ben 4 och 8.

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/19 :  02:09:42  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Det tog inte lång tid innan jag kände att det fanns lite att testa igen.
Efter att ha lyssnat en del tyckte jag att diskanten var lite vass. Vet inte vad det beror på men min misstanke är störningar på 12V matningen.
Jag anade också att mitt misslyckade försök med en spole på matningen till DAC-en inte var helt rättvis. När jag provlyssnade den förändringen så hade jag även plockat bort kondingarna i signalvägen och det ställde till en del.

Källan till störningar borde vara PC:n så det borde vara där som problemet ska angripas. I orginal koppplas PCI -+12V via 10ohm motstånd till analog -+12V som kopplas av med 470myF kondenstorer. Dessa hade jag dock bytt ut mot 3300myF. Men det borde knappast vara någon nackdel att ha de gamla kvar så jag lödde in dem parallellt med de nya på baksidan av kortet. Nästa PCI kort var rätt så lågt så det var inga problem att få plats.

De störningar som kommer från PC borde vara rätt så högfrekventa. (2Ghz klocka, 66Mhz PCbuss 200Mhz minne e.t.c.) En liten drossel borde göra större effekt än ett 10ohms motstånd för att undertrycka dem. Samtidigt finns det nog tillräckligt med lågfrekventa störningar för att man ska vilja behålla motståndet.

Lödde loss 10 ohms motstånden. Tyvärr gick ena sönder (svårt med ytmonterat) och fick ersättas av 3*68ohm vanliga motstånd (Har _många_ sådana liggande. Lång historia...). I serie med motstånde(t/n) satte jag sedan en 1myH, 0.45ohms drossel ifrån ELFA på både + och - ledningen.

In med kortet i datorn och testa lite.

Rätt så stor skillnad till det bättre. Basen är fortfarande fyllig med 'punch' i men något mjukare. Men den stora skillnaden är i diskanten. Många tidigare vassa s ljud var nu borta och sångarna lät mer naturligt i de partierna. Överlag en renare diskant.

Med så stora skillnader börjar jag allvarligt att fundera på att bygga ett -+12V aggregat enligt något vettigt schema på nätet. Är det någon som ha ett bra förslag?
Jag tänkte skaffa en vanlig batterieleminator på ca. +-15V och sedan skapa någon bra linjär reglering till den. En vanlig 7812 räcker väl knappast men samtidigt känns t. ex. per anders super-duper aggregat lite i överkant. Någon som kan tipsa om bra DIY byggen för lågbrusiga/lågimpedans små nätaggregat?


--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000