HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad efter dynaudio 1.3se?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:05:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ser att det är en del som säljer/sålt Dynaudio 1.3se
dessa dagar.

Blir själv mycket nyfiken. Vad är den naturliga
uppraderingen efter denna högtalare? Är det
en nyare och förbättrad version av denna? Är det
en högtalare som är mer lättdriven?
Eller är det bara det vanliga uppgraderingsspöket
som i bästa fall förflyttar en sidledes?

Går själv och funderar på ett par 1.3se eller
om det finns en avsevärt förbättrad variant.

Har inte haft möjligheten att lyssna på 1.3se med
min anläggning (A300/P1), men misstänker även att
1.3se vill ha en hel del mer kraft än vad A300
förmår.

Synpukter är tacksama!

Edited by - Per100 on 2004/06/17 10:08:20

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:42:56  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

Jag har ett par JMlab Micro Utopia (Stativ). Är själv mycket
nöjd. Vill man köpa beggat rekommenderar jag Micro Utopia
eller Mini Utopia. Om man däremot vill ha nyste nytt
finns Micro Utopia med Berylliumdiskant. Ett annat alternativ
är Dynaudio Confidence C1. Linn har visst också bra stativare
(Trikan ???). Wilson Benesch likaså.

Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:50:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har samma förstärkarpar som du Per.
Jag har satsat på bra nätkablar med bra kontakter från Clou (viktigt att det är kablar med Clous nya kontakter), och det har gett mig betydligt bättre basskärpa.
Det finns alltså mer att hämta där.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:51:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kör med Totem Model 1 Signature och den är jag riktigt nöjd med, har inte hört många i den prisklassen som låter bättre....

Men JM Lab är bra av det jag hört, och även Revels M20...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/17 :  11:04:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men frågan är om dom är så mycket bättre, utan bara lite annorlunda mot 1,3SE
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/17 :  12:24:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker dom är bättre och vad jag har hört av många andra som jämfört är dom bättre.. Men visst är det en smaksak....
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/06/17 :  12:36:16  Show Profile Send Conan a Private Message
Är själv en av dom som sålt sina 1.3se för nån månad sen. Dom drevs av en Amplifix (också såld) och jobbade tillsammans med en Infinity Kappa Sub (faktiskt kvar!) i de lägsta registren.

Jag tycker 1.3se håller en mycket hög klass och kan på flertalet parametrar tävla med de absolut bästa. Karaktären på högtalarna är något "laid back" med ett formligen magiskt mellanregister. Diskanten är förlåtande men upplevs heller aldrig vass eller påträngande om bara förutsättningarna är någorlunda hyfsade vad gäller lyssningsrumsakustik och krut i förstärkaren.

Basen är det svagaste med 1.3se. Nivån finns där, betydligt mer än hos majoriteten av stativarna, men basen har tendenser till "sameness" och viss bumlighet. Har man tänkt använda högtalaren utan subbas får man avväga om man vill offra artikulation och kvalitet som kan finnas hos många andra (dyrare?) modeller mot den upplevda nivån och "tyngden" i basen från ett par 1.3:or. Jag själv skulle rekommendera att koppla ihop dem med en (eller gärnra flera) högkvalitativ(a) subbasar, och sätta in ett högpassfilter före 1.3:an. Med detta tjänar man både renhet och ljudtrycksförmåga.

De är högtalare som egentligen inte uppvisar så många "hyss" och detta sammantaget gör att man lätt kan leva mycket länge med dem. Jag är själv lite färvånad över att förhållandevis många 1.3se finns ute för försäljning. Antagligen är det som du säger att det är "uppgraderingsdjävulen" som slagit klorna i folk, för högtalarna är väldigt bra. För strax över 10kSEK är ett par 1.3se klart prisvärda.

Vad har jag då själv bytt till och varför!? Jo, för pengarna som jag fick från försäljningen av 1.3se inhandlades ett multikanalsystem från Ino Audio (2st piP, 1st Dialog1 samt 6st Ambiens1). Såklart inhandlades även DVD (Pioneer 668) samt en A/V-receiver (Pioneer AX3) - bägge appaeraterna var 2mån beggade.

Fortfarande håller jag på att trimma in systemet och jag har inte kunnat (eller ens hunnit) göra en helt korrekt jämförelse mellan gamla 2-kanalssystemet och den nuvarande multikanalaren. Det har varit en flytt emellan också och lyssningsrummet är helt annorlunda i dag. Det lät väldigt bra om 2-kanalsriggen och det låter väldigt bra idag också, är det enda jag egentligen kan säga - vilket i sig är ett väldigt gott betyg åt piP och Pioneer-stärkaren.

Själva anlednngen till bytet är lika delar familj (fler kan ha nöje av en multikanalare), nyhetens behag (jädrans kul med multikanal) samt jakt efter bättre återgivning (piP är faktiskt ruskiga!).

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:12:26  Show Profile Send David A a Private Message
Sålde mina 1.3se förra året och uppgraderade till ett par Revel Ultima GEM. Och visst blev det skillnad, men det borde det väl också bli med den priskillnaden.
1.3se största fördel är att den spelar lite laidback och inte alltför aggresivt. Detta gör att man inte behöver fullt lika bra kringutrustning och inspelningar som tex GEM kräver. Jag hade mina 1.3se i 3 år och var mycket nöjd hela tiden. Med en sub och helst filter växer dom rejält i prestanda. Även om jag tycker att just basen i dom är mycket potent för dess storlek. Dom kan fylla ett ganska stort rum med bas på rimliga nivåer.
Ett hett alternativ som dock är mycket mera analytiskt är Ino Audio Pip. Trots sin låga prislapp anser jag den vara mer korrekt och mera högupplöst än 1.3se. Men detta ställer också högre krav på kringutrustningen. Basen i Pip når inte upp till samma nivå som 1.3se, och kräver att högtalaren placeras mycket nära bakvägg för att inte bli för tunn. Upplever också att 1.3se kunde spela lite högre utan att krokna jämfört med Pip.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/06/19 :  11:32:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
Detta var verkligen intressant att läsa!
Jag skall försöka lyssna på ett par 1.3se.

David A har tydligen gått upp flera steg
prismäsigt för att få ett bättre ljud, det
tolkar jag som ett gott betyg åt 1.3se

Även tipset med nya nätkablar från Clou
finner jag intressant. Var inhandlar man dessa?
Är också inne på
att testa någon begagnad modell från JM Lab
då dessa verkar vara förhållandevis lättdrivna.
Nya modeller från JM Lab med beryliumdiskanten
är också högt uppe på listan.

tack/per


Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/06/20 :  16:18:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Har ett par 1.3 SE hemma just nu och jag måste säga att det är en mycket vettig högtalare i mina öron.

Jag tror också man måste upp flera steg prissmässigt för att få någonting som är klart bättre.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000