HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 gränsfrekvens på sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/19 :  13:42:31  Show Profile Send Per23 a Private Message
på vilket frekvensområde brukar delningen mot sidosystemet ligga på en sub normalt.
har en canton as25sc som jag tidigare har matat med pre outen på min cambridge a500 ok kört mina vanliga canton le102 som vanligt o ställt subben på ca 60-65hz men nu har jag testat att koppla genom högtalar ingångarna på suben o vidare till mina sidohögtalare men jag trodde att frekvensen mot sidosystemet skulle ändras vid ändring på vredet på subben men delningen verkar vara konstant?
då är frågan hur högt ska man vrida upp subben i frekvens?
jäkligt lurigt att ställa in tycker jag då den verkar dela ganska högt i frekvens?

mvh Per Bergman

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/19 :  14:05:43  Show Profile Send goodsound a Private Message
Personligen tycker jag att du bör dela så lågt som möjligt. Detta för att basen ska integrera ditt övriga system så bra som möjligt. Annars kan du dela den där dina frontare inte längre mäktar med...

Lyca till!

// Svante
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/19 :  15:14:51  Show Profile Send Per23 a Private Message
jo men det är inte problemet
det jag menar är att sido systemet delas av vid samma frekvens hela tiden oberoende av hur jag ställer frekvensen på suben.
alltså suben kan jag reglera hur högt jag vill att den ska spela men jag kan inte reglera hur långt ner dom vanliga ska gå?
det är där skon klämmer måste veta hur högt jag ska ställa subben så jag inte får en grop i frekvenskurvan med inget ljud alls.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/19 :  16:36:08  Show Profile Send AndersP a Private Message
På de flesta billigare subwoofers är det bara ett passivt HP filter, typiskt 6 dB/oktav som blir inkopplat via högtalaringångarna. Det går inte att ställa nån frekvens på det. Om du vill börja mecka med sidosystemets gränsfrekvens måst du ha helt andra grejer.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/19 :  16:37:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Som exempelvis det subfilter som är under konstruktion till HFLS-1 på DIY-delen av forum.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/19 :  16:45:34  Show Profile Send Per23 a Private Message
iofs så var ju inte subben så billig över 5000:-
men den kanske bara ändrar frekvens genom lågninvån
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/19 :  17:00:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Den ändrar aldrig frekvens på sidohögtalarna vad du än hittar på, men alltid på basen om du skruvar på delningsfrekvensen.

Om du använder det passiva högpassfiltret blir det bara en delningsfrekvens på subben som kommer att passa. Om pluggar igen basreflexen på sidohögtalarna med en socka eller nåt är det ibland lättare att hitta en bra delningsfrekvens, men den blir högre. Det kan vara ett alternativ till det passiva HP-filtret.

Bara för att det råkar finnas ännu billigare grejer än 5000:- betyder ju inte det att det inte är billigt. Det är ganska svårt att hitta grejer till en skaplig DIY-sub med en budget på 5000:-

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:25:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är lite bedrägligt att konsturera en sådan lösning som du beskiver. Vitsen med att man kan ändra på delningsfrekvensen till suben är ju också att man samtidigt kan göra det lättare för sidohögtalarna om man spela starkt eftersom sidohögtalarna då inte behöver spela så långt ner i basen. Kan du inte testa hur det är när du enbart använder lågnivåingången på suben. När det gäller delningsfrekvensen till suben så kommer det ann på hur låg frekvens sidosystemen kan reproducera med en rimligt hög ljudnivå. Här råder det ju lite olika meningar om var man ska dela men själv tycker jag att man ska dela lågt (60Hz) för att undvika frekvensdubblingar och distorsion i suben.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:00:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om det går, prova med att parallellkoppla subbens högnivåingång till fronthögtalarna, dvs du använder inte subens delningsfilter till frontarna. Därefter ställer du in suben att dela så lågt så att du i princip inte märker av något överlapp.

Ofta är rätt nivå på suben lägre än man tror, men det är ju alltid kul att brassa på lite extra när man ser på film tex eller till viss musik eller när man har party!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/20 :  00:33:07  Show Profile Send Per23 a Private Message
funderar på att köra som jag gjorde precis innan igen
köra sidosystemet som vanligt o köra subben separat lågt ställd eller där jag tycker att jag vill ha lite extra tex baskagge
har matat den via pre out men jag har ingen pre in på stärkaren tyvärr så jag kan inte filtrera den vägen om jag skulle vilja pröva.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/20 :  16:56:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Anledningen till att den här typen av konstruktion är så vanlig är förmodligen att de flesta av dessa subbar blir inkopplade i bioanläggningar. I en sådan behövs inga filter i subben, allt tas om hand av receivern/processorn.
Filtret används mest till demomnstrationer i hifi-butiker på så sätt att man kan höra att det kommer ljud ut ur produkten.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000