HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 primare vs bladelius?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/17 :  03:04:13  Show Profile Send aland a Private Message
Jag vet att denna topic borde vara i flerkanalshifi men eftersom jag är mer intresserad av att höra åsikter om stegen så kommer den här.
Kort: tänkte kanske byta slutsteg till mitt flerkanalssytem, kör nu Classe' CAV-180 till B&W Nautilus system (804, htm1)

Kan man alls jämföra Bladelius Grendel mot 4st Primare A30.2? Primaren skulle man köra tre stycken bryggade (front) och ett i stereo (surround).

Vill höra lite kommentarer om det alls är värt att börja släpa hem och börja provlyssna. Är dessa steg i olika divisioner eller kan det bli en riktig duell mellan dem. Prismässigt ligger Primare lite blilligare. Vilket inte är dumt....

Vilka andra alternativ finns i klassen under 70k?

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/06/17 :  03:32:27  Show Profile Send crion a Private Message
Cary Audio Cinema 2, 3 eller 5 lär komma i närheten av BAT VK6200 för typ halva priset. Jag skulle definitivt ta en titt på dessa. Den blev amplifier of the year i Perfect Vision.

Dock låter det som om du letar efter mycket watt. Skall du byta högtalare från B&W 804:orna eller resonerar du att pondusen sitter i watten?

Ett bang for buck alternativ är Sherbourn 7/2100A, konstruktörerna av denna kommer från Acoustic Research och McIntosh. Med denna kan du enkelt brygga de två frontarna till 2*400W om du nu behöver effekten. Annars skulle jag generellt sett hellre rekommendera BiAmping än bryggning.

Edited by - crion on 2004/06/17 03:51:48
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/17 :  03:46:21  Show Profile Send aland a Private Message
Jo det är bara watten som gäller ;)
Man kan inte ha för mycket effekt iaf, Nautilus gillar effekt och jag lyssnar relativt högt när jag tittar på konserter och filmer. Men nej, pondusen ligger inte i watten!
Ska kolla på steget, tack för tipset.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/06/18 :  00:20:44  Show Profile Send Gebex a Private Message
Bladelius är designansvarig för Primare också så jag tror att de inte låter helt olika.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/06/18 :  08:21:13  Show Profile Send markih a Private Message
Är han? Designansvarig alltså.
Jag trodde att de utvecklades i Danmark idag. Primare är ju danskägt numera till 51% och jag har hört att det mesta är flyttat till Danmark. Men Bladelius kanske är inblandad på nåt hörnb ändå?

markih

Edited by - markih on 2004/06/18 08:21:43
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/18 :  10:55:02  Show Profile Send nurfen a Private Message
Montering och design sköts i Sverige, huvudkontoret i Danmark samt tillverkning av vissa kort i asien någonstans. Vågar inte påstå att det är alla kort..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:27:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bladelius är numera i allra högsta grad inblandad i Primare.
Det är också anledningen till att det inte blev någon fortsättning med SAT som ju direkt konkurrerade med Primare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/06/19 :  11:16:51  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag har för mig att Primare köpte upp varumärket S.A.T och efter det hände det inget mer med märket. Kanske Primare kände sig hotade?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/19 :  14:30:41  Show Profile Send eliot a Private Message
Mikael Bladelius konstruerar Primares apparater men sedan lyssnar Primare och ger sin feedback så att det låter som Primare vill. Primare låter annorlunda än Bladelius och S.A.T och det är orsaken till att jag köpte en Primare DVD30 och är mycket nöjd med den.

När jag har hört anläggningar med förstärkeri av Bladelius har det alltid varit orkeslöst . Det är därför Mårten Design Coltrane inte lät bra på Arken Mässan när de drevs av de stora Bladelius förstärkarna. Jag ville därför inte dömma ut Mårten Design och när jag sedan hörde deras mindre model Alto drivas av EAR förstärkare så lät dessa riktigt bra....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/19 :  14:58:40  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag skulle vilja tillägga att det naturligtvis är min helt personliga åsikt!
- Man kan naturligtvis fråga sig varför Bladelius bara finns i Sverige...

Jag blev rekommenderad Primare DVD30 av min handlare i Schweiz och han ville inte tro att Bladelius konstruerade den eftersom han liksom jag (vi hade inte pratat om Bladelius!) hade samma negativa uppfattning av Bladelius apparater om de nu heter Advantage, SAT eller Bladelius....

Jag skulle definitivt jämföra 4st Primare A30.2 mot Grendel - men kanske också pröva Audionets nya flerkanalslutsteg som Cyber precis köpt!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/06/19 :  17:05:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Man kan naturligtvis fråga sig varför Bladelius bara finns i Sverige...



quote:
Jag blev rekommenderad Primare DVD30 av min handlare i Schweiz och han ville inte tro att Bladelius konstruerade den eftersom han liksom jag (vi hade inte pratat om Bladelius!) hade samma negativa uppfattning av Bladelius apparater om de nu heter Advantage, SAT eller Bladelius....


Så hur går detta ihop då..



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/06/19 :  17:17:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
När jag har hört anläggningar med förstärkeri av Bladelius har det alltid varit orkeslöst . Det är därför Mårten Design Coltrane inte lät bra på Arken Mässan när de drevs av de stora Bladelius förstärkarna. Jag ville därför inte dömma ut Mårten Design och när jag sedan hörde deras mindre model Alto drivas av EAR förstärkare så lät dessa riktigt bra....


Dom stegen som Coltrane kördes med på Arkenmässan var tidiga prototyper och dessutom inte helt inspelade. Coltrane på förra Arkenmässan har också utvecklats en hel del sedan dess.
Lådorna har tillverkas av en annan tillverkare idag och är förbättrade på en hel del punkter. delningsfilter och en del annat har också ändrats på Coltrane.
Vi körde samma men vidareutvecklade steg på förra årets Frankfurtmässa och dom är allt annat än orkeslösa. Och då var det fortfarande prototyper som inte var helt klara. Dom Advantagestegen är bland det bästa som jag har hört med Coltrane. Dom finns inte i produktion ännu, men dom kommar att bli riktigt bra när dom släpps.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/19 :  19:12:09  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det är roligt det här, så fort något mindre positivt nämns om Bladelius blir det liv i "huset" och fina bortförklaringar kommer från vissa

Wizard
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/19 :  22:54:46  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag trodde inte Coltrane kunde låta dåligt, de har ju kablage från Jorma!!!11

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:21:34  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Så hur går detta ihop då..
De måste ju inte finnas till salu utomlands för att boende utomlands ska ha hört dem...

Stämmer det förresten att Bladelius (konstruktören) produkter bara finns i Sverige?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:53:28  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Finns i England iaf........



http://www.sounds-of-music.co.uk/main-pages/latest-news_jul03.htm

ADVANTAGE
Great news from this also well respected product range which has been going through some factory changes over the last few months. The Frankfurt show saw the launch of some new monoblocks with superb looks and a performance that stopped many a visitor in their tracks. I believe that these fantastic amplifiers will set a new standard at the middle end of the High-End market and with the new CD player also just about to be released (at last) Advantage once again supports it's own name. The new AV amplifier and processor also turned a few heads. Possibly the best mid priced complete AV system money can buy.

...

Good listening and good bargains.
John Jeffries


Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!

Edited by - VR-8 on 2004/06/19 23:57:05
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/06/20 :  02:53:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jag trodde inte Coltrane kunde låta dåligt, de har ju kablage från Jorma!!!11


Jag glömde att nämna att en av dom ändringar som har skett sedan Arkenmässan är att internkablaget har blivit utbytt mot internkablage av min tillverkning.
Och att det är en viktig anledning till att Coltrane har blivit en bra bit bättre sedan dess

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/06/20 :  11:03:34  Show Profile Send poman a Private Message
Det bor nog en liten fanatiker i oss alla! Själv så skulle
jag blir förbannad om någon sa något ofördelaktigt om Primare.
Som sagt smaken är som baken antingen gillar man det eller avskyr man det.Jag säger bara det heja Sverige, kul att det finns tillverkare av hifiprodukter av hög kvalite i vårt land, så var stolta och gläjds åt deras framgångar.





Edited by - poman on 2004/06/20 11:08:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/20 :  11:25:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nu handlar det ju inte om huruvida Bladelius designar det ena eller det andra utan hur en Grendel står upp emot en hoper med Primare 30.2'or.

Har någon lyssnat på Grendel och bryggade 30.2'or i samma anläggning?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/06/20 :  11:35:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min första lyssning med Baldelius var Grendel på hifimässan 2004 i sthlm. Vet inte vad som var fel men inte tyckte jag det lät speciellt bra.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/20 :  11:56:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tråkigt att folk inte kan hålla sig OnTopic....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:04:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Precis Neo, nu håller vi oss on topic, har du hört Grendel vs Primare?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:45:07  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Eftersom ingen tydligen har jämfört dessa två förstärkare i samma anläggning så är väl tråden död.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/20 :  14:10:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag hoppas att kunna få möjlighet till det någon gång. Skulle vara trevligt att kunna få låna hem en Grendel. MvhKristofer
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:04:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Pac: Jag har testat ett Grendel steg samt lyssnat på olika anläggningar där en Grendel har stått för drivningen. Har inte gjort någon jämförelse nej... så jag gör inte mycket nytta i denna tråd heller.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/21 :  13:49:04  Show Profile Send eliot a Private Message
Efter diskussionen om hur bra/dåliga Bladelius produkter är så är det enda rätta att låna hem och jämför Primare med Bladelius - det är slutligen Du som skall leva med valet

OT: Jag låter mig gärna överbevisas av någon som kan visa att produkter under namnet Bladelius har både upplösning och dynamik motsvarande sin prisklass

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000