Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 17:51:31
|
Hej!
Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta när det gäller diy, samt metod för bästa resultat. Flera HiFi tillverkare använder sig av detta (ex. audiovector) på sina dyrare modeller och används även som en "uppgraderingsfas" när du skickar in dina högtalare till fabriken för att gå upp ett steg. Eller är allt bara nys för att dra in pengar?
mvh John |
- |
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:51:41
|
Kan ju vara intressant att veta vad "laminera" betyder. I Nordstedts ordbok står det, "lam,in,era v. -de uppbygga el. tillverka av flera skikt" Om detta är vad som menas, betyder väl det att man bygger baffeln som en sorts sandwichkonstruktion, dvs limmar ihop olika lager, kanske tunnare plywood förslagsvis, ev enkombination av mdf samt tunnare material. Enligt audiovector ska detta påverka "dämpning, stabilitet och högtalarelementens återgivningsförmåga". Så långt audiovector alltså.
|
- |
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 19:56:28
|
Audiovector "laminerar" ett extra lager på baffeln vid uppgradering från tex M1 till M1 Super. Det är inget något fjuttigt 0,6mm lager dock utan snarare 1,5cm.
Audiovector M1
Audiovector M1 Super
Som ni ser har det hamnat en extra baffel på M1 Super modellen. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 21:42:25
|
zac jag gillar ditt sätt å bygga :) som tjejerna brukar säga stort grovt å massivt är fina grejor ;) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/06/17 : 10:01:40
|
På denna sida kan man följa audiovectors hela uppgraderings system i M1 eller Mi3 serien.. Naturligtvis ingår mer än bara en etra tjock baffel.. men ändå.. det lamineras ganska friskt..
http://www.ljudtema.se/audiovector/av-frame.htm |
- |
|
|
|
Topic |
|