Author |
Topic |
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 09:49:23
|
Funderar på att börja knåpa ihop en låda till en gammal MDS 21 basare som bara ligger hemma o skräpar för övrigt och skulle behöva lite hjälp med lådan!
Ni lär få fylla i vad som saknas för fakta för att man ska kunna räkna ut lådan sen (misstänker att ja glömmer något)
Då jag tänkte använda den som subbas så kanske man kan dela vid?40-80 hz?
Alla förslag och tankar e högt välkomna, även på andra låd funderingar!
Qts: .635 Vas: 319 liter Qtc: 1.02 |
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 14:43:01
|
Jag skulle sälja den, och för pengarna köpa en XLS tillsammans med en slav för pengarna. Därefter böra fundera vad jag ska göra för sub..
Men det är jag.. MDS är ju inte direkt välrenomerade, dock vore det kanske den ballaste subben i din vänkrets?
Jag tänker inte ens försöka leka fram något med den, för dålig/osäkert element (MDS är inte kända för att ha övertygande mätningar eller korrekta värden på sina element...).
Hoppas du hittar på något kul med det, blocket är väl dock min rekomendation (inte hifimagasinget om du förstår...).
mvh Jocke |
DnB for dance, Zappa for life! |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 18:53:37
|
Nej jag vet att den inte är en bra hemma subbas, skulle bara vara roligt att se om den faktiskt kan prestera något överhuvudtaget |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 19:08:35
|
hehe ha inga förväntningar bara :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 19:21:20
|
jokkon och haakan: Har ni lyssnat på en MDS 21" bas i en korrekt låda så ni vet vad ni pratar om, eller grundar ni era utlåtanden på att "bara för att det står MDS på grejjerna" så kan det inte låta bra?
/Snorkeln
|
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 20:00:24
|
Tyvärr kräver detta element en låda i kollosalformat för att kunna ge lågbas med en någorlunda jämn frekvensgång. Kolla själv med t.ex winisd som du kan tanka ner här http://www.linearteam.dk/ Du behöver även FS-värde som är 33,77 eller 33 om ditt element heter MDS21E.
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 21:13:01
|
jokkon och haakan: Har ni lyssnat på en MDS 21" bas i en korrekt låda så ni vet vad ni pratar om, eller grundar ni era utlåtanden på att "bara för att det står MDS på grejjerna" så kan det inte låta bra?
antar bara att luktar det skit måste det vara skit :P |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Belker
Member
504 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 22:53:14
|
quote: Jag skulle sälja den, och för pengarna köpa en XLS tillsammans med en slav för pengarna.
JAA! -Jag köper den för 3000:-! Inte... |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 22:56:05
|
skulle gärna sälja den och byta in den mot en xls bas om ja fick så mycket pengar för den med det tvekar jag på att någon vill ge
Håller på bygger en sub av en MDS audiophile 15" också som ja fick för en väldigt billig peng, bara prövar bygga något av dom och se om dom faktiskt är så dåliga som alla säger! skulle ja inte ha haft 21" mdsen samt fått 15" billigt skulle ja nog inte köpt dem..
Ska kolla lite själv i ett program, Lådans storlek spelar mindre roll Kanske skulle försöka bygga ett horn, men det kan nog bli ont om plats då
|
|
|
|
Topic |
|