HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dum fråga : Tips på bra skivspelarborste?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:29:06  Show Profile Send Robis a Private Message

Tjenixen, jag letar efter en bättre skivspelarborste så jag
kan hålla mina kärleksfulla vinyler ännu mer dammfria.

Eländet jag använder nu är modell enklast,
men man får vad man betalar för (köpt på Ginza t.om).

Någon som har något tips? Goldring har visst en för några hundra...


/Robis



//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:45:38  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Robis!
Jag har ibland funderat om det är så bra att använda en skivborste, tycker att det känns som man "laddar" upp skivan och gör den ännu mer öppen för damm.

Är det någon som vet om det kan bli statisk elektrisitet med en skivborste?
Jag brukar låta nålen spåra bort dammet och sen rengöra den vid behov, eller vid riktig smuts hala fram tvättkaret.

Mvh /

Comu
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:14:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det gör du. Det har funnits (tydligen) skivspelarborstar med jordsladd, och enligt läsning skall detta vara bättre för att ta upp damm. Dock kommer nog skivan laddas i alla fall. Ett trick är väl att jorda sig själv när man borstar av (ta på något jordat chassi).

Eller så köper man en Shure V15VxMR pickup med inbyggd jordad borste. Det än mycket effektiv. Hur mycket man dammar av skivan är den lilla borsten full med damm när man spelat en sida .

Våttvätt med vakuumtvätt rekommenderas. Det hjälper också mot statisk electricitet. Högre luftfuktighet i rummet är också bra.

Thomas

"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:42:15  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
En kolfiberborste fungerar ofta hyfsat. Leder bort statisk el genom din kropp, om du inte står på en heltäckningsmatta. Beror också på vad du har under skivan. Kolla med vinylbutiken.com


//StefanZ
"Mirage - faster than sound"
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:52:05  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Eller så köper man en Shure V15VxMR pickup med inbyggd jordad borste. Det än mycket effektiv. Hur mycket man dammar av skivan är den lilla borsten full med damm när man spelat en sida .



har en äldre shure pickup, samma fenomen även där.
det är nästan svårt att förstå att det kan finnas så mycket damm på en nydammad skiva...

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/25 :  02:03:17  Show Profile Send nin a Private Message
Kolfiber borte är väl det bästa. Det finns även en "pistol" att köpa som man tar bort statiskt electricitet enkelt. Ska själv köpa en sådan. Men bästa är nog att man försöker ta bort en del med en bra kolfiber borste och inte en sådan gammal Discwasher borste eller dyl som gör att smutsen tränger ner längre i spåret. Sedan så är det inte så bra att spela skivor som är massa smuts på för att det "rivs upp och bort av pick-upen". För när pick-puen går genom spåren så blir dom väldigt varma och ligger det smuts/damm där så är det lätt att det fastnar i den varma vinyl när den kyls ner.

Någon som vet om Disc doctor sakerna finns i sverige att köpa?


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/25 :  02:07:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tryckluft !




Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/25 :  02:17:00  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten rekommenderar en:

Hunt E.D.A.-London



Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:12:19  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Robis


Tjenixen, jag letar efter en bättre skivspelarborste så jag
kan hålla mina kärleksfulla vinyler ännu mer dammfria.

Eländet jag använder nu är modell enklast,
men man får vad man betalar för (köpt på Ginza t.om).

Någon som har något tips? Goldring har visst en för några hundra...


/Robis



//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\


Hej Robis

Försök att få tag på en gammal begagnad Vacorec skivdammsugare.
Den ser ut som en lp- skiva, du stoppar in skivan i Vacorecen därefter så suger den upp allt damm och avmagnitiserar skivan.
Den skall givetvis anslutas till ett nätutag. Priset låg på 80- talet på ca: 300- 400 kr, begannat pris idag troligen runt 500 kr obs denna är ett fynd.
Har givetvis en själv köpt -82
Skivorna blir som nya igen.
Vacorec var långt före sin tid, samt på denna tid anseed som dyr, företaget gick i konkurs någon gång i slutet av 80- talet.
Mvh
Kenth



Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:26:51  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Goldring har en modell super extatic carbon fifre and velvet disc pad fungerar bra eller dishwasher har också em odell som är bra men jag skulle inte klara mej utan min VPI-17 skivtvätt den är bara bäst
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:35:52  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Även jag rekommenderar en kolfiberborste.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:45:40  Show Profile Send Robis a Private Message
Eftersom jag inte har ekonomi till en Shure eller en VPI() så får det bli till att beställa Goldring bôrsten då..

Tack för feedback:en!


/Robis



//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000