Author |
Topic |
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 22:29:06
|
Tjenixen, jag letar efter en bättre skivspelarborste så jag kan hålla mina kärleksfulla vinyler ännu mer dammfria.
Eländet jag använder nu är modell enklast, men man får vad man betalar för (köpt på Ginza t.om).
Någon som har något tips? Goldring har visst en för några hundra...
/Robis
//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\ |
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 22:45:38
|
Hej Robis! Jag har ibland funderat om det är så bra att använda en skivborste, tycker att det känns som man "laddar" upp skivan och gör den ännu mer öppen för damm.
Är det någon som vet om det kan bli statisk elektrisitet med en skivborste? Jag brukar låta nålen spåra bort dammet och sen rengöra den vid behov, eller vid riktig smuts hala fram tvättkaret.
Mvh /
Comu |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 23:14:16
|
Det gör du. Det har funnits (tydligen) skivspelarborstar med jordsladd, och enligt läsning skall detta vara bättre för att ta upp damm. Dock kommer nog skivan laddas i alla fall. Ett trick är väl att jorda sig själv när man borstar av (ta på något jordat chassi).
Eller så köper man en Shure V15VxMR pickup med inbyggd jordad borste. Det än mycket effektiv. Hur mycket man dammar av skivan är den lilla borsten full med damm när man spelat en sida .
Våttvätt med vakuumtvätt rekommenderas. Det hjälper också mot statisk electricitet. Högre luftfuktighet i rummet är också bra.
Thomas
"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 23:42:15
|
En kolfiberborste fungerar ofta hyfsat. Leder bort statisk el genom din kropp, om du inte står på en heltäckningsmatta. Beror också på vad du har under skivan. Kolla med vinylbutiken.com
//StefanZ "Mirage - faster than sound" "Art is just short for Arthur" |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 23:52:05
|
quote: Originally posted by Thomas A
Eller så köper man en Shure V15VxMR pickup med inbyggd jordad borste. Det än mycket effektiv. Hur mycket man dammar av skivan är den lilla borsten full med damm när man spelat en sida .
har en äldre shure pickup, samma fenomen även där. det är nästan svårt att förstå att det kan finnas så mycket damm på en nydammad skiva...
MVH: Andreas Erixon Arnqvist
paradis_oscar@hotmail.co |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 02:03:17
|
Kolfiber borte är väl det bästa. Det finns även en "pistol" att köpa som man tar bort statiskt electricitet enkelt. Ska själv köpa en sådan. Men bästa är nog att man försöker ta bort en del med en bra kolfiber borste och inte en sådan gammal Discwasher borste eller dyl som gör att smutsen tränger ner längre i spåret. Sedan så är det inte så bra att spela skivor som är massa smuts på för att det "rivs upp och bort av pick-upen". För när pick-puen går genom spåren så blir dom väldigt varma och ligger det smuts/damm där så är det lätt att det fastnar i den varma vinyl när den kyls ner.
Någon som vet om Disc doctor sakerna finns i sverige att köpa?
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 02:07:56
|
Tryckluft !
Ha det bäst Johan
|
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member
123 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 02:17:00
|
Kapten rekommenderar en:
Hunt E.D.A.-London
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 08:12:19
|
quote: Originally posted by Robis
Tjenixen, jag letar efter en bättre skivspelarborste så jag kan hålla mina kärleksfulla vinyler ännu mer dammfria.
Eländet jag använder nu är modell enklast, men man får vad man betalar för (köpt på Ginza t.om).
Någon som har något tips? Goldring har visst en för några hundra...
/Robis
//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\
Hej Robis
Försök att få tag på en gammal begagnad Vacorec skivdammsugare. Den ser ut som en lp- skiva, du stoppar in skivan i Vacorecen därefter så suger den upp allt damm och avmagnitiserar skivan. Den skall givetvis anslutas till ett nätutag. Priset låg på 80- talet på ca: 300- 400 kr, begannat pris idag troligen runt 500 kr obs denna är ett fynd. Har givetvis en själv köpt -82 Skivorna blir som nya igen. Vacorec var långt före sin tid, samt på denna tid anseed som dyr, företaget gick i konkurs någon gång i slutet av 80- talet. Mvh Kenth
|
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 10:26:51
|
Goldring har en modell super extatic carbon fifre and velvet disc pad fungerar bra eller dishwasher har också em odell som är bra men jag skulle inte klara mej utan min VPI-17 skivtvätt den är bara bäst |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 10:35:52
|
Även jag rekommenderar en kolfiberborste.
Mvh Audionet
"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda" |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/09/25 : 10:45:40
|
Eftersom jag inte har ekonomi till en Shure eller en VPI() så får det bli till att beställa Goldring bôrsten då..
Tack för feedback:en!
/Robis
//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\ |
|
|
|
Topic |
|