HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transparentvänner - pris/prestanda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:52:00  Show Profile Send AndersB a Private Message
Ärade forumdeltagare

JAG VILL INTE HA ÄNNU EN KABELDISKUSSION!!!
ENDAST TIPS OCH SYNPUNKTER.

Revel M20 står på plats och funderingar på uppgradering av högtalarkabel börjar infinna sig. Jag har nu ett par Nordost flatline - deras enklaste modell som jag tycker låter lite ljust. Därför fick jag tips om Transparents högtalarsnören och då infinner sig lite frågor så här i inledningsskedet - självklart ska jag lyssna och prova ut lite senare. Min ambitiösa, och kanske omöjliga, målsättning är mycket bra kabel för lite pengar (ett par tusen).

Det är ju ett minst sagt rejält prisspann mellan olika modeller så vilka rekommenderas av Er som jämfört? Är sambandet mellan pris/prestanda "linjärt" eller finns det någon "fyndkabel" i sortimentet?

Finns det andra märken som har liknande ljudideal som Transparent?

Tacksam för synpunkter!

Anders




drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:05:47  Show Profile Send drgreen a Private Message
Begtagnad MIT t2 biwire kanske? ngn stans i det prisspannet...

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:10:05  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag har iofs bara erfarenhet av Ultra och reference men jag tycker att en begaggnad Ultra är en väldigt prisvärd och bra kabel.

*HMS kabel*
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:11:39  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag provade Nordosts enklaste för ca ett år sedan. Jag upplevde dem också väldigt ljusa. Då köpte jag Kimber 8TC(låg) + 4TC(hög) som biwire. Senare har jag märkt , efter högtalarbyte, att även kimber är ljus. Nu använder jag Audioquest, mycket trevliga högtalarkablar i mina öron. Men detta är bara mina erfarenheter i mitt system. Att lämna konkreta tips vill jag inte. Mitt tips är att låna hem ett antal olika och använd dem ett tag. Det är ända sättet att få det riktigt bra, och när det blir riktigt bra blir man väldigt glad.

mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:24:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hifi Consult har väl hela spannet hemma, så det är väl bara att prova hem och testa.

Sen tycker jag personligen inte att Transparent låter mörkt om det är det du är ute efter..

Jag har mest erfarenhet av Ultra och Plus

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:35:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Ärade forumdeltagare

JAG VILL INTE HA ÄNNU EN KABELDISKUSSION!!!
ENDAST TIPS OCH SYNPUNKTER.

Revel M20 står på plats och funderingar på uppgradering av högtalarkabel börjar infinna sig. Jag har nu ett par Nordost flatline - deras enklaste modell som jag tycker låter lite ljust. Därför fick jag tips om Transparents högtalarsnören och då infinner sig lite frågor så här i inledningsskedet - självklart ska jag lyssna och prova ut lite senare. Min ambitiösa, och kanske omöjliga, målsättning är mycket bra kabel för lite pengar (ett par tusen).

Det är ju ett minst sagt rejält prisspann mellan olika modeller så vilka rekommenderas av Er som jämfört? Är sambandet mellan pris/prestanda "linjärt" eller finns det någon "fyndkabel" i sortimentet?

Finns det andra märken som har liknande ljudideal som Transparent?

Tacksam för synpunkter!

Anders








Hej! Okay, ingen kabeldiskussion skall du få! Inte av mej i alla fall...

Generellt är ALDRIG sambandet pris/prestanda linjärt. Inte på någonting!
Har du "pris" på lodrät axel och "prestanda" på vågrät, så kommer kurvan att bli alltmer uppåtriktad för varje nytt steg du tar på "prestanda-axeln". På engelska heter det "The law of diminishing returns".
"Lagen om den okritiska fåfängans tömmande av plånboken upphöjt till två", blir det på svenska, tror jag.

:-)

Ovanstående förutsätter dock att det hela tiden handlar om samma "grundidé på produkterna". Skulle någon upptäcka ett billigare och "bättre" sätt att angripa problemet att distribuera en elektronburen signal, så kan man som konsument tacksamt kasta sej över detta alternativ istället!

Mvh
:-)


Edited by - Strmbrg on 2002/09/24 11:36:15
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:43:43  Show Profile Send n00b a Private Message
En mörk kabel rekomendation ??

MIT=mörk ???

//jonas

......
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:49:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

En mörk kabel rekomendation ??

MIT=mörk ???

//jonas

......



Apro på mörk:

På krogen härförleden - det var den fina och viktiga skärgårdskrogen på Oaxen - så frågade jag efter en Guinness:
"Nä, det har vi inte..."
"Nåt annat mörkt öl då?.."
"Vi har Urquell..."
"Mjae, den är ljus, du kanske menar Murquell?.."

Dyrt var det, en halvtimme att beställa tog det. "Inget" visste dom.
Å andra sidan kom dom aldrig för att få betalt för notan.

Man får vad man betalar för. Ibland.

:-)

Strmbrg,


Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:48:56  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tack för alla synpunkter inklusive en och annan betraktelse av mer allmän karaktär. Jag är medveten om prissättningens systematik, men vet också att ibland, då och då samt stundtals dyker det upp produkter vars kvaliteter spelar över den i prisspannet förekommande...Det är bara att leta vidare i affärer och på forum...

AndersK

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:06:53  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Min ambitiösa, och kanske omöjliga, målsättning är mycket bra kabel för lite pengar (ett par tusen).




Då är nog Supra kabel att rekomendera i den prisklassen.
Annars säger det swish och du är uppe i 20000:-



//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:11:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tjohoo!!! Jag tycker att Transparent Ultra XL är en mycket bra kabel och "prisvärd" i spannet kring 15.000:- Det är en kabel man kan ha läääänge i ett ständigt uppgraderande system. Väl värd att provlyssna hur som helst...

Ha det!!

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:15:22  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Tjohoo!!! Jag tycker att Transparent Ultra XL är en mycket bra kabel och "prisvärd" i spannet kring 15.000:- Det är en kabel man kan ha läääänge i ett ständigt uppgraderande system. Väl värd att provlyssna hur som helst...

Ha det!!

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…




bifalles

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:39:34  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tackar för alla tips

Sanoj - Vad tyckte du om den "plus"kabeln?

Vilka skillnader finns mellan ultra, super och plus? Förutom tusenlapparna förstås...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:43:13  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har också ett par plus hemma dom spelar riktigt fint en bra första uppgradering ifrån supra

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:47:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Tjohoo!!! Jag tycker att Transparent Ultra XL är en mycket bra kabel och "prisvärd" i spannet kring 15.000:-


Oj!

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:50:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tycker om Plus kabeln...jag har den i min anläggning för tillfället (den är dock tillsalu på Säljes pga uppgradering).

Plus kabeln är steget under Super, som är steget under Ultra, som är steget under Reference....men nu är vi uppe i 100 000 kr klassen

Plus är den bästa (och dyraste) kabeln i "budget serien" steget till Super handlar om dubbla priset ( och dubbla ljudkvalitèn ??!!...vet ej )

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:51:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Pjotre

Tjohoo!!! Jag tycker att Transparent Ultra XL är en mycket bra kabel och "prisvärd" i spannet kring 15.000:-


Oj!




Jomen, begagnad alltså... Ny lär du inte hitta någon under 35.000:- tror jag....

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:54:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Fördelen med Hifi är ju att man bestämmer sig för vad en produkt får kosta. Sen lånar man hem de produkter man finner i aktuellt prisspann och lyssnar, sen väljer man den man finner ge mest välljud för pengarna... Svårare än så är det inte. Vad som är dyrt eller ej är ju upp till var och en att bedömma.

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  15:03:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Fördelen med Hifi är ju att man bestämmer sig för vad en produkt får kosta. Sen lånar man hem de produkter man finner i aktuellt prisspann och lyssnar, sen väljer man den man finner ge mest välljud för pengarna... Svårare än så är det inte. Vad som är dyrt eller ej är ju upp till var och en att bedömma.

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…





Mmmm, kanske det. Eller kanske inte.

Jag brukar bestämma mej för att det får kosta så lite som möjligt.

Men det gör det sällan.
Därför brukar jag köpa saker jag bestämt mej för att jag skall ha. Fast jag orkar oftast inte provlyssna först. Det brukar jag inte klara av. Jag tycker att det är vådligt svårt att avgöra vad jag skall tycka om jag lyssnar i en butik.

De enda saker jag brukar låna hem för provlyssning, det är sånt jag redan mer eller mindre bestämt mej för att jag inte tänker köpa.
Men det kan vara kul att låna hem och lyssna ändå.
Då vet jag ju åtminstone vad jag skall tycka om grunkan. Ibland vet jag inte ens det.
Då inbillar jag mej att jag helt enkelt inte hör nån skillnad.
Jag brukar inbilla mej det ganska ofta. Det blir billigare så.

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  15:26:51  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Fördelen med Hifi är ju att man bestämmer sig för vad en produkt får kosta. Sen lånar man hem de produkter man finner i aktuellt prisspann och lyssnar, sen väljer man den man finner ge mest välljud för pengarna... Svårare än så är det inte. Vad som är dyrt eller ej är ju upp till var och en att bedömma.

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…



Men när man väl bestämt sig efter många lyssningstimmar. Skall man väl slänga upp frågan här på forumet så att alla får räkna på de eventuella ljudförbättringarna, eller har jag missförstått.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:20:57  Show Profile Send AndersB a Private Message
En får tacke för de synpunkter som inkommit. Det enda att göra är ju att låna hem och lyssna som vanligt...och det är ju inte det sämsta, utan till och med riktigt sköj.


Anders



Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:37:45  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kaptens tips:

Köp hem en grov enkardelig kabel. Tex en grov variant av EKK.



Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:59:01  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Kapten, Det var ju inte det denna tråd handlade om, utan vilkn modell av transparent/liknande kable..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:17:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
tja Tara labs air one är åt det mörkare hållet. Inte ett dugg prisvärd. Men det finns en drös begagnade på marknaden för runt 10kkr. Nypris är väl ca 30kkr. Det är hifiklubbsanställda som säljer ut privata kablar och tjänar en hacka.

Själv gillar jag inte air one ett dugg, men de finns de som gör det. Och den kan kanske passa dina önskemål.

s.m.f forever
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:20:46  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
är ju aldrig fel att låna hem å prova den..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000