HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 pris/prestanda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:25:28  Show Profile Send DonMega a Private Message

Har ni någongång hört någon dyrare hifiutrustning och verkligen ifrågasatt priset. Kanske en KRELL(eller någota annat svindyrt märke) låter som någon SIBA hifi?

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/06/09 :  20:49:20  Show Profile Send Joacim a Private Message
Nej jag har aldrig direkt ifrågasatt så långt. Snarare så att man fått tanken att något runt en prisklass nedåt kunnat prestera minst på samma nivå som det dyrare.
Samtidigt är det svårt att generalisera och prata om bra/dåligt, då det är så mycket annat som påverkar runt om. Samtidigt som man kan bli imponerad av en anläggning för 200.000:- kan man också bli imponerad av en anläggning för 20.000:-

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:03:39  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Donmega: Jag har hört ett par anläggningar från 350.000:- och upp som låtit dåligt och mycket omusikaliska. Bla. en uppsättning med Revel Ultima stativarna samt Mark Levinson drivverk, DAC & slutsteg (ca 450.000:- ) detta lät mycket tråkigt.

Har lyssnat på en Linn anläggning för ca. 1.000.000:- som lät riktigt illa.

Sedan har jag hört anläggningar med ett nypris på 5-6.000:- som låtit riktigt bra Hi-Fi mässigt, med stor känsla och inlevelse.

Allt handlar till slut om hur man kombinerar ihop en anläggning, produkt för produkt och att sedan ställa upp detta på ett bra sätt, det är det som är det svåra i kråksongen....

Min anläggning
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:15:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tror att jag alltid har blivit besviken på riktigt dyra system. Mest för att jag bara hört dem på mässor, under allt annat än ideala förhållanden. De låter sällan värt pengarna. Ofta blir jag mer imponerad av en måttlig anläggning i ett litet rum.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:23:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Något som man kan fråga sig om är hur ofta det är anläggningen som får skulden, medans det kanske är RUMMET som spökar ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:26:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Visst är det säkert rummet, men samtidigt dumt att dema sådana anläggningar i dåliga rum; som att provköra Ferrari över tjälskott.

Man gör ju någonting fel när man inte imponerar med en miljonanläggning.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:47:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mässor kostar skitmycket att delta i så man kan säkert oftast inte få ett så stort rum som man vill ha. Man kommer in precis i sista stund dagen innan. Man provspelar utan folk och inget låter bra, så man får ta det minst dåliga alternativet. Sedan fylls rummet med folk och allt låter annorlunda. Så på mässor låter det ALDRIG riktigt bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:20:17  Show Profile Send Style a Private Message
det är väl så enkelt som att
1, att få det att låta riktigt bra blir oftast dyrt.
2, att det är dyrt betyder inte att det låter bra.

Rummet är den enskilda komponent som påverkar mest. Att ändra på det kan vara jättebilligt eller jättedyrt beroende på hur man bor och vilka krav man har på hur det ska se ut.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/06/10 :  00:15:31  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är mycket svårt att få till både upplösning och harmoni i en anläggning. Det händer lätt att man byter ut en komponent mot en som är bättre och visst hör man mer detaljer men det låter lösryckt och inte sammanhängande som tidigare. Samtidigt vill man inte gå tillbaka till som det var tidigare eftersom man ju nu har hört att det finns information som inte kom fram tidigare
- Men den gamla kombinationen var kanske mycket mer musikalisk!

Jag har hört många bra relativt billiga anläggningar och de har då ofta haft rörförstärkare medan många dyra kombinationer inte har låtit bra. Tar vi som exempel de nya B&W802 så är de mycket mer skoningslösa än äldre versioner av samma högtalare och det krävs då en duktig handlare att få det att låta. Många handlare är tyvärr inte vuxna denna uppgiften....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/10 :  00:35:50  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Sen är frågan vad som är "låta bra". När jag bytte högtalare fick jag lite bättre upplösning (bland annat). En del av det nya som hördes är olika typer av fel och klavertramp i inspelningarna. Är det önskvärt att sitta och lyssna på? Tja, kanske... Hur mycket mer MUSIK hör man med extrem bra upplösning och hur mycket mer skrammel och skrap i studion? Tål att tänka på.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/06/10 :  01:01:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Johnny_Fiasco:

Det beror ju främst vilka inspelningar man lyssnar på!
De riktigt välgjorda inspelningarna kommer återges ännu mer trovärdigt med högupplösande och dynamiskt kompetenta högtalare, att man sen hör brus och distorsion på dåliga inspelningar är lite av "charmen" med en högkvalitativ hifianläggning.

Det är ju inte vårt fel att en del musik inte spelas in och mixas på ett sådant sätt att man bevarar musikens naturliga sound och dynamik.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/10 :  05:15:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst undrar man emellanåt vad man får på marginalen av en hifiinvestering och troligtvis kan jag tänka mig att en anläggning i trettiotusenkronorsklassen ger absolut mest valuta per krona.
Men sedan är det ju det där lilla extra som så gärna vill ha när allt stämmer, detaljer, upplösning, dynamik mm., som, helt riktigt, inte gör att varje enskild inspelning blir bättre, men de flesta blir det och en del blir fantastiska, medan ett mindre antal blir för avslöjade och låter sämre. Nu talar jag mest för musik med akustiska instrument förvisso. Självklart kan man njuta av musik i en enkel anläggning i rätt sammnahang, framförallt med ett rum som denna anläggning passar i. På mässor brukar ofta, tycker jag, mindre anläggningar komma bättre till sin rätt då rummen oftast är små.

Bravo
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/06/10 :  11:40:28  Show Profile Send molsson a Private Message
Japp,

Uppsättningen med Linn på stockholmsmässan för 3 år sedan. Komri, klimax, cd12 mm mm. Lät rent ut sagt skit. Mässa eller inte, för 1 kall miljon så borde det ha låtit hyfsat. I kontrast lyssnade jag på en uppsättning med spectral, snörade till ett par Avalon acoustics, eidolon diamond för samma pengar. Ljusårs skillnad, faktiskt det bästa jag hört.

No hay banda!!

Edited by - molsson on 2004/06/10 11:42:13
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:28:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det är mycket enklare att misslyckas med en hifiuppsättning om alla ingående komponenter är högupplösta. Det kräver tid och fingertoppskänsla för att få sådana komponenter att sjunga och briljera i det givna rummet.

Det brukar ta mig ett år att få till det hyfsat i ett nytt rum. Man provar en möblering, går och suger lite på det, fundera ut nya åtgärder osv.


Det är så mycket enklare med en stapel från Siba. Hur du än bär dig åt kan det inte bli sämre :)

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/10 :  14:26:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bra skrivet, Audionet.

Jag förstår inte riktigt tjusningen med att skrocka över dyra system som låter dåligt. Lite kvällstidnings-känsla: Vi har listan över de sämsta 100'000kr+ system.

Inte sällan är det på mässor man blir besviken på ljud kontra pris. Ibland verkar det vara i butiker där system har blivit hastigt uppkastade för nått snabbdemo.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/10 :  16:22:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående mässor och andra konstlade miljöer:
Jag blev rätt häpen och fick mig en rejäl tankeställare när jag ställde upp min egen anläggning på DIY-träffen i Göteborg i vintras. Ljudet var annorlunda mot hur det är hemma - milt sagt.

Jag tror inte det är möjligt att över huvud taget bilda sig en vettig uppfattning genom lyssning på en mässa. Ett exempel: Kommer ihåg JM-Lab Utopia på Arken förra gången - det lät bedrövligt, rent ut sagt. Men vettigt uppställda i ett rimligt bra rum låter de himmelskt! Jag har hört båda delarna.

Är man ute efter ett ljud som man själv trivs med måste man testa i hemmet också.
Men visst är det kul att gå på mässor!

Pris/prestanda är inte så lätt. Att det är dyrt betyder inte nödvändigtvis att det är bra. Å andra sidan har jag aldrig hört ljud som är av yppersta klass som varit direkt billigt att köpa...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:43:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Det som Zalve skrev fick mig att få kalla kårar,och han har fullständigt rätt.Jag har ganska litet rum,men jag tycker bäst om golvare, så jag kommer att köpa golvare nu. De golvare som jag har haft genom åren har funkat, men kommer dem nya göra det?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:21:27  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Ta hem och pröva är nog det enda jag själv skulle vilja göra innan ja smäller av på så dyra system! Får man inte låna hem det så byt butik..100.000kr börjar bli mycket pengar enligt mej
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:34:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har hört ljud i demorum i butik med relativt stationär uppställning som låtit allt annat än bra för de stora pengar de kostade.
Sen att det står en personal och diggar och försöker intala en hur bra det låter undrar man ju vem de försöker lura. Sig själva eller kunden. Ok, på mässor att de låter si och så men en butik borde ju försöka tuna in en relativt dyr utrustning så den faktiskt låter så bra den kan i sitt demorum, om den nu kan låta bättre....


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/06/12 :  10:56:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Här på finska sidan av viken är mässorna i allmänhet rätt små och ljudet oftast bedrövligt. Därför kommer man inte heller riktigt åt att lyssna på dyra system på mässorna, då utställarna kör med mindre uppsättningar.

Däremot finns det ett mindre antal entusiaster som har svindyra anläggningar (typ 80-100.000€) i verkligt fint justerade rum. Har hört vissa av dem, de låter alla lite olika men har en sak gemensamt: De låter otroligt bra!

Så i dessa fall kan man inte direkt tala om dålig pris/prestanda fast man tar de stora kostnaderna i beaktande. Då systemen är byggda över en lång tid av personer med lika lång erfarenhet tenderar varje del att sitta precis som den skall......


Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:53:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det där med pris/prestanda är en väldigt individuell bedömning, inte bara för en person utan även för den uppsättning som bedöms. Det där med matchning och att få allt att spela optimalt är en grannlaga uppgift som tar tid och erfarenhet, precis som RKL är inne på.

Ta tex min och CH's bedömningar av olika apparater. Jag tycker på ett sätt och Ch tycker ganska ofta på ett annat... Vem som har "rätt" går ju inte att säga utan det blir en värdering av den som tar till sig informationen, även om jag tycker att det är jag...

Så, man bör alltid ta rekomendationer som åsikter och inte som fakta.

Ang. mässor och demos, visst finns det ofta mycket att önska. Även en del butiker har mer att göra innan anläggningarna får spela som de kan. Vidare har vi påverkan från rummet som aldrig kan bli samma i demorummen som "hemma hos". Så, det är enbart hemma i sitt eget lyssnarrum som man fullt ut kan göra pris/prestanda bedömningen. Allt annat bör man ta som fingervisningar och råd oavsett om det är här, i en tidning, i en butik, på en mässa eller från en kompis man får råden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:58:02  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Ta tex min och CH's bedömningar av olika apparater. Jag tycker på ett sätt och Ch tycker ganska ofta på ett annat... Vem som har "rätt" går ju inte att säga utan det blir en värdering av den som tar till sig informationen, även om jag tycker att det är jag...


Äh, löjligt..det är förstås JAG som har rätt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/12 :  12:33:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:57:41  Show Profile Send dali a Private Message
Såja, såja ... ska vi behöva moderera?

Jag tror att man kanske har för höga förväntningar, en anläggning för 1 miljon ska väl låta hundra gånger bättre än en anläggning för 10.000, eller hur? Så är det givetvis inte, lika lite som att en BMW för 900.000 går 9 ggr fortare än en Skoda för 100.000.

Ju dyrare anläggning desto mindre blir skillnaden; går man från 5.000 till 50.000 blir det (sannolikt) mycket bättre, går man från 50.000 till 100.000 blir skillnaden förmodligen inte i närheten av lika stor även om prisskillnaden är densamma. Går man från 500.000 till en miljon har jag svårt att tro att det kan bli någon större skillnad, men jag har aldrig provat själv ...

För mig går smärtgränsen någonstans mellan 50-100.000 kr (för hela systemet), över det känns det inte som att jag kan motivera den ökade kostnaden. Andra tycker uppenbarligen annorlunda, man får göra bedömningen utifrån egna preferenser och ekonomiska förutsättningar.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/06/12 15:03:00
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/13 :  22:01:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det finns en mkt bra sak med det här vi kallar intresse.

Jag brukar säga att "Ett genuint intresse ursäktar mycket galenskap" och "Gör vad du vill så länge det inte skadar någon annan".

Men vad det pris och prestanda beträffar, visst, kvalitet kostar men kvalitet är också en personlig uppfattning som gärna kopplar till både plånbok och förnuft, dessa två brukar ofta bråka med varandra och i vissa fall kommer intresset in och slänger ut förnuftet med huvet före, och detta ser jag inga problem med (1).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/06/13 22:13:27
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/06/13 :  22:04:30  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Och jag trodde jag hade rätt...........

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000