HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny stereo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:23:30  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, nu har jag köpt min nya stereoanläggning, den köptes i måndags och nu har jag njutit av ljudet i ett par dagar. Det blev följande mix av komponenter: Nad C320BEE förstärkare, NadC521BEE cd-spelare, Nad C422 FM-radio, B&W DM309 högtalare, Prism 200i och 500i signalkablar, Tara labs NExa högtalarkabel, VM Acoustics S4 stereobänk. Den gör sig mycket bra i mitt rum. Kan man vira ihop högtalarkabeln i cirklar? om ni förstår va jag menar, det blir ju lite över.. pilarna på kablarna ska gå från cd spelaren och från radiodelen till förstärkaren va? Och pilarna ska gå från förstärkaren till högtalarna?
Mvh Jonas



FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:31:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Du har köpt en mycket bra annlägning ska du veta, för dessa pengar så kan man knappast hitta bättre grejer så länge vi pratar om att köpa nytt, okej lite smakskillnader är det alltid. Alla grejer är mycket prisvärda i sina klasser. Och du kan vira högtalakablarna i cirklar och kablarna är rätt inkopplade också. Grattis

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:39:16  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tackar, det känns väldigt bra. Jag har fått en hel del idéer av er som kan lite mer än mig här på forumet, så du får ta del av den elogen me:)



Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/11 :  13:49:16  Show Profile Send Per a Private Message
Om du virar kablarna i cirklar uppför sig väl kabeln som en spole och det vill man väl inte va?
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/11 :  15:17:20  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag tänkte också på det, men jag har ingen aning, nu e dom virade i ungefära 5 varv..



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/11 :  15:50:09  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej igen, jag såg att Nad grejerna tillverkas i Kina, tillverkas dom bara där? Spelar det ngn roll?



Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:06:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför köpte du så långa kablar ??? Kan du inte ta av dom lite eller är de färdig terminerade ???

Lägg dom annars bredvid varandra och inte i en cirkel....
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:16:36  Show Profile Send Woland a Private Message
Jag skulle rekommendera dig att korta ned dina högtalarkablar till en längd som gör att du slipper att rulla dem. Korta högtalarkablar är bara av godo. Du minskar risken för instrålning och även risken för utstrålning gentemot andra kablar och komponenter. De kommer också att samla mindre damm vilket är trevligt.

Mvh
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/06/11 :  16:58:41  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Mycket av tillverkningen av elektronik sker i kina och dess omnejd. Oftast är det bara utevecklingen som sker i hemlandet.

Alt handlar om att spara så mycket pengar som möjligt och det är nog billigt att tillverka dom i asiatiska länder.

Rätta mig nu om jag har fel!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/06/11 :  17:27:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Enda skillnaden mellan tex "made in China" och "made in britain" är att made in britain är mkt dyrare att tillverka...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/11 :  17:31:08  Show Profile Send Woland a Private Message
Kina verkar vara mycket duktiga på att montera ihop komponenter. Råkade titta i en modern NAD-förstärkare och det är bara att konstatera att det är ett stort steg framåt jämfört med när de monterades i England. Allt var snyggt och prydligt med en genomtänkt layout och det andades hög kvalité. Många s k high endtillverkare verkar ha en del att lära.

Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/11 :  17:40:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kablarna skall du helst, som MartinH skriver, kapa.
Annars är tipset att lägga överblivna kablar som en 8.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:54:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja,jag har lagt mina i cirklar men då har det ju inte varit frågan om flera meter.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/12 :  09:00:38  Show Profile Send krippe a Private Message
Clayman, innan du börjar kapa några kablar, kolla om du verkligen hör någon skillnad om de ligger utdragna över hela golvet, eller om de ligger i åttor eller i cirklar...om inte, case closed, eller?
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:43:19  Show Profile Send Clayman a Private Message
Kablarna va färdiga från butik, alltså med kontakter å allt monterat, ska lägga dom i en åtta nu, så får vi se..:)



Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:26:45  Show Profile Send krippe a Private Message
"...å genast blev transparensen helt makalös, basen blev avgrundsdjup..etc etc" ??
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:06:58  Show Profile Send Clayman a Private Message
märkte ingen skillnad... låter som förut.. det låter helt underbart men det gjorde det ju innan med..



Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:21:13  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
En kritikerrosad komination du har plockat ihop. Det låter nog superb. Enjoy!
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:31:48  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ja det låter verkligen bra... Ska njuta av den här anläggningen i många år... finns det möjlighet att ansluta en extra förstärkare om man skulle behöva mer kraft ngn gång? inte för att jag behöver det i nuläget



Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:35:09  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Om du har Pre Out på förstärkaren så går det. Då skickar du bara signalen till ytterligare ett slutsteg.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/13 :  21:49:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett mkt förnuftigt köp, hatten av !
En liten fråga bara, vad hade du för alternativ som du tittat på ?
Jag förstår ditt val, detta behöver inte försvaras på något sätt, men jag är ändå lite nyfiken.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:05:44  Show Profile Send Clayman a Private Message
Alternativen jag kollade på va Cambridge Azur serie, tillsammans med Dali 3003, men sedan gick jag upp lite och fick upp ögonen på nad ganska tidigt, och jag måste säga att jag i ett tidigt skede fastnade för nad, i början lyssnade jag på Nad (den utrustningen jag har nu) tillsammans med Dali 3003, tyckte inte att dom högtalarna räckte till, gick upp å lyssnade på 5005:erna som jag gillade, men sen när jag fick höra mina DM309 så va jag såld, ett mycket mer öppnare och tydligare ljud som passade mig fint, så det va inget svårt köp.. Jag kanske inte gick runt så mycket i olika hifi-butiker som man egentligen borde göra, men jag är mer än nöjd nu när jag har köpt grejerna.
Mvh Jonas



Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:07:10  Show Profile Send Clayman a Private Message
Lyssnade lite på Denon med förresten, men det va inget för mig, det va mest designen faktiskt som inte föll mig i smaken, tycker även att det är viktigt..



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:26:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
inget illa mot din anläggning men för dom pengarna hade jag nog köpt iprincip allt begagnat linn tok som jag är hade det nog blivit

cd: mimik
förs: majik-l
hög: katan

lite klent med bara majiken kanske men bra början iaf :)

edit: smaken är som baken... ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/06/13 23:26:59
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:31:21  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ja det är tur att vi alla har olika smak, nästan



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:42:53  Show Profile Send Haakan a Private Message
som sagts tidigare så har du valt väldigt bra för dom pengarna om man räknar nypris ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000