HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med sub-bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SBeaver
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:45:21  Show Profile Send SBeaver a Private Message
Jag ska bygga mig ett 5.1 system och jag hade tänkt börja med suben, eventuellt köper jag sateliterna men suben ska jag iaf bygga själv hade jag tänkt.
Nu är det så att jag har lite frågor.
Jag har kollat på ljudia och även fått rekommendation på Peerless XLS 12" (2300kr) (jag hade tänkt köra med en 12" då jag tror det blir lagom för mina behov).
Ljudias Zachry sub-ampar verkar även ok till, men kom gärna med andra förslag för dom verkar blir lite dyra/klena.
Problemet med peerless XLS är ju, att jag nästan är tvungen att porta den med basreflex eller slavbas, och sånt förstår jag inte riktigt hur man gör. Ljudia har ett paket med 12" XLS och Zachry amp + tillbehör men det kostar 6000 vilket troligen blir för mycket.
Men sen finns ett annat snålalternativ: Peerless 12" element (inte XLS) för sluten låda för 900kr, och sen den billigaste ampen för 1300kr. Det blir väldigt billigt men lite taskigt i låga toner och ajg vet inte hur bra detta element är.
Hur ska man bära sig åt?

SBeaver
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:56:11  Show Profile Send SBeaver a Private Message
Elementen i fråga:


Billiga för sluten låda:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930525 &cart_id=

XLS:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=195029 &cart_id=


Ampar:
Zachry 150 (150w? men vad blir det på elementet? XLS klarar 200w eller vad det stod)
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703358 &cart_id=

Zachry 250 och 400 finns även men är dyra

Färdigt paket för ihopsättning:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930522 &cart_id=

Finns även ett billigare paket med svagare amp och bara 10" element.
Fördelen med dessa är att ritning och slavbas ingår och att det troligen blir billigare än att köpa alla delarna från ljuia i varje fall.
Go to Top of Page

SBeaver
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:58:25  Show Profile Send SBeaver a Private Message
En annan fråga, vad tjänar jag egentligen på att sätta ihop det här jämfört med att bara gå och köpa Sonys 12" med 250w amp för 3000?
Visst är det kul att ha byggt det själv men..
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/08 :  06:44:21  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Om du får allt rätt med XLS basen så ska den nog kränka Sonys bas om ja kan lite på vad alla anser om XLS subbarna
Dessutom så får ju DU bestämma designen på den, alltid lika kul om någon kommer och säger att den låter bra och ser bra ut när man själv gjort det.

Sök Runt lite här på forumet om Peerless och XLS du så lovar jag att du hittar många lösningar på lådor och sånt, om inte så fråga :)
Go to Top of Page

SBeaver
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:39:49  Show Profile Send SBeaver a Private Message
OK nu är jag lite inne på snålmodellen.
Om jag tar Peerless 12" SLS elementet och sätter i stängd låda, sen behövs en billiga amp.
Zachry 150 verkar lite för svag för det här men priset är lockande. Finns det något annat lågprisalternativ som är bättre?
Tänkte bygga 65l låda så kan jag lätt bygga om till portad om jag skulle få för mig det också. blir det bra tro?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/08 :  22:41:44  Show Profile Send Belker a Private Message
hifikit.se har också några paket. Bl.a med XLS. XLS är populär för att det går att göra mkt kompakta lådor. Om du kan tänka dig en 65 liters låda finns det däremot massor av element att välja på. Överväg också att göra två. Kan bli lättare att integrera med rummet (jämnare frekvensgång).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000