HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löda balanserad/obalanserad kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/06/09 :  07:46:02  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag har fått tips, från flera håll, att använda de balanserade ingångarna på min Amplifix. Det ska låta bättre säger de flesta jag pratat med. Och även diskussioner här på forumet tyder på det.

Problemet är att min cd spelare inte har balanserade utgångar.
Men enligt många så blir ljudet bättre om jag använder en kabel som har RCA vid utgången från cd;n och går in i Amplifixen`s balanserade ingång med XLR. Detta i jämförelse med en vanlig RCA-RCA.

Jag har en kabel som jag använt tidigare med gott resultat. Det är en vit tvinnad två ledare med skärm. Jag tror det är samma typ som flera av er använt och som finns beskriven i en anna tråd på forumet.

Nu till frågorna.

Hur löder jag denna kabel på RCA sidan ? (På XLR sidan är det ju givet).

Har någon någon annan kabel att rekomendera för detta ändamål?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta roliga problem.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/06/09 :  10:05:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Att kabeln är balanserad spelar ju mindre roll då du inte kan skicka en balanserad signal från CD-spelaren. Du ska hur som helst koppla så att det ser ut som följer i XLR-kontakten:

1: Gnd
2: + (Signal från CD-spelaren)
3: Gnd

Borde väl vara bättre att jorda pinne 3 på CD-sidan så att det i det tvinnade paret går jord och signal?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000