Har köpt en fräs på rusta som jag inte riktigt vet om den är som den borde. Jag måste nämligen hålla in strömbrytaren för att manskinen ska gå. Dom andra fräserna jag använt genom mina dar har man tryckt på knappen och dom har kört sen trycker man igen för att stänga av. Någon som äger en Rusta fräs.. Bruksbo 850 watt kostade 299kr som kan svara på om det ska vara så. Rusta själv kan inte svara på det nämligen.
Så skall den fungera. Det är en VÄLDIGT bra funktion... Om något skulle hända så har du stängt av den så fort du släppt. Skulle säga att de andra fräsarna var felkonstruerade i säkerhetssynpunkt. Sen kan det diskuteras hur bra placerad och lättanvänd den knappen är...
dajz; De är lika dant på min från rusta och de har som UrSv sa med säkerheten att göra. Dvs att man inte så lätt skall kunna komma åt stålet när det roterar, då kan fingrarna ligga risigt till.
Min fräs har samma funktion. Släpper man knappen, så stannar fräsen. Det är nog näst intill livsfarligt med en handöverfräs som INTE stänger av sig när man släpper knappen.
Min övehandsfräs, en gammal Skil, har en strömbrytare med två lägen dvs den fastnar när den trycks in. En sådan funktion är ett måste om man monterar fräsen på undersidan av ett fräsbord. Annars känns det väldigt avigt om man blir tvungen att hålla inne strömbrytaren under bordet medans man fräser på ovansidan.
Rusta-fräsen och dess gula släkting på Jula har bägge den funktionen, de är nog inte avsedda att monteras i fräsbord....kramp i tummen får man alla fall när man kör Heavy-duty, men för de pengarna tycker jag ändå den är ett kap!
/MI
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Dajz: Jag har en Bruksbo 850. Det är som du säger. Man måste hålla knappen inne den hela tiden. Tror dock att på den som fanns i sköljdsalen var annorlunda. (Ingen Bruksbo)
(Ps, Du hade ju kunnat låna min fräs)
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"