HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baselement på sidan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/06/07 :  19:31:08  Show Profile Send big-olle a Private Message
Är det något speciellt man ska tänka på ang utformning, filterkonstruktion el annat om man får för sig att bygga en högtalare med basen på sidan.

Typ Vienna Acoustics eller Amphion?

BAT out of hell (and then back again).

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:32:32  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm, ingen expert på just baspåsidan området men man bör väll som vanligt se över så att fasen blir korekt. om det vorre jag som gjorde det skulle det elementet vara aktivt drivet med en substärkare som man kan reglera fasen steglöst. delningen skulle kunna vara lite högre, runt 100 Hz tom (har jag fel?)
bafeln kan man ju göra lite större så man får lite baffelförstärkning också..

lycka till //Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/06/07 :  23:34:00  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Det finns mycket att tänka på, den svåra frågan är oftast filtret.
Att basen bara får spela i området där den är helt rundstrålande känns vettigt, samt att basens höjd över golvet anpassas så att man kan tilgodogöra sig av "golvstödet" är inte helt fel.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/08 :  01:30:36  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Ju högre upp på sidan man monterar elementet desto mindre färgningar från golvet. Ber. på kapaciteten är detta på gott eller ont. Cantons refereshögtalare i Karat-serien har elementet ungefär på mitten med ett passivt element mittemot. Kabinettet blir en slags basdipol av detta och mitt intryck är att detta låter mycket bra.

Förslaget med aktiv drift (t.ex. en subwooferförstärkare för inbyggnad) är utmärkt och ger många inställningsmöjligheter med delningsfrekvens, högpass/lågpass möjlighet, justerbar fas. Man kan mäta upp högtalaren i rummet med t.ex. Carma och en Behringer mik och sedan justera fram så bra ljud som möjligt.

Vid passiv delning bör det sidomonterade elementet delas vid 80 - 150Hz. Inte högre men möjlöigtvis lägre, beroende på vilka element som monteras på frontbaffeln. Själv hade jag valt t.ex. 2 stycken 5" och en diskant i D'Appolitokonfiguration på fronten så att den kan byggas så smal som möjligt och få goda mellanregister/spridningsegenskaper. På sidan en 8" långslagig bas, ev. med slav enl. Canton Karat. Naturligtvis stagas lådan med separata kammare för basen och mellanregister. Med bra stagning kan lådan byggas i 22mm MDF och stagen i 19mm MDF.

Förslag:
Bas/mellan - Focal 5W 4211 (2 per högtalare)
Diskant - Focal TC-120 TD5 (1 per högtalare)
Lågbas - Peerless 220WR 39 115 HP AL LS (1 per högtalare)

MVH,
Marcus
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/06/08 :  08:29:32  Show Profile Send big-olle a Private Message
Tack för svaren!

Om jag förstår det rätt, så minskar rollen för placeringen av basen om man delar lägre.

Tanken var väl aktiv delning, men snarare med LC audio el likn. Jag vet inte om man kan ändra fasen där bara.

Marcus, jag hade faktiskt tänkt på dubbla 5 1/2 i D´Appolito.

Scan Speak har ju en "ny" sub-bas (den vita). Den kanske hade funkat bra, evt med deras passiva membran. Peerless basar är också intressanta.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000