HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 baslåde inbyggnation, frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:58:59  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hej alla experter på att bygga in baslådor i väggen

Det är så att jag ska hjälpa en vänn att bygga (iaf planera)ett vardagsrumm, och där ingår en diskret "bio".

en grej som jag blev lite osäker på är hur det fungerar att bygga in em befintlig baslåda i väggen och bara sätta en gipsskiva med lite hål i framför. man bygger alltså ett fyrkantit utrymme i väggen där man placerar baslådan..

min tanke var att den borde agera resonanslåda och förstärka basen enormt vid en viss Hz, kommer det att låta SKIT eller bara dåligt?
se´n undrar jag om man ska göra några hål typ 1,5 cm i diameter eller om man inte ska ha någon vägg framför å ha tyg där istället, tyg tror jag e bäst men min vänn ser häldre gips med hål i.

Vad har du för åsikt

PS. min vän har köpt pioneer sateliter.. dvs inge HiEnd här inte, men man vill ju göra det bästa av situationen..

// Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/05/27 21:20:20

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/06 :  17:57:19  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Den där iden med en gipsskiva kanske inte är den stabilaste eftersom att skakningar borde göra den väldigt porös efter en liten tid spelande?
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/06/06 :  20:16:11  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hehe bettre sent en alldrig

mjo iofs men tror inte det kommer bli sånna ljudtryck att gipsskivan går sönder med tiden... ifs kommer det att dröja ett flertal år.

det jag är mer orolig för är att det kommer att vara väldigt dämpat pga att gipsskivanär framför, eller att den strular till det med resonanser..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:02:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
gipsen håller...givetvis ....iaf om du byggt lådan i nåt seriöst material "innanför" så mycket resonans blir det nog inte i väggen..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/08 :  08:42:36  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Bara en tanke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000