HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY DSP?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/31 :  19:36:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
För några dagar sedan var jag på på en workshop ordnat av TI (det var genom jobbet). Det var en "pröva-på" dag dör vi fick leka lite med en av TIs DSP, närmare bestämt C6000 familjen.
Vi labbade lite med DSK C6713 (ett utvecklingskort bestyckat med en C6713). Programmeringe gjordes i C i deras grafiska IDE "Code composer studio".

Nåväl, grejen är att jag aldrig sysslat med DSP (har dock lekt lite med diverse mikroprocessorer) men ändå var det inga större problem att förstå hur det fungerade samt göra några enkla saker.

Till saken.
C6000 familjen är mycket snabb och gjord för att vara enkel att programmera, dessutom kostar inte en C6713 så mycket (400-500 kr).
Det finns massor av funktioner speciallt gjorda för ljud och det är relativt enkelt att få DSPn att kommunicera med ex. en extern CODEC. Dessutom går det att köra S/PDIF direkt in i den.

På Utvecklingskortet sitter en CODEC och det finns line-in och out. Alla exempel (filter m.m.) handlar om ljud.

Min slutsats efter denna dag var att C6713 borde vara perfekt för DIY ex. digitala filter, equalizers osv. Den enda stora nackdel jag kan se är att det är en BGA kapsel vilket jag tror är svårt att löda själv.

Jag började därför leta efter några DIY DSP projekt på nätet för att se vad folk hittat på. Jag blev rätt förvånad när jag upptäckte att det knappt finns några! Det gäller inte bara för C6000 familjen, det finns knappt några DSP projekt alls (jag har hittat ett synth-prjekt baserad på en DSP från AD). Däremot kryllas det av DIY hifi-projekt med mikroprocessorer.

Varför? Visserligen kostar utvecklingsverktygen en slant, men SÅ dyra är de inte. Det finns ju dessutom billigare alternativ.

Är det svårigheten med hårdvarudesign (ytmonterade kompomenter m.m) som gör att det knappt finns några projekt? Eller något annat?
Det finns ju som sagt var definitvt många skojiga saker man skulle kunna bygga.

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:30:57  Show Profile Send iffe a Private Message
Med dagens datorkapacitet kan man göra aktiva filter utan att köpa någon DSP, om förutsätts ha ett ljudkort med flera kanaler. Programmet BruteFIR till Linux (http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html) har flera använt för rumskorrigering och aktiv delning. Håller själv på och "leker" lite med sånt, men det är en djungel när det kommer till att få Linux att fungera och alla program att inte bara fungera för sig utan också samarbeta med varandra.

Finns en tråd på diyaudio.com med om detta också.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:49:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag har sett BruteFIR. Dock så kräver det ju en dator, och inte ett riktigt bra ljudkort om det ska blir bra.

Komponentkostnaden för ett DSP-kort som kan göra samma sak borde landa på ca 1000 kr eller så. Och då har man allti i en liten och ljudlös låda (inga fläktar). Man kan ju fortfarande programmera DSPn från datorn.

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:23:48  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Få människor har någonsin designat ett filter. Det finns ju en del fällor man kan falla i om man inte vet vad man gör, fir är väl i och för sig ganska snällt. Har ofta funderat på om någon gjort lyssningstest av digitala filter, främst för oversampling.

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:30:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant. Jag har också förgäves sökt efter sånt här på nätet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:39:10  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Borde vi inte kunna fixa till ett roligt aktivt filterkort med tre/fyra utgångar per kanal (höger vänster), för att däreigenom underlätta våra filterbyggen (prototyping) och förenkla bi/tri-amping?

Skulle vara ett roligt projekt. Det som behöver komma till är väl:

* Ingång
* tre utgångar (lp, bandpass, hp, eller hur man nu vill kalla dem)
* Enkelt användargränssnitt (typ styrd genom en pic och LED-display (8-segments eller liknande))

Hur svårt skulle det vara? Hur bra/dåligt skulle det bli?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:10:33  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Satt själv och läste igenom tråden igår på diyaudio.com. Jag var intresserad av ett kvalitets-DAC kort att koppla in till datorn. Det jag har fattat är att det stora problemet är jitter om man låter datorn styra DAC:en och att det bästa skulle vara att ha en klocka på DAC:en som sedan begär data ifrån datorn asynkront till en buffert.
Ett kort med en central klocka, ett antal i2s utgångar och logik för att kunna hämta data ifrån datorn på ett vettigt sätt skulle nog hjälpa till en hel del för att få den 'ultimata jukeboxen'. Sedan finns det nog rätt så många kompetenta DAC byggen på nätet man skulle kunna hänga på en sådan lösning.
Kortet nog hjälpa till en hel del även för filterprototyping oxå.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:40:17  Show Profile Send iffe a Private Message
Ska man ändå blanda in datorn tror jag inte det är någon idé att köra separat DAC så länge man inte har en väldigt bra DAC. Många ljudkorts analogutgångar (bla från RME och Lynx) har klarat sig bra i lyssningstest mot väldigt kompetenta spelare. Jittersiffrorna är inte dåliga de heller. Själv är jag rätt skeptisk mot DIY DAC:ar, men är ju såklart redo att överbevisas

Att signalbehandla med datorn saknar dock helt användarvänlighet, och man bör nog ha lite koll på datorer och allt fifflande med drivrutiner, plugins med mera. En lite annan målgrupp än det som f95toli pratar om kanske. Får jag ihop något fungerande lovar jag att visa hur jag gjort iaf.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/01 :  20:44:01  Show Profile Send iffe a Private Message
Något åt det här hållet är det som det funderas på gissar jag?

http://www.qscaudio.com/products/dsp/dsp30/dsp30.htm

Men helt i den digitala domänen då.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/02 :  10:57:02  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Finns det tillräckligt med utgångar för att driva 2*3 DAC'ar som lär behövas för ett stereo trevägs filter?

Hjelm
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/04 :  19:46:23  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Vet inte om det här är gammal skåpmat i dessa kretsar men för säkerhets skull så,
Hittade följande länk: http://www.dspguru.com/
Har det mesta om DSP. Finns bl. a. en hel del länkar till program för att designa digitala filter o dyl.

--- Mikael R

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/04 :  20:33:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Trevlig länk. Den åkte in under bokmärkena.

Med lite tur kommer jag få tid att experimentera lite med DSK6713, jag tänker försöka göra ett lågpass FIR filter (sub-filter vid 60 Hz eller så) och sedan mäta lite på det.
Jag återkommer om detta när det blir av.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/05 :  10:50:36  Show Profile Send iffe a Private Message
För övrigt har jag fått aktiv delning via datorn med hjälp av BruteFIR att fungera nu. Tyvärr har jag bara två kanaler ut från ljudkortet, men fler kommer när jag får råd. Måste lära mig designa vettiga FIR-filter också, men Matlab verkar ganska intuitivt på den fronten tack och lov.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/08 :  00:59:48  Show Profile Send iffe a Private Message
En intressant länk jag stötte på:

http://www.geocities.com/john_wr2000/dspproj1.htm
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/08 :  01:19:09  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Spännande länk. Har en gång läst signalbehandling men efter att ha läst den artikeln verkar det som om jag får gå tillbaka till böckerna innan jag kan försöka mig på något sådant.
Väntar på att få hem ett M-Audio Revolution 7.1. Efter det bör det vara fritt fram att börja experimentera diverse digitala filter om än i PC miljö.

--- Mikael R

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000