HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första vinylspelaren, några frågor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:53:17  Show Profile Send Leffler a Private Message
Hej go'vänner. Efter lite strul som försenade leveransen av min spelare, så har min Rega Planar 2 kommit hem nu. Det är varianten med ljusgrön text, och jag betalade som sagt 500kr för den, inklusive pickup. Och det låter finemang!

-Det första som slår en är att den saknar fötter. Jag kan inte komma på någon bra anledning för att plocka av fötterna på spelaren... Nåväl, spelaren var såpass billig att det får jag ta. Var hittar man lämpliga fötter till en Planar 2 då tro? För tillfället ligger den på några bitar MDF.

-Pickupen som följde med är en RATA RP20. Jag har inte lyckats hitta något om denna pickup på nätet, och jag skulle förstås behöva veta vad den vill ha för nåltryck och dylikt. Jag har inte heller någon mall för att ställa in nålen.

-Så undrar jag om det är skadligt för nålen att gå en liten stund på innersta spåret på en skiva? Behöver man kasta sig på spelaren och lyfta armen bums när sidan är slut, menar jag?

/Nybliven vinylarebetare

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:47:26  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag kan svara på fråga 1 och 3.

1. Ställ spelaren på 4st SD-fötter. Finns bl.a. hos Hi-Fi Kit i Stockholm och i välsorterade hi-fi butiker.

3. Det är inte mer skadligt att låta nålen gå i stoppspåret som när man spelar programmet på skivan.

Rata hittade jag inte mycket om men det verkar vara en lite äldre pickup. Du kanske kan slå en signal och fråga dem direkt?
RATA Ltd.
Edge Bank House
Skelsmergh, Kendal LA8 9AS
Tel. +44 1539 823247
Fax +44 1539 823317

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/06/05 19:55:02
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:56:27  Show Profile Send Leffler a Private Message
Han hade visst bara missat att skicka med fötterna, så 1:an är fixad.

Tack för infon, Marcus. Det är inte något som folk debatterar heller? En bekant får snudd på panik när en skiva tar slut. Lyssnar man inte aktivt så kan det ju ta en stund innan man tänker på att ingen ny låt börjat...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/06 :  01:09:21  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
även om skivan skulle bli sliten längst in så vad gör det. där ligger ju ändå ingen musik.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/06/06 :  01:13:37  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag tänker förvisso mer på pickupen än på skivan...

Jag får väl ta och ringa RATA, tack för infon!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:08:03  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
http://www.vinylengine.com har pickupmall att ladda hem
http://www.svalander.se/pickuper/pickuper.htm har schyssta pickuper i olika prislägen om du inte hittar nål till Rata (har aldrig hört talas om detta märke). Rega tror jag har tre fötter (åtminstone min gamla Planet hade det), står stadigare så.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:28:33  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jo, det sliter mer på nålen i innerspåret eftersom det samlas mer löst skräp i ett spår som används hela tiden och spåret värms även upp av nålen. En del av vinylen förångas av värmen och ska fungera som smörjmedel men blir kvar på nålen då den går i ett för varmt spår.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/07 :  08:25:31  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag har också en Rata RP20 monterad på min Ariston RD-40DC. Låter mycket bra! Jag har en "manual"
till RP20. Optimalt nåltryck är 1,5g och maximalt nåltryck är 1,75g Jag var i kontakt med Svalander, www.svalander.se, och han kan fixa fram nålar till Rata. Det är möjligt att han även har mer info om pickupen.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/06/08 :  03:51:11  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
Hallå!
Jag har också en Rata RP20 monterad på min Ariston RD-40DC. Låter mycket bra! Jag har en "manual"
till RP20. Optimalt nåltryck är 1,5g och maximalt nåltryck är 1,75g Jag var i kontakt med Svalander, www.svalander.se, och han kan fixa fram nålar till Rata. Det är möjligt att han även har mer info om pickupen.
Mvh
Zeke


Ah! Tackar!
Jag tror inte att jag behöver någon ny nål på ett tag, spelaren verkar inte ha gått mycket, men det var ett bra ställe att känna till! Jag antar att det är en ganska ordentligt budgetorienterad pickup, eller vad tror du? Jag är annars ganska sugen på att testa en enklare Gradopickup, de lär ju vara bra på bas, och jag är torsk på bas...
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/08 :  08:29:11  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå Henrik!
Min Rata RP20 låg i en ganska "exklusiv" träask, tillsammans med "manualen", men den är nog i det billigare skiktet av pickuper. Jag hade en annan budgetpickup monterad på min Ariston tidigare, en Ortofon Super OM-10. Rata:n låter i alla fall betydligt bättre än den.
På min förra skivspelare, en Rega Planar-2, hade jag en Rega Super Bias monterad och jag tycker att Rata:n låter betydligt bättre än den också. Men det är lite svårare att jämföra eftersom det var en annan skivspelare som var inblandad.
En ny nål till RP20 (artnr 1708 hos Svalander) kostar 588 Kr.
Och jag får även gratulera till att du hittat en Rega Planar-2 för 500:-!!!! Jag var mycket nöjd med min Rega. Det är bara att rota bland vinylskivor på loppis och skivbörser. Håll också utkik efter skivmässor. Där kan man göra stora fynd!!!
PS! Jag lyckades på något sett få med ett komma i slutet på Svalanders internetadress i mitt föregående reply. Det ska naturligtvis inte vara med i adressen!

Mvh
Zeke
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/06/08 :  10:56:26  Show Profile Send Leffler a Private Message
Vad kul med Ratan, så den är kanske bättre än jag trodde (nålen var ju inte billig iaf), inte för att det låter fel på något sätt, men man vet ju aldrig vad man inte har förrän man får det. Anläggningen låter mycket bra nu, men så har jag ju endast rör i signalkedjan också nu när jag kör vinyl... Jag måste säga att jag tycker att det är mycket mindre knaster och brus med min Regan än med den gamla B&O vi har på landet, och så är jag positivt överraskad av att nålen inte hoppat en gång hittils på de begagnade skivor jag köpt, det hade jag väntat mig.

Och det är fantastiskt kul att leta skivor, även om jag inte hunnit så mycket ännu. Det finns så mycket bra musik, och det är mycket roligare än fildelning på nätet om man säger så.

Tack för infon!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000