HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nytt rum: dags för tuning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:47:58  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Tjena! Jag heter Daniel Wegan och är en stockholmare som vart medlem ett bra tag men knappt skrivit något men nu är det dags av den enkla anledning att jag nu har ett nytt rum att lystna i.

Det jag tänkte be om råd om är vad ni tycker jag ska göra åt mitt rum. Eller fram för allt väggar och tak.

Rummets mått är ca 5m*5,5m. på och på ena kortsidan så är det fönster. dessa kommer att vara bakom mig när jag satt mig till rätta. sen är det en dörr på mitten av rummet.

Så nu är det fritt fram att ge tipps och råd. och o nån har lite mät utrustning söder om söder kan ni ju titta förbi:)

Det är förästen ett par esl-63:or med gradiend SW-63:or som ska spela och väggen bakom dån och nå¨n av sido väggarna(om inte alla) få¨r gärna dämpas på nåt sätt. Om inte för ljudet så för grannarna:-)

Ett nytt undertak vor eockså jävligt trevligt både för aukustiska skäl och för ett det nuvarande är mycket fult.

så kom igen med produktnamn och dessa ska användas till min fördel.

Tack!

Daniel wegan


LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/08 :  09:45:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har sett på forumet att många har grova träpersienner eller tunga tjocka gardiner framför fönster. Dessa bör fungera som diffusorer och dämpare mot hårda reflexer. Fördelen är att bägge har hög WAF och kan dras undan när de inte behövs.

Kolla in kokboken överst i forumet. Lite "akustiska pidestaler" eller Svanå-absorbenter är ju inte fel, nästan alla rum behöver mer dämpning över hela registret. "Tavlor" med dämpmaterial (mineralullskivor) kan ju kläs in med snyggt (bild-) tyg.

Mycket möbler och gärna stoppade dämpar och diffuserar ljudet bra. Många välfyllda bokhyllor är bra. Givetvis skall du ha en stor tjock matta, gärna med extra tjockt halkskydd under mellan dig och högtalarna. IKEA's handtuffade ullmattor är ett prisvärt alternativ men det funkar bra med Gabbeh-mattor också eller heltäckningsmatta.

Vill du ha tystare in mot grannen så måste du bygga en extra innervägg vilket innebär att du kommer förlora lite rumsyta. (Två lager gips på reglar och 1 lager mineralull-isolering.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/06/08 09:46:30
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:15:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Kolla in min tråd ang basdämpning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402

Eller Pär Engelholms tråd som är inne på samm linje:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601

Ett ganska enkelt, billigt och snyggt sätt att dämpa och akustikreglera rummet på..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:33:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bredd och längdmåtten på rummt ligger nära varandra.
Om du också har en takhöjd runt 2,5 m så kommer alla rumsledderna att bidra med rumsresonanser i samma frekvenser eller i närheten av varandra. När rumsresonanserna klumpar ihop sig så brukar dom märkas. Har du också hårda väggar så får du dålig basdämpning vilket fövärrar problemen. I ett sådant läge kan jag tänka mig att Svanås helmholtzare kan göra nytta då man kan ställa in dom för dämpning av problemfrekvenserna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000