HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra hör ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/06 :  21:29:38  Show Profile Send krorre a Private Message
Martinsson, du har PM!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:02:45  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Pipet från en 50Hz TV är på ca 15 kHz.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/07 :  01:08:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul hjälpmedel för dom som vill kolla.



Finns på http://www.vb-audio.com

under freeware som lf-generator. Den är otroligt
smidig att använda, markera knapparna och styr dom
med piltangenterna (alla fyra) eller dubbelklicka i sifferfälten
och skriv in skriv värdet där (+enter).

Själv hör jag rätt så linjärt till 15khz på höger,
samma på vänster men där verkar det som om jag har
tappat lite över hela frekvensområdet. Revaxör kanske hjälper.
Jag är 43år.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/07 :  01:12:43  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hörseln varierar från en människa till en annan, på samma sätt som synen är olika bra. Det finns tyvärr inte motsv. glasögon för öronen för att höra "skarpare" utan bara högre (hörapparat).

Vi människor kan urskilja olika toner upp till 20kHz, sedan hör man bara ett ljud som "väser". Vissa förlorar det översta registret pga olika orsaker (åldrandet behöver nödvändigtvis inte vara orsaken, många får försämrad hörsel vid buller, öroninflammationer eller om man spräcker trumhinnan t.ex. vid dykning) och en del behåller en relativt oförändrad hörsel. När man blir gammal avtar hörseln främst i frekvens med även i känslighet. Alla gamlingar behöver dock inte hörapparat vilket ytterligare visar att hörseln och dess förmåga är individuell livet igenom, precis som synen.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/06/07 01:14:10
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/07 :  12:29:30  Show Profile Send dali a Private Message
Dum fråga: hur vet man att det är öronen och inte högtalarna som sviker när man närmar sig 20 kHz? Datorhögtalare brukar inte vara den allra bästa kvalitén ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/06/07 :  12:52:52  Show Profile Send patst577 a Private Message
jag har hört 56 kHz i ett par av mina högtalare

men de flesta av högtalarna som folk sitter på här är hyffsat bra upp till minst 20 kHz

/Patrik
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/07 :  17:04:35  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Dali:
De flesta högtalare är specade med frekvensomfång och inom vilken variation, t.ex. 32 - 30.000Hz +-1,5dB. Så man kan oftast lita på att de återger de frekvenser de är kontruerade för. Ialafall diskanten då basen är väldigt avhängig högtalarplacering och rum. Frekvensgången är i regel uppmätt i ekofritt rum i ett lab. För hörseltest använder man dock hörlurar. Min lokala hälsomottagning har möjlighet att mäta 20Hz till 25.000Hz. De flesta (oftast män) brukar göra sin första "riktiga" hörseltest med graf när de mönstrar i 18-årsåldern. Hörseltest sker i ett mycket litet ljuddämpat rum som stänger ute alla yttre störande ljud så att man kan koncentrera sig på testtonerna. Man brukar också göra hörseltest tillsammans med andra tester när man skall ta vissa typer av certifikat. Flygutbildningen har t.ex. både syn- och hörseltest tillsammans med en rad andra hälsotester.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:11:01  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Marcus vaddå linjärt? Mänsklig hörsel är allt annat än linjär, de jobbiga pip ni med känslig hörsel ofta hör ligger inte alltid så högt frekvensmässigt utan i det av människan mest känsliga område 2 till 4 khz.

Jag blir även förvånad av den metoden som många anger,jag hör upp till xxx, ja men vid vilket ljudtryck. En del här skulle säket uppfatta 19 khz eller mer vid 100 db osv.

Själv har jag en "varm" klang efter påssjuka som liten.


Edited by - qsecofr on 2004/06/07 21:12:25
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:28:09  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Linjär hörsel är inte detsamma som "ovägd frekvenslinjär". Man kompenserar för de frekvenser örat själv förstärker (området kring 2500 Hz). När man mäter hörsel och man får en "rak linje" betyder att man uppfattar toner över ett visst frekvensspektra likartat. På detta vis upptäcker man också om man skadat hörseln och kanske har en dip vid någon frekvens pga bullerskada eller liknande.

Som jag skrev ovan finns det prylar för oss alla och vissa tycker att t.ex. Klipsch framhävda diskant är helt outhärdlig medan andra tycker den känns helrätt. Detta är ett resultat av kombinationen preferenser och inte minst hur olika vi trots allt uppfattar ljud genom vår individuella hörsel. Många tycker omvänt att Dynaudio är för mjuka i diskanten men detta håller jag inte med om överhuvudtaget - vi uppfattar ljudet på olika sätt, och eftersom vi låter en elektroakustisk pryl simulera verkligheten får vi acceptera att vi alla lever i olika verklighet ljudmiljömässigt. Det krävs därmed anpassningar och varje behov är individuellt. Naturligtvis har grupper av männsikor ganska likartad hörsel och tycker om samma ljudegenskaper från en produkt, eller olika hörsel men också olika preferenser och därmed tycker om samma produkt.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/06/07 21:34:10
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:37:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ca 18 kHz

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:56:46  Show Profile Send dali a Private Message
Jag hörde allt som pep, sinusvåg upp till 20 kHz ... men ju högre frekvens, desto svagare blev det. Var ett "öronbarn" som liten och har spelat i rockband, utan hörselproppar ibland. Har väl haft tur, att fortfarande höra upp till 20 kHz vid 31 års ålder.

Jag hör också TV:ns tjutande och blir ofta irriterad över ljud som andra inte uppfattar (min projektor till exempel). Trots det har jag svårt att höra sådant som säljarna på min lokale hifibutik hävdar är stora skillnader ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:15:32  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Laddade ned den där LF-generatorn och efter att ha suttit och lyssnat på 20khz pip i ungefär 5 minuter känner jag mig helt skum i huvudet, öronen piper fortfarande tycker jag...

Hade relativt låg volym på, ungefär som när man tittar på TV på kvällen och jag tyckte jag kunde klara ett blindtest på 20khz relativt bra. Och då var det ändå lite bakgrundsljud från en TV samt att datorn surrar rätt kraftigt.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:20:59  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Marcus jag tror inte hörseln har för femöre med ens ljud ideal att göra. Vore lite lustigt om det gjorde det, typ desto äldre desto skrikigare maskiner.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:25:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vad man inte skall göra, är att ta tongeneratorn vrida upp till 20khz,
säga jag hör inte och så vrider man upp tills man gör det.
Det kan nog bli ganska högt för en del och jag tror inte att det är
nyttigt för vare sig högtalarna eller hörseln. Det är definitivt
inte bra för högtalarna.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/06/08 :  01:07:33  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
qsecofr - jag är övertygad att ljudideal och hörsel spelar in i lika delar vid val av hi-fi komponenter. De som väljer produkter med hysterisk diskant tror jag har någon form av hörselnedsättning i det övre frekvensregistret. Detta baserat på att vissa produkter i mina öron låter direkt otäckt (t.ex. Klipsh horndiskant och vissa elektrostater när de spelas vid hög volym). Man får nog vara lite sado om man skall trivas med sådant ljud om man märker att registret sticker ut som en öm tumme.

Finns det något som pekar på att hur vi hör INTE skulle spela roll vid val av komponenter? Det är väl självklart att musik uppfattas olika om person A hör alla övertoner och rumsinformation som finns inspelat på skivan och person B inte hör detta spektra. Jämför om person A skulle dra ner diskantregistret på en EQ med några dB (t.ex. 15KHz till 20KHz dras ner 12dB) - då skulle detta teoretiskt ge person A en idé om hur person B hör ljudet utan EQ inkopplad. Hur skall detta kompenseras? Jo, person B uppskattar produkter som har kraftigare återgivning av detta naturligt dämpade register. Det är min lilla teori iallafall!

Till sist och syvende har det inte med "bättre eller sämre" att göra, som vissa verkar antyda, utan jag menar bara att vi väljer utrustning på samma villkor som vi väljer skor och kläder som passar oss. Det är helt naturligt!

MVH,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/06/08 01:10:35
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/08 :  06:35:55  Show Profile Send Poe a Private Message
Anarkizt, jag gjorde likadant. Nu piper det konstant...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:23:25  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Intressant tråd ;-)
Jag tror inte att hörselförmågan (höga frekvenser) har så mycket med att göra hur bra vi kan urskilja skillnader vid hifi-demonstrationer och dyl. Min uppfattning är att vi "audiofiler" har tränat upp vår hörsel genom många timmars lyssning och jämförande mella skivor komponenter etc. Vi vet vad vi skall lyssna efter. Själv är jag lite av ett stående skämt bland vänner och bekanta då jag ganska ofta kastar mig in bakom "vanligt" folks stereos och börjar koppla om fasen på högtalarna (känner Ni igen den...?)

Vad Marcus berättar passar ganska bra in på mig. Jag hör "för bra". Starka ljud blir jobbiga för mig då jag är överkänslig för starka ljud sk "Hyper Akusi". Det är nu inte så att jag diagnosticerar Marcus på något sätt men beskrivningen att den inre volymratten är för högt ställd passar även för mig. Fick mitt problem i samband med att min 1-åriga dotter Tokskrek i mina öron för ca 4 år sedan ;-(
Har sakta återhämtat mig (är 36år idag), men volymen på t.ex. biografer är på tok för högt utan öronproppar. Det bekom mig inte alls förut. Går jag utomhus så har jag alltid löst sittande öronproppar (vax) som dämpar lite lagom. Sitter jag hemma och kan kontrollera ljudmiljön på hembio och stereo så går det bra. Dock spelar jag i princip aldrig "högt". Mässor kan vara jobbiga då högt=bra verkar gälla ganska ofta.

Ursäkta utläggningen, men vad jag vill säga till alla Er som läser är att: VAR RÄDDA OM ER HÖRSEL! Det är lätt att ta den för given.
/Shaft
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/08 :  13:31:13  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Shaft det låter som om du har någon annan form utav hörselskada. Öronproppar på bio och hemma?????


Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:11:54  Show Profile Send shaft a Private Message
qsecofr, tack för inlägget!
Det är tyvärr vardagen för en person med Hyper Akusi....
Går följdaktligen mycket sällan på bio. Senast blev det Kungens Återkomst och det var en smärtsam upplevelse för mig. Det verkar som om biograferna vill konkurrera med att spela högra än vad gemene man kan göra i hemmiljö.

Hörseln är ett komplicerat "organ" med ett fint samspel mellan mekanik och nervimpulser samt hörselcentar i hjärnan. "Du hör ju med hjärnan egentligen". För mig så signalerar hjärnan "fara" vid för låga ljud, vilka också kan bli fysiskt smärtsamma vid höga barnskrik, kniven tappas på tallriken etc.

Har fått behandling av ledande audiologer i Sverige så visst finns det hjälp, men det tar tid för dessa besvär att försvinna om någonsin. Hyper Akusi är en typ av avart till Tinnitus. Många med Tinnitusproblem har även denna överkänslighet tyvärr. Själv slipper jag princip tinnitustjut i öronen, vilket jag är evigt tacksam för. Tyvärr håller hörselproblem på att bli ett allvarligt samhällsproblem och många arbetsgrupper, däribland dagispersonal, får problem med hörseln.
/Shaft
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:46:49  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Låter segt shaft. Lite "lustigt" att ha motsatsen till normal nedsatt hörsel på något frekvensspektra, jag har inte ont av det jag inte hör men du lider av att du störs för mycket.

Sedan håller jag med att bio i bland blir för bullrigt i topparna. För att inte tala om pop/rock konserter,då är det propparna på.

Sedan kan man diskutera vad som är högt, för högt osv.

Själv tycker jag att över ca 100 db blir det jobbigt oavsett. Musik behöver i princip inte ha toppar över detta. Bio THX normen är 106 db vid lyssningsposition vill jag minnas.

Jag hävdar fortfarande att max frekvens uppfattning har lite med våra ljudideal att göra. Jag tycker Högtalare typ klipsch o dyl låter ”bajs” och jag hör inte långt upp i sista oktaven. Glöm inte att det är en så liten del av det tonala spektrat. Självklart är det så att de som hör hela vägen upp till 20 khz störs av oljud de verkligen hör som inte jag och andra kan uppfatta. Men i realiteten tror jag inte mycket av det vi inte gillar ligger där.

Denna tråd är en lite rolig motvikt till SACD/DVD-A låter så bra för att de kan återge 20Khz-100 kHz så bra.





Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/09 :  05:13:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Denna tråd är en lite rolig motvikt till SACD/DVD-A låter så bra för att de kan återge 20Khz-100 kHz så bra


En klar poäng "qsecofr"!

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/09 :  08:26:52  Show Profile Send Neodynium a Private Message
När jag var yngre och gjorde hörseltester så hade jag perfekt hörsel vad det nu innebär.. jag hörde alla signaler. Minns jag att fick göra om några sista toner för att de inte trodde på mig (trodde jag tryckte på knappen och hade tur). Var ett tag sen jag gjorde någon test nu.. har testat på anläggningen och hörde då 19khz tonen lätt.. men 20khz hörde jag inte.. inte med samma volym som jag körde under testen.. hade man ökat så kanske man hade hört den.

Jag retar mig också på knepiga ljud från tv, projjar etc... verkar inte vara många som hör sånt där.. inte ens när man påpekar det.

Jag vet inte vilken frekvens de ligger på.. men jag hör fladdermus när de låter... finns en del här i Halmstad. Någon som vet frekvensen?


Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/09 :  08:37:56  Show Profile Send soren a Private Message

Jag har en kollega som klagade när jag lade besticken direkt på tallriken när vi grillade i förra veckan.
Jag hade ingen aning om vad han snackade om, för jag hör inte de frekvenserna :)

/Sören
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/06/09 :  10:37:41  Show Profile Send sisko a Private Message
quote:
Nyligen så framkom en stor undersökning som visade att stadsbor generelt "hör" bättre än folk som bor på den tysta landsbygden


Kan det bero på att vi som bor i stan har väl utvecklade sk. "bullshitfilter"?

Det här med hyperakusi är verkligen inte roligt. Här lidit av detta sen jag spelade med i ett band utan att ha örproppar. Det blir bättre med tiden som tur är.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:05:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Skriver under på Marcus ord. Hör också långt upp i registren, strax över 20KHz sist jag kollade. Hör också tv'n och CRT-skärmar, vilket kan vara väl så jobbigt.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000