HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart tog de vägen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:27:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag satt och bläddrade i gamla tidningar och det slog mig att här fanns massor av tillverkare som man inte hör om alls idag. Vart tog de vägen? kanske du vet och kan berätta något.
Några exemepel:
dpa (digitalprodukter)
JPW (högtalare)
Sansui (allt)
Boston acoustics (högtalare)
Hales (högtalare) försvann i wadia konkursen men vad gör han nu?
Dantax (högtalare)
etc
osv

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/06/16 :  10:45:15  Show Profile Send jonta a Private Message
JPW 204 var en av de som rankades högst i högtalartest i hifi & musik förra året. Dom lever och gör kanske en av de snyggaste golvare i den lägre prisklassen.
http://www.jpwspeakers.co.uk

Dreams never end!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/16 :  10:50:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Boston högtalare såg jag hos Ljudmakarn nyligen, så detta märke lever i alla fall
Pause säljer JPW, så att ni vet det, tror att även Ågrens i Göteborg gör det, om någon skulle vilja lyssna
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/06/16 13:29:23
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/16 :  11:07:43  Show Profile Send chubben a Private Message
Pause Ljud och Bild säljer även dom JPW..

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/16 :  11:53:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Paul Hales jobbar på ett stor flretag i USA som sysslar mycket med ljudsystem för proffs marknaden... Han är chefsutvecklare där om jag inte tog helt fel.

Trist att det mräket försvann, dom hadde en del modeller som är RIKTIGT bra. Wadia kör med ett par Hales i sitt demorum idag vet jag...

/Martin
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/06/16 :  12:52:38  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Sansui är väl rätt välmående tror jag men inte i denna delen av världen. Den mesta infon verkar vara på japanska. Här är dock en bild på en fin liten ny stärkare med retrostil dock:


Sansui var min första riktiga stärkare i slutet av 80-talet. Jag bara undrar...var är den nu..?

Edited by - MasterChief on 2004/06/16 12:53:26
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/16 :  13:28:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Får rätta till mitt misstag, Jag menar Pause inte Sontec. Alltså Pause säljer JPW.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/06/16 :  17:52:00  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Dantax finns fortfarande, Har en återförsäljare där jag bor. (Novicom data AB) Adressen till dantax hemsida är:

http://www.dantaxint.com/

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/16 :  18:47:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
aahh.... nostalgi.

Jag minns när jag satt och blädrade i dåtidens ONKYO och HARMAN KARDON kataloger, ja jisses *suck*

Det var grejjer det, jag var mkt intresserad av ONKYO på den tiden, deras integra produkter var högt (om inte högst) upp på önskelistan, jag minns att de hade rejäla slutsteg med stora VU-visare på fronten och en rejäl integrerad med kontrabas reglage bakom en lucka man kunde fälla ner.. *suck igen*

På den tiden då HK hade små fyrkantiga knappar och tuners med trådar som drog indikatorn längs skalan, hehe, jag tror nog de använda samma förstärkarkonstruktioner idag, de har nog bara bytt färg på komponenterna.

Varför känns det så underligt nu när man tänker på allt detta, kan någon skaffa fram en tidsmaskin, snälla :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/06/16 18:54:07
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/16 :  19:47:22  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag skaffade mig nyligen ett par Sansui högtalare, från 70-talet dock


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000