HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan en högt.låda bli för resonansfri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:54:49  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
När jag ska ge mig på att bygga högtalare, så kör jag så tjockt material och så rejäl stagning det bara går...
Finns det några nackdelar med detta? Kan en högtalarlåda bli för resonansfri?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:59:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
Material kommer alltid ha en resonans. Sen kan den vara mer eller mindre dämpad.

Wizard
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:08:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jo men jag menar om jag bygger t ex en liten stativare av 50mm mdf med rejäl stagning, det kan väl bara vara positivt?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:34:26  Show Profile Send mac a Private Message
Rent ljudmässigt har jag ingen aning. Dock blir ju lådan ganska mycket större än denna kanske behöver vara. Om det är möjligt att få samma välljud med en "lättare" låda, är det kanske att föredra.
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:39:07  Show Profile Send subside a Private Message
Nackdelen med välbyggda lådor är att färgningen blir mer utdragen, dvs tar längre tid innan den absorberas. Medans om du bygger en lätt och tunn låda så kommer färgningen försvinna nästan direkt men låta högre.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:39:33  Show Profile Send Peter S a Private Message
Har du funderat på kanske att använda dämplim?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:43:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det var bara ett ex.
Min tanke är att använda 2 lager 19mm mdf med 1mm dämplim mellan, och stagat som satan invändigt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:49:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För dämpad? Det beror på vad man söker - så klart!

En viss resonans kommer alltid finnas och den kommer färga ljuder i större eller mindre utsträckning. Färgningen kan vara mer eller mindre trevlig att lyssna på, och lättare eller svårare att höra/notera.

Söker man ex efter ett rent och ofärgat ljud så är det ju ingen fördel med resonant material...Samtidigt är det många högtalare som har lådfärgning och som av vissa uppfattas som t.ex. "musikaliska".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:50:12  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag hade en högtalare på 70-talet där lådan
var väldigt resonansfattig. Jag vet för jag
mätte upp den (och flera andra).

Den hette Sonab OA5.
När jag öppnade lådan för att skärskåda
orsaken till det goda resultatet visade det
sig, till min stora förvåning, att den var
byggd av 10 mm tät spånskiva. Botten och
baffeln var tjockare.

Hur kunde den vara lika fri från resonanser
som lådor med betydligt tjockare material.

En undersökning vidtogs med följande
resultat:

Det viktigaste är stagningen. Tjocklek skall
man ta till när det inte går att staga. Så sa
man på 70-talet.

En stagfri yta på 100cm2 kräver 1mm + 9mm = 10mm MDF.
För varje fördubbling bör även tjocklekn
fördubblas + 10mm.
Ex:
En lådsida på 100cm x 30cm = 3000cm2.
3000/100= 30. Av det får vi 30*1+9= 39mm.
Lådsidan bör vara 39mm tjock.

Om man stagar så att ingen ostagad yta
är större än 100 mm uppnås samma resultat
med 10 mm MDF på exemplets lådsida.

Till ljudresonanser i lådans material tillkommer
rörelseenergin som elementets membran tillför
lådan. För att dämpa bort det krävs vikt.
Jag har dock ingen koll på hur en sådan formel
ser ut. Kanske någon annan vet.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:54:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag vill att element och filter ska förmedla musiken, lådan ska inte vara ett av elementen. Det är min inställning iaf

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:17:12  Show Profile Send Peter S a Private Message
Delar din instllning! Snart klar med mina ödmjuka dipoler med 7 cm. tjock betongbaffel .
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:21:15  Show Profile Send Laan a Private Message
Min sub är egenhändigt byggd i 30mm täljsten.. tungt som tusan
hade jag haft ett dyrt element i den, så hade jag kanske haft nytta av det..

Ps. hur hårt den än spelar, så är den i princip resonansfri!

//Laan
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:22:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det krävs vikt ja,.. ja du sa det. Jag kanske ska förtydliga, resonans är inte samma sak som att lådan svänger. Resonons är när låda svänger extra mycket.

Det enda sättet att få en stabil låda är massa och styvhet. Sen är det bara en fråga om man vill att låda ska absorbera energi eller inte. Mjuk låda absorberar, hård mindre.

Jag tror ändå att grundproblemet är lådans vikt. Får den väga vad som helst så kan man göra mycket på "resonansfronten", och finns det gränser för vikten så får man ta till diverse knep som flerlagerlösningar och dyligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:27:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag hade även tänkt mig en MKT tung sockel att ställa golvaren på, superspikes under den sen och man borde få ner resonanserna till ett minimum?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/06/04 :  15:55:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är väl så att med stagning flyttar man upp "svängningsmoderna" i frekvens eftersom man "spänner in" lådväggarna

1) excitationsenergin minskar ju högre upp man kommer i frekvens
2) dämpningen blir avsevärt bättre i väggmaterialet (jämför grannens dunka dunka, endast basen går igenom)

tjockare väggar är bra, men ju större massa, desto lägre borde ju medsvängningen gå (om man ser lådväggarna som en fjäder)

Jag tror att man skall ställa högtalaren så isolerat (gummi, skumgummi e t c) från golvet som möjligt, så att inte vibrationer kopplas till golvet (då detta svänger med) , jämför med hur man får en ruta att skallra med högre frekvenser då man spelar tung bas?

/rickard
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/06/04 :  17:13:49  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
Ja, jag kanske ska lägga mig i i det jag vet...

På samma sätt som att du dämpar högtalarens egenresonanser i låga frekvenser genom att staga en låda. Eller att dämplimma (så man får ett material med annan egenresonans imellan två material-> döda lådans egenresonans mer eller mindre bra) så man erhåller en stummare låda, så kan detta direkt överföras till lådans egenresonans mot golvet.

IÖ (kunnig kille helt enkelt) har väl fått svara spaltmeter på ämnet, men det behövs inga tunga mekani/fysik kunskaper för att se vad som händer när du minskar arean mot golvet, med ex spikes.
Du erhåller samma ljud ner i golvet, till motsats om du skulle ställa densamma på "gummipluttar" eller dylik dämpande material.


Jag säger inte att alla ska gilla läget, men spikes är inte en förbättring, det är en förändring av vibrationerna ner i golvet. Däremot är (precis som med dämplim) "gummipluttar" svängningshämmande.

mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  18:39:46  Show Profile Send esl a Private Message
Frågan var:
Kan lådan bli för resonansfri?
Nej.
Hur gör man praktiskt en tyst låda?
Frågan är besvarad redan.
* Viskoelastiskt dämplim mellan två styva material.
* Stagning, kolla linnars mycket bra exempel.
* Vikt för att motverka reaktionskrafterna från högtalarelementet. (minst 1/100, gärna 1/1000 var det nån som sade)

MDF är mycket bra på de flesta tänkbara parametrar, inte minst arbetsmässigt.
Du kan limma gipsskiva på insidan av lådan. Staga mellan motstående väggar.
Det är tungt, billigt, styvt.
Tänk på att om du gör fronten FÖR tjock så andas inte elementet bakåt. Gör i så fall hålet koniskt om frnten måste vara 3 cm tjock.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  19:49:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
ESL> Fräsa den innersta skivan så att hålet blir som en kon, har jag fattat dig rätt?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/06/04 :  20:04:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
Man kan ju alltid bygga dipoler! Jag tycker inte jag har det minsta "resonans" eller "lådljud" i mina högtalare.

Se länken för Linkwitz förklaring: http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q12

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  20:57:11  Show Profile Send esl a Private Message
jonasz har en fin poäng poäng med dipoler, har ju själv en svaghet för dem...
(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28336&whichpage=1) men dämplim är ju aldrig fel!

Mayday: Visst! En väldigt tjock baffel "täpper till" elementet så att det inte andas tillräckligt, såg ett bygge här på forumet som hade väl tjock front... hade nog fräst ut lite på de innersta skivorna.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/04 :  21:27:25  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Nackdelen med välbyggda lådor är att färgningen blir mer utdragen, dvs tar längre tid innan den absorberas. Medans om du bygger en lätt och tunn låda så kommer färgningen försvinna nästan direkt men låta högre."

Stämmer inte alls. Tiden sväningen varar beror på dämpningen. MDF har god dämpning. Spånskiva också. Fast dom har lite olika egenskaper + att det finns olika sorters MDF resp. spånskiva.

Amplituden av svängningen beror på styvheten. Ju styvare, desto mindre amplitud (ökande frekvens dock, vilket dock i regel motverkas av att en styvare låda är tyngre).

En stativare i 50 mm MFD eller spånplatta ser jag inget behov av att staga. Men dat kan vara en god idé att sätta in en vägg att fästa basreflexporten i så dess omgivning får samma geometriska karraktär på både in och utsidan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:26:04  Show Profile Send esl a Private Message
Exact Johnny!
Tiden svängningen varar beror på den inre dämpningen. ett tunnare material har alltid mindre dämpning.
Men Spånskiva har inte så hög dämpning egentligen!
Förlustfaktorn är förmåga att omvandla svängningsenergi till värme.
MDF och spånskivor har en förlustfaktor 0,01 till 0,03 om du laminerar med dämplim kan du enkelt höja förlustfaktorn till 0,2 eller 8 decibel..
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:38:19  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Såväl dämpning som styvhet är ganska olika i olika riktingar i spånskivor (särskilt i tjockare skivor). MDF har dels högre dämpning, men framför allt så uppträder det mer lika i "planet (XY)" resp "tjockleken (Z)".
Att laminera med dämplim är en riktig höjadre. Besvärligt att bygga, men kanske värt besvärt? 16+16 mm MDF med dämplim är nog mycket bättre än 50mm ren MDF.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/04 :  23:10:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Min pplan är att använda mig av 19mm mdf, som jag laminerar med dämplim.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:01:48  Show Profile Send esl a Private Message
Man kan ju snickra alla lådans väggar utom EN. Sedan är det bara att limma inifrån! När det sedan har torkat så limmar man tvärstag inne i lådan.
Lite bakvänt men det är ju enkelt att uppgradera en högtalare på det sättet. För att inte stjäla utrymme kan man ju limma en tunn metallplåt på innerväggarna.

mayday: jag har ett par stora sublådor på 80 liter framför mig, som är byggda i dubbla 22mm MDF med dämplim. Oerhört stumma, de är dessutom stagade. Skulle jag bygga nya idag skulle jag använt 2*16mm men med dubbelt så mycket stagning så att man kunde flytta på dem lättare. Helt klart en bättre väg!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/06/07 01:31:22
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:32:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tror man slår hål i luften ibland.
Visst är 50mm MDF bättre än 10mm, 1000mm MDF är bättre än 50mm.
Detta kan man inte säga emot. Men var ligger det optimala?
En yta på 100cm2 och 10mm tjock MDF är 10-20 ggr bättre än 5mm tjock MDF.
Detta betyder inte per automatik att 20mm är 10-20ggr bättre.
Praktiska försök har visat att förbättringsgraden sjunker dramatiskt
efter den optimala tjockleken. Om man har en yta på 3000cm2 är 39 mm
MDF det optimala. Ökar man på till 200mm MDF blir det ännu bättre.
Skillnaden är lika stor som om man ökar från 35mm till 39mmm vilket i
sin tur inte är hörbart. Dvs man "eldar för kråkorna" att lägga på mer
MDF än det som är optimalt. Som många beskriver kan man blanda MDF med
dämplim eller annat som är mjukt mellan ytorna för att minska tjokleks-
behovet. Allra bäst är dock betong eller sten. Vikten per volym lådvägg är det
då som minskar lådans medsvängning. Betong och sten har rent ljudmässigt
sämre dämpning men vikten är alltså avgörande då vikten är så stor.

Jag har haft en längre tids frånvaro från HIFI-arenan. När jag började
igen hade några nya "fenomen" dykt upp som förvånade mig.
Det ena är "spikes". Jag började genast mäta och lyssna. Antagligen är jag
på en annan planet för mina resultat visar att spikes inte gör mer nytta
än något annat som lyfter upp lådan från golvet. Gummiploppar gör däremot
nytta, marginellt.
Jag mätte golvets rörelse en meter från högtalaren till 0,08 mm
med 30HZ sinussignal med lådan stående rakt mot ett trägolv och 0,07 mm
med träben, 0,08 mm med spikes och 0,05 mm med gummifötter. Rent subjektivt
lät det bäst med gummifötterna då lådan inte kan vibrera mot golvet.
Den största golvrörelsen kommer från bastonens fortplantning i rummet och
inte från lådans kontakt mot golvet. Resultatet tyder klart på att det bästa
sättet att få bort medsvängningar genom lådan också här är genom stagning eller
tjockare väggar och liknande av själva lådan. Spikes är bara snygga, inget annat.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000