Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 11:54:49
|
När jag ska ge mig på att bygga högtalare, så kör jag så tjockt material och så rejäl stagning det bara går... Finns det några nackdelar med detta? Kan en högtalarlåda bli för resonansfri? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 11:59:54
|
Material kommer alltid ha en resonans. Sen kan den vara mer eller mindre dämpad. |
Wizard |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:08:17
|
Jo men jag menar om jag bygger t ex en liten stativare av 50mm mdf med rejäl stagning, det kan väl bara vara positivt? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
mac
Member
286 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:34:26
|
Rent ljudmässigt har jag ingen aning. Dock blir ju lådan ganska mycket större än denna kanske behöver vara. Om det är möjligt att få samma välljud med en "lättare" låda, är det kanske att föredra. |
|
|
subside
Member
101 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:39:07
|
Nackdelen med välbyggda lådor är att färgningen blir mer utdragen, dvs tar längre tid innan den absorberas. Medans om du bygger en lätt och tunn låda så kommer färgningen försvinna nästan direkt men låta högre. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:39:33
|
Har du funderat på kanske att använda dämplim? |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:43:38
|
Det var bara ett ex. Min tanke är att använda 2 lager 19mm mdf med 1mm dämplim mellan, och stagat som satan invändigt. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:49:53
|
För dämpad? Det beror på vad man söker - så klart!
En viss resonans kommer alltid finnas och den kommer färga ljuder i större eller mindre utsträckning. Färgningen kan vara mer eller mindre trevlig att lyssna på, och lättare eller svårare att höra/notera.
Söker man ex efter ett rent och ofärgat ljud så är det ju ingen fördel med resonant material...Samtidigt är det många högtalare som har lådfärgning och som av vissa uppfattas som t.ex. "musikaliska".
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:50:12
|
Jag hade en högtalare på 70-talet där lådan var väldigt resonansfattig. Jag vet för jag mätte upp den (och flera andra).
Den hette Sonab OA5. När jag öppnade lådan för att skärskåda orsaken till det goda resultatet visade det sig, till min stora förvåning, att den var byggd av 10 mm tät spånskiva. Botten och baffeln var tjockare.
Hur kunde den vara lika fri från resonanser som lådor med betydligt tjockare material.
En undersökning vidtogs med följande resultat:
Det viktigaste är stagningen. Tjocklek skall man ta till när det inte går att staga. Så sa man på 70-talet.
En stagfri yta på 100cm2 kräver 1mm + 9mm = 10mm MDF. För varje fördubbling bör även tjocklekn fördubblas + 10mm. Ex: En lådsida på 100cm x 30cm = 3000cm2. 3000/100= 30. Av det får vi 30*1+9= 39mm. Lådsidan bör vara 39mm tjock.
Om man stagar så att ingen ostagad yta är större än 100 mm uppnås samma resultat med 10 mm MDF på exemplets lådsida.
Till ljudresonanser i lådans material tillkommer rörelseenergin som elementets membran tillför lådan. För att dämpa bort det krävs vikt. Jag har dock ingen koll på hur en sådan formel ser ut. Kanske någon annan vet.
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 12:54:34
|
Jag vill att element och filter ska förmedla musiken, lådan ska inte vara ett av elementen. Det är min inställning iaf |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 13:17:12
|
Delar din instllning! Snart klar med mina ödmjuka dipoler med 7 cm. tjock betongbaffel . |
|
|
Laan
Member
90 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 13:21:15
|
Min sub är egenhändigt byggd i 30mm täljsten.. tungt som tusan hade jag haft ett dyrt element i den, så hade jag kanske haft nytta av det..
Ps. hur hårt den än spelar, så är den i princip resonansfri! |
//Laan |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 13:22:25
|
Det krävs vikt ja,.. ja du sa det. Jag kanske ska förtydliga, resonans är inte samma sak som att lådan svänger. Resonons är när låda svänger extra mycket.
Det enda sättet att få en stabil låda är massa och styvhet. Sen är det bara en fråga om man vill att låda ska absorbera energi eller inte. Mjuk låda absorberar, hård mindre.
Jag tror ändå att grundproblemet är lådans vikt. Får den väga vad som helst så kan man göra mycket på "resonansfronten", och finns det gränser för vikten så får man ta till diverse knep som flerlagerlösningar och dyligt. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 13:27:03
|
Jag hade även tänkt mig en MKT tung sockel att ställa golvaren på, superspikes under den sen och man borde få ner resonanserna till ett minimum? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 15:55:00
|
det är väl så att med stagning flyttar man upp "svängningsmoderna" i frekvens eftersom man "spänner in" lådväggarna
1) excitationsenergin minskar ju högre upp man kommer i frekvens 2) dämpningen blir avsevärt bättre i väggmaterialet (jämför grannens dunka dunka, endast basen går igenom)
tjockare väggar är bra, men ju större massa, desto lägre borde ju medsvängningen gå (om man ser lådväggarna som en fjäder)
Jag tror att man skall ställa högtalaren så isolerat (gummi, skumgummi e t c) från golvet som möjligt, så att inte vibrationer kopplas till golvet (då detta svänger med) , jämför med hur man får en ruta att skallra med högre frekvenser då man spelar tung bas?
/rickard |
|
|
jokkon
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 17:13:49
|
Ja, jag kanske ska lägga mig i i det jag vet...
På samma sätt som att du dämpar högtalarens egenresonanser i låga frekvenser genom att staga en låda. Eller att dämplimma (så man får ett material med annan egenresonans imellan två material-> döda lådans egenresonans mer eller mindre bra) så man erhåller en stummare låda, så kan detta direkt överföras till lådans egenresonans mot golvet.
IÖ (kunnig kille helt enkelt) har väl fått svara spaltmeter på ämnet, men det behövs inga tunga mekani/fysik kunskaper för att se vad som händer när du minskar arean mot golvet, med ex spikes. Du erhåller samma ljud ner i golvet, till motsats om du skulle ställa densamma på "gummipluttar" eller dylik dämpande material.
Jag säger inte att alla ska gilla läget, men spikes är inte en förbättring, det är en förändring av vibrationerna ner i golvet. Däremot är (precis som med dämplim) "gummipluttar" svängningshämmande.
mvh Jocke |
DnB for dance, Zappa for life! |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 18:39:46
|
Frågan var: Kan lådan bli för resonansfri? Nej. Hur gör man praktiskt en tyst låda? Frågan är besvarad redan. * Viskoelastiskt dämplim mellan två styva material. * Stagning, kolla linnars mycket bra exempel. * Vikt för att motverka reaktionskrafterna från högtalarelementet. (minst 1/100, gärna 1/1000 var det nån som sade)
MDF är mycket bra på de flesta tänkbara parametrar, inte minst arbetsmässigt. Du kan limma gipsskiva på insidan av lådan. Staga mellan motstående väggar. Det är tungt, billigt, styvt. Tänk på att om du gör fronten FÖR tjock så andas inte elementet bakåt. Gör i så fall hålet koniskt om frnten måste vara 3 cm tjock.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 19:49:03
|
ESL> Fräsa den innersta skivan så att hålet blir som en kon, har jag fattat dig rätt? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 20:04:51
|
Man kan ju alltid bygga dipoler! Jag tycker inte jag har det minsta "resonans" eller "lådljud" i mina högtalare.
Se länken för Linkwitz förklaring: http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q12
Jonas |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 20:57:11
|
jonasz har en fin poäng poäng med dipoler, har ju själv en svaghet för dem... (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28336&whichpage=1) men dämplim är ju aldrig fel!
Mayday: Visst! En väldigt tjock baffel "täpper till" elementet så att det inte andas tillräckligt, såg ett bygge här på forumet som hade väl tjock front... hade nog fräst ut lite på de innersta skivorna. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 21:27:25
|
"Nackdelen med välbyggda lådor är att färgningen blir mer utdragen, dvs tar längre tid innan den absorberas. Medans om du bygger en lätt och tunn låda så kommer färgningen försvinna nästan direkt men låta högre."
Stämmer inte alls. Tiden sväningen varar beror på dämpningen. MDF har god dämpning. Spånskiva också. Fast dom har lite olika egenskaper + att det finns olika sorters MDF resp. spånskiva.
Amplituden av svängningen beror på styvheten. Ju styvare, desto mindre amplitud (ökande frekvens dock, vilket dock i regel motverkas av att en styvare låda är tyngre).
En stativare i 50 mm MFD eller spånplatta ser jag inget behov av att staga. Men dat kan vara en god idé att sätta in en vägg att fästa basreflexporten i så dess omgivning får samma geometriska karraktär på både in och utsidan. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 22:26:04
|
Exact Johnny! Tiden svängningen varar beror på den inre dämpningen. ett tunnare material har alltid mindre dämpning. Men Spånskiva har inte så hög dämpning egentligen! Förlustfaktorn är förmåga att omvandla svängningsenergi till värme. MDF och spånskivor har en förlustfaktor 0,01 till 0,03 om du laminerar med dämplim kan du enkelt höja förlustfaktorn till 0,2 eller 8 decibel.. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 22:38:19
|
Såväl dämpning som styvhet är ganska olika i olika riktingar i spånskivor (särskilt i tjockare skivor). MDF har dels högre dämpning, men framför allt så uppträder det mer lika i "planet (XY)" resp "tjockleken (Z)". Att laminera med dämplim är en riktig höjadre. Besvärligt att bygga, men kanske värt besvärt? 16+16 mm MDF med dämplim är nog mycket bättre än 50mm ren MDF. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/04 : 23:10:02
|
Min pplan är att använda mig av 19mm mdf, som jag laminerar med dämplim. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 01:01:48
|
Man kan ju snickra alla lådans väggar utom EN. Sedan är det bara att limma inifrån! När det sedan har torkat så limmar man tvärstag inne i lådan. Lite bakvänt men det är ju enkelt att uppgradera en högtalare på det sättet. För att inte stjäla utrymme kan man ju limma en tunn metallplåt på innerväggarna.
mayday: jag har ett par stora sublådor på 80 liter framför mig, som är byggda i dubbla 22mm MDF med dämplim. Oerhört stumma, de är dessutom stagade. Skulle jag bygga nya idag skulle jag använt 2*16mm men med dubbelt så mycket stagning så att man kunde flytta på dem lättare. Helt klart en bättre väg! /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2004/06/07 01:31:22 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/06/05 : 01:32:42
|
Jag tror man slår hål i luften ibland. Visst är 50mm MDF bättre än 10mm, 1000mm MDF är bättre än 50mm. Detta kan man inte säga emot. Men var ligger det optimala? En yta på 100cm2 och 10mm tjock MDF är 10-20 ggr bättre än 5mm tjock MDF. Detta betyder inte per automatik att 20mm är 10-20ggr bättre. Praktiska försök har visat att förbättringsgraden sjunker dramatiskt efter den optimala tjockleken. Om man har en yta på 3000cm2 är 39 mm MDF det optimala. Ökar man på till 200mm MDF blir det ännu bättre. Skillnaden är lika stor som om man ökar från 35mm till 39mmm vilket i sin tur inte är hörbart. Dvs man "eldar för kråkorna" att lägga på mer MDF än det som är optimalt. Som många beskriver kan man blanda MDF med dämplim eller annat som är mjukt mellan ytorna för att minska tjokleks- behovet. Allra bäst är dock betong eller sten. Vikten per volym lådvägg är det då som minskar lådans medsvängning. Betong och sten har rent ljudmässigt sämre dämpning men vikten är alltså avgörande då vikten är så stor.
Jag har haft en längre tids frånvaro från HIFI-arenan. När jag började igen hade några nya "fenomen" dykt upp som förvånade mig. Det ena är "spikes". Jag började genast mäta och lyssna. Antagligen är jag på en annan planet för mina resultat visar att spikes inte gör mer nytta än något annat som lyfter upp lådan från golvet. Gummiploppar gör däremot nytta, marginellt. Jag mätte golvets rörelse en meter från högtalaren till 0,08 mm med 30HZ sinussignal med lådan stående rakt mot ett trägolv och 0,07 mm med träben, 0,08 mm med spikes och 0,05 mm med gummifötter. Rent subjektivt lät det bäst med gummifötterna då lådan inte kan vibrera mot golvet. Den största golvrörelsen kommer från bastonens fortplantning i rummet och inte från lådans kontakt mot golvet. Resultatet tyder klart på att det bästa sättet att få bort medsvängningar genom lådan också här är genom stagning eller tjockare väggar och liknande av själva lådan. Spikes är bara snygga, inget annat. |
|
|
Topic |
|