HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elementförsänkingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  03:13:34  Show Profile Send krorre a Private Message
Hallå!

Mina lådor till mitt högtalarprojekt lider egentligen av två saker. Det första är följande:

När jag utförde försänkningen med fräsen så "slet" mdf-skivan tag i frässtålet när jag fräste(trots att det satt så hårt att jag inte kan få loss det och att jag körde på högsta varvtal), så man såg att den hade fräst djupare på vissa ställen(detta gäller alla försänking på båda högtalarlådorna dvs. diskanterna och bas/mellanregister-försänkingarna).

Detta har jag dock försökt att fixa till genom att fräsa om skivorna genom att använda en ny mdf-skiva under försänkingen och använda den till centreringsstiftet, men det kan ändå skilja 1-1,5 mm på djupet mellan bas/melleanregister-försänkingen och diskantförsänkingarna (och mellan de båda lådorna, så det blir någon m.m. hit och dit kanske.) Kan detta ha en negativ inverkan på ljudåtergivningen och lådans uppförande?

Och nu till problem nummer 2 som är en följd av problem nummer ett. Diametern blev något större på diskantförsänkingarna vid omfräsningen p.g.a. att centrumstiftet började svaja. Närmare bestämt 3mm på den ena och 5mm på den andra. Så diskanterna sitter knappast "kloss" in i försänknigen.

Vad säger ni om mitt dilemma? Inget att bry sig om, eller är det bara att sätta igång och snyfta?

Med vänliga hälsningar, krorre.

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/05 :  10:06:26  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Trist att fräsningen strulade.
Ett tips jag kan ge för nästa fräsprojekt gäller centrumpinnen. Jag använde ett hyllstift ifrån IKEA och det fungerade bra. De finns att köpa på de flesta möbel och prylaffärer. De är ca 20mm långa och 5 i diameter och är helt släta. Jag förborrade med 5mm både i fräsjiggen och centrumhålet. Sedan försänktes hålet i jiggen något då det finns ett något tjockare 'band' på stiftet.
Under fräsningen satt fräsen som i ett stålgrepp och kunde enbart röra sig runt stiftet. Det var inget problem att bara snurra runt på fräsen för att få fördjupningen.
Kan tyvärr inte säga något om ljudet påverkas av dina skillnader. Är själv rookie på praktiskt bygge så jag passar det vidare till någon 'gammal räv' här på forumet.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:05:48  Show Profile Send krorre a Private Message
Ok.

Ingen som vet?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:36:07  Show Profile Send Belker a Private Message
Om inte finishen är viktig (dvs om du inte har trä/faner synligt) kan du spackla i försänkningarna med PP100 eller annan 2K spackel. Tryck dit elementen inplastade i gladpack innan det härdar. Ta bort elementet när det nästan härdat klart. Vänta. Slipa. Montera.

Edited by - Belker on 2004/06/05 20:26:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/05 :  20:20:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Trist att det strular när du gör dig omaket att försänka - det är ändå viktigt för ljudet med riktiga försänkningar.

Vilken högtalare bygger du?

Du kan ju nyttja nån form av silikon eller liknande för att skaffa dig en "plan" och ljufttätt nedsäkning.

Att det spelar roll för ljudet är klart. 1 eller 1.5 mm ger ju en akustisk fasskillnad. Delar man vid 2500 Hz är våglängden ca 13 cm (vid 2500Hz) om inte min hjärna spelar mig ett spratt. 2 mm (ett värsta fall) är 0.01% fel...kanske inte hela världen, men rätt skall väll vara rätt?
3.6mm är 1 grad's fasförskjutning... Hur som helst - jag tror nog att kanterna och ojämnheten är "värst".

Fixa detta och blir helnöjd med din totala prestation istället för att bygga ihop snabbt och vara för evigt sur på att försänkningen inte blev 100% OK.

Att diametern är fel med upp till 5 mm är inte acceptabelt. 1, MAX 2 mm är måttet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/05 :  20:52:48  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
Mitt tips är att helt enkelt göra om baffeln. Att kapa en ny skiva och sedan fräsa upp två nya hål + försänkningar + borra skruvhål + banka dit islagsmuttrar tar egentligen inte så lång tid.
Ska du hålla på och kladda med plasiskt trä, silicon eller liknade tar även det tid och jag tror ändå inte du blir helt nöjd ändå.
Du ska väl ändå titta och lyssna på dessa högtalare ett tag så då är det väl lika bra att de ser perfekt ut.

Men använd lite bättre centrumpinne nästa gång och dra fast frässtålet ordentligt i chucken, så ska det nog gå bra.

/Snorkeln
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  21:19:44  Show Profile Send krorre a Private Message
"Vilken högtalare bygger du?" hfls-1, den är förövrigt färdig och allting, baffeln sitter redan fast i högtalarlådan och så om dessa problem är allvarliga så måste jag göra om allting.

"Att diametern är fel med upp till 5 mm är inte acceptabelt. 1, MAX 2 mm är måttet!" För de ljudmässiga aspekterna, eller de estetiska?

"Men använd lite bättre centrumpinne nästa gång och dra fast frässtålet ordentligt i chucken, så ska det nog gå bra." Den sitter så hårt att jag nu inte kan få loss den, men så snackar vi ju om Rusta-prylar.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:22:26  Show Profile Send krorre a Private Message
?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000