HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp med portad xls sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:30:01  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Har byggd en subbas med peerless xls 12 tum. Har ej byggt med passiv radiator, utan basreflex.

problemet är det att jag gått och blivit med blåsljud. Går det att bli av med dessa om jag sätter in ytterligare ett, helst två(av estetiska skäl)rör?

Jag räknade m h a lsblab ut att hastigheten i ett rör skulle bli ca 33 m/s om jag matade xls:en med 600W i peak. Slutsteget jag använder är på 150W rms, och alltså 300W i peak. dett borde ju ge en betydligt lägre hastighet och allt skulle därvidlag vara frid och fröjd.

Jag har i dessa beräkningar utgått från en tumregel jag hittade på forumet som postulerade att 1/10 del av ljudhastigheten är max-gräns för att undvika blåsljud. Alltså 34m/s. Men detta verkar inte fungerat i praktiken (för mig iaf..).

Någon som har förslag på åtgärd? Förutom att köpa en passiv bas och sätta dit...

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:59:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
En port med "fina" kanter kan vara en lösning. 90 graders hörn kan nog vara lite högljutt men kanske kan aeroport/trattformat vara lösning. Finns säkert nån som prövat.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:06:43  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Max 5m/s brukar jag sätta åt mig själv. Och då vid den nivån då elementet når sitt p-max. Det sekr i regel långt innan man når den effekt som elementet tål. Klämmer du på 600W peak på en XLS bas så är nog blåsljuden ett mindre problem. Max-effekten är vad det håller för, inte max vad som låter bra.

Vad har du för diameter på porten? Jag skulle rent spontant kunna tänka mig en på 110 mm eller två 80 mm borde vara lagom. Men det är bara en gissning.

Stämmer du av lågt i en sådan liten låda som XLSen trivs i så blir porten lång, även det ett problem. Så vitt jag vet är det gjort för passiv radiotor så mitt främsta tips: Har du råd och ork att bygga om med en passiv radiator, gör det!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/02 :  00:13:30  Show Profile Send Haakan a Private Message
den med slav som jag lyssnat på lät hemskt bra :) "syftning" :P

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/06/02 :  19:06:53  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Porten är 70 mm. Och den är rundad.
110 mm låter fint, men det blir fasligt långt=för långt för lådan.
Vid vanlig lyssning märker man ingenting, men vid en sinuston på 20-30Hz fladdrar det så jag vet inte vad.
Jag tror jag provar att sätta dit ett rör till. Det blir då två rör som är avstämda vid halva ursprungliga våglängden då, eller tänker jag fel?
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/02 :  21:23:46  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Du måste ha mycket längre rör om du har två. Annars flyttas avstämningen högre upp i frekvens. Stämmer av lådan för högt får du en otäck puckel i frekvensgången och bumlig, otydlig bas. Låter unket så det räcker.

Ge fan i att lyssna på sinustoner på hög volym tills du fått tid, råd och ork att bygga en ny låda med passiv radiator.
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/06/02 :  21:28:12  Show Profile Send Lundahl a Private Message

men om jag har flera rör kan jag minska diametern på dem vilket gör dem kortare...och förhoppningsvis lägre lufthastighet.


Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/02 :  23:18:08  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
För att hålla avstämningfrekvensen konstant => 2 rör = 1 rör med samma area.

Har du två rör med diameter 70 mm måste dom vara lika långa som om du hade ett rör med 99 mm diameter. Du borde väl få samma lufthastighet med 2x70 som med 1x99.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000