HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MC stepup
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:17:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag närmar mig slutet av riia bygget och tänkte att jag kune lägga till förstärkning till en framtida mc-pu. Undrar då om det finns någon som har en beskrivning på en bra och enkel MC stepup att dela med sig av.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/02 :  01:16:19  Show Profile Send Uniper a Private Message
Farsan har byggt en sån här, och den är riktigt bra!
http://hjem.get2net.dk/aaholm_audio/schems/prepre.htm

Länk med betydligt mer information, men tyvärr på franska
http://www.bonavolta.ch/hobby/fr/audio/prepre.htm

Batteridrift passa väldans bra, för den går många många timmar på ett par bly-ackumulatorer.

Vad är det för en RIAA du bygger?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/02 :  01:23:40  Show Profile Send Uniper a Private Message
Den fanns ju på engelska oxå =)
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/prepre.htm
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/02 :  19:38:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack Uniper för länkarna intressant värre speciellt upphängningen av skivspelaren som kan vara värd att kopiera. Jag har kollat in denna konstruktion men den föll bort på grund av dess storlek trots Jean Hiraga har fingrat på den. Då jag inte är vidare grym på att konstruera eletronik tar jag hjälp av en kamrat som tycker att det är kul och spännande att omsätta mina idéer till riktiga saker. Men han tycker att jag kunde fråga om det fanns någon som hade en god mc- stepup konstruktion så slapp han göra den.

På träffen i Göteborg hade ni med en liten mc-stepup som farsan din visade mig, vad var det för något ? Anders berättade att den förstärkte lite för mycket men det skulle gå att ändra.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2004/06/02 20:09:45
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/02 :  21:39:10  Show Profile Send Uniper a Private Message
Den lilla förstärkaren vi hade med var en Hiraga Le Prepre. Kör man den på batteri blir den väldans mycket mindre, det är nätdelen som tar plats.

Ett annat alterativ är LC audios mc-stepup. Dom har lagt ut schemat på den på sin hemsida. Den är liten och enkel, och om man inte vill bygga deras ovanliga strömförsörjning så funkar det säkert att köra den oxå på batteri.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/02 :  23:36:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack !
Får samla ihop prylar till ett Hiraga Le Prepre då den är har en enkel konstuktion (hmmm) så att jag får ett komplett riia.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000