Jag har en gammal Luxman L-210 som jag med hjälp av några vänner har felsökt. Vi fann att transistorerna på den vänstra kanalen var slut och behövde bytas. Den brände säkringar som följd av detta. Det är två olika modeller med betäckningarna; A1263 och C3180. Var kan jag hitta dessa, eller något motsvarande?
Ett annat alterativ är att leta upp en modern motsvarighet och ersätta med den istället. Skulle säkert funka prima. Nackdelen är att du bör byta på båda kanalerna då så att dom inte blir för olika.
Tack för hjälpen alla, jag ska bara bestämma mig vart jag ska beställa ifrån. Kolla upp frakt osv.. Uniper, om man ska byta ut dem.. vet du vilka som kan tänkas passa? Är inte speciellt duktig på sådant tyvärr.
Har tyvärr ingen kandidat på lur. Man får sitta och jämföra datablad helt enkelt. Från UrSv:s länk: TRANSISTOR SILICON NPN / 80V / 6A / 60W / 30MHz SOT93 Det som kan bli klurigt är att hitta någon med en kapsel som funkar i lådan. En annan sak som man bör tänka på är att äldre transistorer ofta har sämre högfrekvensegenskaper än nya, dvs de nya är snabbare. Vill det sig illa kan förstärkaren bli instabil med för snabba trissor.