HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lågpassfilter till sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:55:40  Show Profile Send JPL a Private Message
Hej...!
Någon som vet vad som händer om man sätter in ett lågpassfilter innan en sub som redan har filter inbyggt...

Patrik...

//Same Same....but Different.

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/23 :  22:25:21  Show Profile Send falukorv a Private Message
Ptja
Låt säga att du har en spole i serie med varje element. (Enklast möjliga 6dB filter)
I så fall om du lägger till en spole så ökar induktansen så att dn motsvarar den sammanlagda induktansen av de 2 spolarna och delningsfrekvensen för subben flyttas drastiskt. Dessutom ökar resistansen vilket innebär att du får i runda tal dubbla förlusten mot vad du nu har.
Glöm den tanken !

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/23 :  22:37:14  Show Profile Send JPL a Private Message
Jaha det var tråkigt..

Anledningen att jag undra var att jag skulle vilja använda subben både till musik och hembio..
Då tänkte jag om det gick att koppla Hembiostärkan via lågnivå och
musikstärkan via högnivå med ett eget filter innan..typ 40Hz..Till hembio vill man ju ha delningen ifrån dvd-spåret..

Rörigt

Någon kanske har något förslag hur man ska lösa problemet??

Patrik...

Edited by - JPL on 2002/09/23 22:44:54
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/23 :  22:53:27  Show Profile Send dax a Private Message
quote:
I så fall om du lägger till en spole så ökar induktansen så att dn motsvarar den sammanlagda induktansen av de 2 spolarna och delningsfrekvensen för subben flyttas drastiskt.

Blir det så även om det ena lp-filtret är av aktiv modell? Jag är medveten om att två likadana 1:a ordningens filter i serie inte motsvarar ett andra ordningens med samma brytfrekvens!

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:23:22  Show Profile Send P.P a Private Message
Varför vill man ha olika konfigurationer för film och ren musik? P.P har inte fattat det? Det är ju bara ställa in dekodern att man inte har en sub och så pytsar den ut det ljudet i de stora högtalarna (som förvisso kan bestå av en sub och sidosystem men det behöver ju inte förstärkaren veta!).

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:26:20  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Jag är medveten om att två likadana 1:a ordningens filter i serie inte motsvarar ett andra ordningens med samma brytfrekvens!

Inte? Är inte det enklaste formen av högre ordningar?

JPL: Förklara noggrannare!

/Marcus

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/09/24 :  01:01:24  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

quote:
Originally posted by dax

Jag är medveten om att två likadana 1:a ordningens filter i serie inte motsvarar ett andra ordningens med samma brytfrekvens!

JPL: Förklara noggrannare!

/Marcus

Skal man ha en høyere orden, må man i tillegg inn med en kondensator.

La oss si det i utgangspunktet er et 2.ordens filter i sub'n. Kobler man da inn en filterspole i tillegg før filteret, vil man fortsatt kun ha en 2.ordens filtrering. Det som i praksis vil skje, er at filter-q'et vil bli endret (til det høyere), altså som regel ikke særlig gunstig.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:04:07  Show Profile Send dax a Private Message
quote:

Skulle nog behöva en bild för att förklara! Men grejen är den att ihopkopplingen (av filter 1 och filter 2) som är typ insignalen för filter 2 inte kommer att ha samma förutsättningar som ingången för filter 1 (den riktiga ingången). Skulle man däremot sätt en op som buffer mellan filter 1 och filter 2 skulle det fungera som du tänker!

Nu är det nog så snurrigt förklarat att jag inte själv förstår vad jag menar!

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:06:53  Show Profile Send dax a Private Message
Alltså, det första filtret belastas av det andra filtret om man inte har en spänningsföljare (op)!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/24 :  16:43:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du skickar mig din mailadress så kan jag bifoga en skärmdump på hur det ser ut om du går två varv genom ett Sentecfilter (2x18db).
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/24 :  20:21:24  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Alltså, det första filtret belastas av det andra filtret om man inte har en spänningsföljare (op)!

Det var det jag menade; jag tänkte på aktiva filter.

/Marcus

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:57:15  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
Varför vill man ha olika konfigurationer för film och ren musik? P.P har inte fattat det?

Till musik vill jag bara ha lite basstöd i dom lägsta frekvenserna..
När jag tittar på film så vill jag ha mera bas..och det är omständig att ställa om subben varje gång man ska byta...

Rent logiskt tycker jag att när högnivåsignalen går igenom första lågpassfiltret på tex 40Hz så borde det bara vara det under 40Hz kvar..så när signalen kommer till det inbyggda filtret i subben (som är inställd på tex 150Hz)så borde det inbyggda filtret bara släppa igenom signalen..

Obs..Kan ingenting om det här så jag spånar bara...

Patrik...

Edited by - JPL on 2002/09/24 22:57:58
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:24:53  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Är signalen redan filtrerad så ja.

Problemet är att göra ett lågpassfilter för högnivå som bryter vid 40 Hz. Det blir en enorm spole du får ha bara för ett 2:a ordningens filter. Inte billigt. Visserligen så behöver du ingen tjock koppartråd eftersom du inte ska dra någon effekt igenom den, så där sparar du några kronor.

Om du ska göra det korrekt så måste du veta inimpedansen i förstärkarens högnivåingång. Den borde vara ganska hög och icke-komplex och därför inte ställa till några problem, men du måste veta den för att kunna räkna ordentligt på filtret.

/Marcus

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:29:25  Show Profile Send JPL a Private Message
Okey...!
Måste först testa vad som händer när subben får både hög och lågnivå samtidigt...den brinner väll upp

Patrik...

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:14:39  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Inte om du stänger den ena förstärkaren när du kör den andra.

/Marcus

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:13:35  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:

Är signalen redan filtrerad så ja.

Problemet är att göra ett lågpassfilter för högnivå som bryter vid 40 Hz. Det blir en enorm spole du får ha bara för ett 2:a ordningens filter. Inte billigt. Visserligen så behöver du ingen tjock koppartråd eftersom du inte ska dra någon effekt igenom den, så där sparar du några kronor.

Om du ska göra det korrekt så måste du veta inimpedansen i förstärkarens högnivåingång. Den borde vara ganska hög och icke-komplex och därför inte ställa till några problem, men du måste veta den för att kunna räkna ordentligt på filtret.

/Marcus

Inngangsimpedansen er sansynligvis veldig høy (flere kohm). Dette gjør at du kan se bort i fra denne impedansen. Du må derimot koble inn en motstand i paralell med inngangen for å ha noe å beregne filteret opp mot (f.eks 82ohm's motstand).
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:01:01  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by Simba

Inngangsimpedansen er sansynligvis veldig høy (flere kohm). Dette gjør at du kan se bort i fra denne impedansen. Du må derimot koble inn en motstand i paralell med inngangen for å ha noe å beregne filteret opp mot (f.eks 82ohm's motstand).

Efter snabb räkning skulle jag hellre föreslå 220 - 270 Ohms motstånd beroende på önskat Q-värde. Dock beror det också på storleken på kondensatorn. Det blir ganska enorma värden på antingen kondensatorn eller induktansen (2:a ordningens filter). När jag räknade lite kvickt så fick jag 250 mH (!) och 22 uF @ 43 Hz. Detta gav 234 Ohms lastmotstånd för Butterworth (Q=1/sqrt(2)), förutsatt att ingångsimpedansen kan approximeras med ett avbrott.

/Marcus

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:53:14  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Simba

Efter snabb räkning skulle jag hellre föreslå 220 - 270 Ohms motstånd beroende på önskat Q-värde. Dock beror det också på storleken på kondensatorn. Det blir ganska enorma värden på antingen kondensatorn eller induktansen (2:a ordningens filter). När jag räknade lite kvickt så fick jag 250 mH (!) och 22 uF @ 43 Hz. Detta gav 234 Ohms lastmotstånd för Butterworth (Q=1/sqrt(2)), förutsatt att ingångsimpedansen kan approximeras med ett avbrott.

/Marcus

Hmmm... Disse verdiene kan umulig stemme. Tror du bør regne en gang til på det!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:51:20  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag kan ju bolla lite med värdena, sänka induktansen, öka kapacitansen och fortfarande ha samma frekvens, om det är det du menar. Annars vet jag inte vad som skulle vara fel. Man ser ju inte sin egna räknefel

Jag tog ingen färdig formel, utan satte upp överföringsfunktionen och räknade på. Det gick snabbt så det kan ju ha blivit fel .

/Marcus

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:20:02  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Testade att simulera filtret i Pspice.

Istället för föregående värden (som också stämde ganska bra) så tog jag en 9 mH spole från Hifikit, två 400 uF kondingar (parallella) och ett 5 Ohms motstånd. Motståndet sitter i serie med spolen. Detta gav en -3dB gräns på 41 Hz och 12 dB/oktav dämpning.

Om man använder ELFAs tondrosslar, som har högre induktansvärden, så kommer man ner i kapacitans och så slipper man seriemotståndet.

Man behöver inget lastmotstånd till ovanstående lösning.

/Marcus

New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000