HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mängden isolering i sluten låda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:31:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag kämpar vidare med mina GALTIS och börjar få dem rätt välljudande. Det jag såhär långt experimenterat med är filtret och basreflexröret. Framförallt filtret naturligtvis.

Nu börjar jag fundera vilken betydelse dämplingen har, framförallt dämpningen i den del av högtalaren som är en sluten låda, och som spelar mellanregister och diskant. Diskanten är ju sluten bakåt så den lär ju inte påverkar av dämpningen, men mellanregistret, högtalarens kanske viktigaste element.

Som det är nu har jag rockwoll rakt bakom elementen, mot topp och mot botten. Bitumen i hela lådan, utom frontbaffeln. Fibrex ovanpå rockwoolen och på sidoväggarna. Och slutligen veckad fibrex för att fylla ut lådan.

Lådan är med andra ord rejät fylld och väldämpad. Hur påverkar detta ljudet? ÄR det bra eller dåligt? Kan det ändra karaktären nämnvärt om jag tex tar bort den veckade fibrexen som fyller ut lådan? Hur ändras då karaktären?

Vänligen

StefanB

"Går den att tweaka?"

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/26 :  17:51:52  Show Profile Send P.P a Private Message
Det verkar bra med så noggrann dämpning. Nu vet P.P inte dämpegenskaperna på fibrex men är den i närheten av acouto-Q eller liknande så skulle P.P nog öka på mängden av mineralullen... Vissa av de syntetiska dämpmaterialen är inte så bra som de utger sig att vara. Rockwool eller heller gullfiber är däremot pålitliga. Fårull kan funka fint också.

Hur effekten ändras eventuellt i dina högtalare är det svårt att sia om men har du kanske 10cm tjock rockwool bakom fibrexen så tror P.P nog inte att det kommer att märks så mycket. Men det är ju lätt att testa med en monosignal och jämföra hur den ena högtalaren låter jämfört med den andra och ha fibrexen i den ena men inte i den andra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000