| Author |
Topic  |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 16:53:09
|
Vad rekommenderar ni för lackfärg till högtalare? 2-komponents? Och vilken typ av grundfärg är bäst, materialet är spånskiva. Vill ha en riktigt tjock, svart blank yta... Fronten och toppen ska fanerars i furu, sidorna och bakstycket ska målas svarta. Ska jag fanera först(och maskera vid målning) eller efter målningen? |
|
|
d3s
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 17:15:15
|
Hej Chrille!
Vill du ha en riktigt bra svart, blank yta är mitt tips att du efter ett mycket nogrannt förarbete (spackling, slipning, spackling, slipning mm.) grundar med valfri färg, vilken som. vattenlöslig att föredra, då slipper du ju lukten. Detta gör du för att spånet inte ska suga så mycket när du börjar med färgen du vill ha, i ditt fall den svarta. Grunda gärna 3-4 gånger med slipning emellan. Måla sedan med svart billack (sprayfärg från t.ex Biltema) tills du fått en täckande yta. Våtslipa sedan med otroligt fint sandpapper. Fernissa sedan med båtfernissa ett flertal gånger med våtslip emellan omgångarna. Att föredra är att fernissa i ett dammfritt rum...
Ett annat alternativ kan vara att fernissa ett par gånger innan du målar svart, då krävs inte samma grundmålning. Men det blir ungefär samma resultat hur man än gör...toppklass!!!
Lycka till
/Daniel
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 17:15:25
|
Jag tror det blir snyggare om du först lackar det som skall vara svart, å sedan skruva fast eller limma på furuskiva ovanpå detta. Jag tror oxå att mötet mellan de olika materialen måste utformas med stil, annars tror jag nog att det lätt kan se lite trist ut. Billack borde fungera, för att få den att kännas riktigt tjock krävs nog att lådform optimeras oxå. Spånskiva kräver mkt underarbete, plastic padding tror jag skulle fungera. Ja, så tror jag!
|
kuggkrans
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 18:04:22
|
| personligen tycker jag biltemas spraylack är lite tunn, jag rekar att du går till en firma som säljer billack och ber dem att blanda till 2k lack på sprayburk den är lite dyrare än biltemas men MYCKET trevligare att jobba med |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 18:07:18
|
| Borde inte blank hammarlack fungera? |
 |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 18:11:41
|
Varfor anvanda spraylack?!?
Om man borjar med att lacka ladan i onskade Vattenbaserad farg, o och sedan lagger pa minst 6 lager International Goldspar med fin skumroller, later lacken torka i minst 2 veckor, sedan vattenslipar man med kornstorlek 1000-1200, efter detta polerar man med rubbing polish (som man anvander till bilar), som slutbehandling tar man ett vanlig bilvax. Efter denna behandling kommer dina hogtalare vara lika blanka som en fin flygel!
mvh Bjorn
Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt.. |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 21:29:26
|
Många bra förslag ovan.
Jag jobbar på samma sätt som sp.pro fast med lite andra material. Och jag fane'rar först och lackar sedan. Finessen med att jobba på det viset är att man kan använda samma topplack både till fane'ren och de svarta delarna. På så vis slipper du skarvarna i ytskiktet och de ev. missar i skarven mellan fane'ren och den svarta färgen hamnar ett par lager ner i topplacken och kommer därför inte att "stå ut" på samma sätt som om du lagt på färgen sist.
Lycka till och håll oss informerade, klart intressant att hör hur det går. Mvh, P
|
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 22:46:44
|
Hej PAC!!
Kanske jag får tillämpa nån lackmetod snart också!!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
| |
Topic  |
|