HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Bernt Tweakar sin Cambridge D500SE!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/30 :  09:48:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bernt Jansson tweakar mer välljud ur en Cambridge D500SE

Detta är en artikelserie i tre steg och i första steget som släpps nu behandlas kraftaggregatet och hur man kan få transistorelektroniken i den att låta bättre med ganska enkla medel.

Bernt skriver:
quote:
Så här kan man läsa på HiFi Klubbens hemsida:
”Cambridge D500SE - Cambridges finaste CD-spelare, med ett ljud som engagerar och förvånar. Hur kan en så här billig CD-spelare låta så oförskämt bra?” Priset ligger på 2498 kr.
Så oförskämt ljud måste ju höras så...


Det börjar så här:

Cambridge D500SE i orginalutförande


Och var det slutar, det vet enbart Bernt...

Artikeln ligger som vanligt under vår artikellista eller klicka på direktlänken här

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/30 :  10:04:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jäkligt intressant.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/30 :  10:47:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kanon artikel !!!!!!! Väldigt intressant och inspirerande och den spännande fortsättningen


Som lyckligt lottad boende i Göteborg får jag dessutom förmånen att höra Berns skapelse imorgon Skall bli oerhört intresant.


Tycker att forumets artiklar håller enormt hög klass. Förstår att det tar en faslig tid att göra dem, men ni skall veta att de uppskattas.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/05/30 :  11:07:24  Show Profile Send Terminator a Private Message
Perfekt söndagsläsning!

/Hans
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/30 :  13:29:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul att ni gillar artikeln!! Det var nästan lika mycket pill med den som med CDn.
Jag vill passa på att tacka de som hjälpt till - särskilt Zalve och Pac.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/30 14:34:03
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/05/30 :  13:53:29  Show Profile Send bliss a Private Message
Bernt (och kompani)!!!! Asso detta är ju den bästa artikel jag läst på länge. Ingen hifi-tidning har bjudit något så intressant någonsin. Det kan ju inte finnas någon anledning att köpa blaskor när forumets medlemmar preseterar sådant här!!! Exakt så har ska man väl använda ett forum och jag tycker att de artiklar o nyheter som kommit på senare tiden är jävligt bra! Kul!! :D

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/30 :  17:02:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bliss, tack för de orden, de var inte lite positiva de!

Hela HiFiForum.nu tackar och tar emot.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/30 :  17:06:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det kan ju inte finnas någon anledning att köpa blaskor när forumets medlemmar preseterar sådant här!!!
Inget d#229;ligt uttalande!

Jag har läst och varit med p#229; ett (om än litet) hörn under uppbyggnaden av denna monstertweak. Bra jobbat Bernt, Zalve och Pac.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/30 :  18:30:51  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Kanonartikel! Synd att man inte har en sådan spelare....



Edited by - Mathias_J on 2004/05/30 22:13:02
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/30 :  19:59:24  Show Profile Send luften a Private Message
Bra artikel! Mera sånt vill vi se

//air
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/30 :  20:38:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mattias_J: För en såndan peng som den kostar (och finns ännu billigare beg, så är det inte så mycket att fundera på

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:05:56  Show Profile Send K-man a Private Message
Mycket trevlig artikel, när kommer nästa del?! Tänk om man hade vågat pilla lite mer i sina maskiner

\\K-man
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:13:52  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Så sant, så sant, Zalve. Pengarna trillar ju in under sommarjobbet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:34:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har sett dessa för 1500:- Beg. Troligen ett av de mest prisvärda investeringarna... Speciellt EFTER tweaket...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:51:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klart intressant!

Bravo
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/05/31 :  01:52:04  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Engelholm:
Det kan ju inte finnas någon anledning att köpa blaskor när forumets medlemmar preseterar sådant här!!!
Inget d#229;ligt uttalande!

Jag har läst och varit med p#229; ett (om än litet) hörn under uppbyggnaden av denna monstertweak. Bra jobbat Bernt, Zalve och Pac.

Varför bilr det "d#229;" istället för "å" när du skriver

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:26:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är nåt lustigt med Pärs dator... I word fungerar det bra med "å", men inte på forumet. Windows helt enkelt ;)

Tur att inte Bernt hade de problemen. =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:00:12  Show Profile Send Larsho a Private Message
Trevlig läsning tycker bara det är synd att man sågar Cambridge D500SE så rejält, det är en mkt prisvärd cd-spelare för 2.498 kr, tyckte tom den var prisvärd när jag köpte den för 4.000 kr dvs innan
Hifiklubben tog över.


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:09:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, för priset är den helt okej. Men med tanke på tweakpotentialen är den dock ett riktigt fynd!
Den som har en Cambridge D500SE får gärna komma så kan vi jämföra. Det hade varit kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:12:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo det kan så vara men hur många kan tweaka den själv ??
Jag menar bara att det blir trist marknadsföring när man
sågar produkten så mkt utan att ställa den i relation till
priset

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:35:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju ingen recension! Artikeln är ingen marknadsföring, det är en DIY-beskrivning av tweakning. Jag tycker det skulle varit konstigt att skriva något annat än vad som är sant om ljudet - jag skriver vad jag hörde och det var ingen match för jämförelseobjekten - då. Skriver dessutom att det inte är ett rättvist test.

I tweakat utförande spelar den dock helt lysande, helt och hållet i nivå med de spelare som nämns. Det tycker jag är goda nyheter för alla som har Cambridge D500SE!

Kan man inte tweaka den och ändå vill ha så bra ljud som var målet här, ja då får man lägga upp i storleksordningen 20000 kr. Så är det. Men för 2500 kr så är det nog en bra spelare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:40:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
På ett eller annat sätt blir det en recension, även om jag förstår
att det inte var din mening, tyvärr är det inte så många som besitter de kunskaper som krävs vid en modifiering.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:48:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, en annan recension skulle bli att lista upp alla mellanklasspelare den har spöat skiten ur sedan den blev ombyggd. Då skulle jag såga dom också. Vi har tydligen olika åsikt här, vi får nog leva med det så länge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:24:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
säkerligen, men vi har nog samma mål - välljud

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/06/01 10:28:09
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:09:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Oftast får HifiForum.nu, tidningar och recensenter kritik för att vara för positiva och icke kritiserande.
Nu får Bernt det för att skriva negativ kritik om en 2500krs cdspelare.

Det är inte lätt du Bernt!

När jag läser artikeln så tycker jag det framgår att kritiken är riktad och vinklad på ett helt OK sätt. För 2500kr får man en bra cdspelare som som sig bör inte har mkt att säga till om mot en dyrare kombination.

Men ni verkar ändå överens så...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/01 :  11:12:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag menar bara att det blir trist marknadsföring när man
sågar produkten så mkt utan att ställa den i relation till
priset

Det är inte välljud/krona som disktureras i denna tweakningsbeskrivningen utan välljud i sig.

Det hade varit intressant att läsa en välljud/krona recension, du får gärna komplettera HiFiforum.nu med en sådan under Hårdvara/recensioner om du vill.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000