HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalartips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/15 :  15:05:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Nisse83!
Jag är förvånad över att ingen har nämnt Quad 11L och 12L. Pris 3900kr, 4900kr. Jag har peronligen lyssnat på en massa olika högtalare den senaete halvåret för att jag ska skulle köpa nytt. Och i prisklassen upp till 8000-9000kr så är 12L mitt val, helt underbara. De säljs otroligt billigt i Sverige, faktiskt billigast i Europa för att de kommer direkt ifrån Quad till Butik utan mellanled.I England så har 11L och 12L sopat rent i tester mot högtalare som säljes för klart mer pengar här hemma. Sök på detta forum så lär du hitta en massa om Quad. Här är en tråd som är intressant.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=11071&SearchTerms=,Quad,12L
Du bör absolut lyssna på dessa två Quad modeller innan du bestämmer dig, annars så gör du ett stort misstag enligt mig
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/06/17 :  22:43:09  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Backar upp FBK med en vurm för Quad. Har haft Dynaudio 42 och sitter nu med ett par Quad 11L på ett par feta, stadiga, stativ. Fantastisk valuta för pengarna tycker jag och då har jag betat av en hel del innan jag kom fram till dessa. Dynaudio är bra tycker jag men prismässigt ligger de ju över Quad 11L och då gillar jag Qvaddarna bättre. 12L är ju fysiskt ngt större och har etn bättre förmåga att fylla upp något större rum. Zalves rekommendation känner jag ju inte till HFSL-1, kan inte kommentera dem, men nya Qvaddar för "småpengar" i sammanhanget är absolut inte fel. Hade jag haft större rum hade jag nog valt Quad 12L men i min skrubb sitter Quad 11L som gjutna. Varje dag jag kommer hem och lyssnar så känner jag en (djupt andetag som släpps ut långsamt ...) inre fröjd.
Kika in på HiEnd på Hantverkargatan (52?) i Stockholm - där har du Quads sortiment och trevlig, kunnig personal.
Henrik
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/06/18 :  11:27:03  Show Profile Send orthanc a Private Message
Audio Pro Focus SA-4/5 tycker jag att du kan lyssna på. SA-4 kan man få väldigt billigt, så kan du köpa skivor för resten eller fina kablar.=D

http://www.audiopro.se/products/focus_sa5.asp

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:07:20  Show Profile Send Haakan a Private Message
hör verkligen audiopro till denna diskussion ? ;)
känns som att man kan få hemskt mycket bättre för pengarna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:07:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
hör verkligen audiopro till denna diskussion ? ;)
känns som att man kan få hemskt mycket bättre för pengarna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:22:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Haakan!
Du har visst inte läst sista numret av Hifi&Musik
En del av deras högtalare är bra, men i de prisklasser som Nisse söker högtalare så håller jag med om att det finns bättre allternativ än AP.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:22:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Haakan!
Du har visst inte läst sista numret av Hifi&Musik
En del av deras högtalare är bra, men i de prisklasser som Nisse söker högtalare så håller jag med om att det finns bättre allternativ än AP.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:26:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har själv AP Avantec i min filmanläggning och tycker nog att den är tillräckligt bra men om du anser att du är för fin för sådant så kan du ju titta på Klipsch 35. Den skulle kanske jag köpa i dag tillsammans med en maffig AP sub. Det jag gillar hos AP är deras ACE teknik. Om du köper Klipsch så får du lite mindre med pengar kvar till nya skivor.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:55:57  Show Profile Send matså a Private Message
Nisse, kan väl lyssna på Focusarna från Audio pro eller varför inte Ego 414. När jag var hos Björklund så blev jag minst sagt paff hur bra de är när dom kopplades till Pgmjs självgjorda förstärkare och Focusarna skall tydligen låta ännu bättre. Blir han nöjd med det ljudet så är det ju bara att köpa, eller fortsätta letandet. Förstår inte varför inte Audio pro hör till denna diskussion? Audio pro högtalarna kanske funkar alldeles utmärkt till hans anläggning.

Edit såg att du sökte efter per styck, läste som en klant per par. Men Focus Sa 5 skall vara väldigt bra enligt ex Hifidelity, lyssna på den. Kolla också in den nya Blackdiamond

lite tester

http://www.audiopro.se/products/testreports/test_ego414.asp

http://www.audiopro.se/products/testreports/test_focussa5.asp

http://www.audiopro.se/products/testreports/test_ego515.asp

Och lite om den nya Black diamond

http://www.audiopro.se/folder/Image04.pdf

Lycka till!

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/06/18 13:12:37
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:13:30  Show Profile Send orthanc a Private Message
Haakan: Har du hört den billiga AP SA-4 för under 1500:-/par? Mycket fint ljud i en sådan billig högtalare enligt mig iaf.
Men varför inte välja ett par Ino Audio Pip om man vill ha nått som är dyrare?=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:17:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
låter bra för att kosta 1500kr ja....men sen då? bättre köpa nånting man blir riktigt nöjd med så man slipper sitta å dregla över alla andras grejor

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:27:08  Show Profile Send matså a Private Message
Nisse kanske blir riktigt nöjd med Focus sa 4 fast de bara kostar 1500 kr.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:35:19  Show Profile Send orthanc a Private Message
Blir man nöjd med ett par 1500:kronors högtalare finns det massor med pengar kvar till musik köp. =D En provlyssning är de klart värd samt alla andra förslag också. Huvudsaken att man själv blir nöjd med sitt slutgiltiga val.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:43:16  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Blir man nöjd med ett par 1500:kronors högtalare finns det massor med pengar kvar till musik köp. =D En provlyssning är de klart värd samt alla andra förslag också. Huvudsaken att man själv blir nöjd med sitt slutgiltiga val.


Mycket bra sagt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:16:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
den stora frågan är då...hur nöjd blir man efter ha hört ett par riktigt bra för 10-20k ? då låter ju ens egna högtalare som en gammal köksradio ;) kläm på den ni...kan man ens kalla 1500:- högtalare för hifi högtalare ?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:24:19  Show Profile Send matså a Private Message
Men Nisse var ju ute efter högtalare som kostar 3000 kr stycken. Självklart så låter högtalare för 20 000 kr bättre generellt. Men han var ju faktiskt ute efter högtalare i den prisklassen och då skall han såklart välja det bästa vad han tycker är bäst eller blir nöjd med.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:25:18  Show Profile Send matså a Private Message
Haakan, du kan ju lyssna på Focusarna och bedöm själv.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:47:09  Show Profile Send orthanc a Private Message
Alla vet väl redan att det finns väl nästan alltid nått som låter bättre än det man redan har eller om inte annat så låter det bättre hos grannen. =)
Hur som helst var väl inte ens budgeten på 10-20k, och hade man obegränsat med pengar skulle man väl göra som någon annan skrev här tidigare på forumet, dvs. ha alla artister live hemma.? Jaja, skall hålla mig till denna topic nu iaf.

- Ut och lyssna, skapa en egen uppfattning.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:50:01  Show Profile Send Haakan a Private Message
läs mina tidigare inlägg så förstår ni vad jag pratar om...
finns inget "nytt" som kan motsvara ett par linn tukan (beg) exempelvis för 3000kr, så varför köpa ett par nya som man vet inte spelar speciellt bra när man får 15000kr prestanda beg för 3papp?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:03:19  Show Profile Send matså a Private Message
Det är vad du tycker Haakan. Huvudsaken är väl att Nisse blir nöjd vad han än köper för något.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:27:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
helt klart men varför duscha om man kan bada bubbelbad? allt e ju en smaksak ;) kan dra många roliga paraleller om du vill

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:37:48  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
En mycket bra högtalare som även passar som last till en rörförstärkare är Von Schweikert VR-1. Med stativ går går den att få för ca: 11 000. Den har mycket bra perspektiv egenskaper och låter verkligen engagerande. Den är dessutom "singel wire" vilket gör att du kommer billigare undan med kablar eller kan köpa ett par rejäla singelwire istället för halvdana biwire kablar. Se för info: http://www.soundstage.com/revequip/vonschweikert_vr1.htm

Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:42:04  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Oops! missade att ribban låg på 6 000:- i mitt svar om Von Schweikert VR-1. Då är nog Quad ett bra alternativ.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/18 :  16:50:09  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
"men om du anser att du är för fin för sådant så kan du ju titta på Klipsch 35" ..hehe ... jag é knappast för fin. sitter just nu o njuter med mina Jamo JA-150. bara högtalarna är bättre än domma så blir jag nöjd :-)

Ino pip försvinner tyvärr från utvärderingslistan. Jag kan inget om hemmabygge vad det gäller elektronik. Trots att jag skruvat isär otaliga apparater som mindre. Jag var starkt inne på Carlsson men de ska ju helst stå nära bakväggen. Jag har en c.a. 13 kvadratmeter här så jag är lite begränsad. Det är bra om högtalarna kan stå 1.5 meter från bakväggen.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/06/18 :  21:13:51  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tjohej!

Jag har själv Quad 12l i ung lika stort(litet) rum och jag är kanonnöjd med dom. Jag valde mellan dessa och Dynaudio A42. Då jag kom över dessa beggade och det inte fanns några A42:or beggade i Stockholm slog jag till.
Hade aldrig lyssnat på Quadarna tidigare men läst mycket bra om dem. Som tur var bodde killen jag köpte dom av bara nån kilometer hemifrån mig så han erbjöd sig att ta med burkarna hem till mig så jag fick lyssna hemma i lugn och ro. Var så nöjd med ljudet så jag slog till med en gång och har inte ångrat en sekund.
Efter lite dämpning av rummet med dämppanleler köpta på Biltema har jag lyckats dämpa rummet en hel del. Den hundringen det kostade gjorde att det lät som en helt ny anläggning och jag tyckte ändå att det lät bra innan.

Fråga FBK som varit hemma hos mig och lyssnat innan dämpning och var nöjd med ljudet :)

Så tänk på det, att fixa lite med rum och placering av högtalare kan göra en så ofantlig skillnad att det är löjligt, oavsett vad man har för burkar.

Men hursomhelst tror jag Dynorna och Quadarna är bland det bästa man kan uppbringa för dessa pengar. Fördelen men Dynorna är att de finns fler ute på begagnatmarknaden jämfört med Quadarna men Quadarna är, i sammanhanget, så billiga att det nästan blir samm pris på ett par nya Quadar mot ett par beggade Dynor.
Däremot måste jag nog säga att Inos Pip är en het kandidat. Du kan få dom helt färdigbyggda för runt 6k har jag för mig. Har inte lyssnat på dom själv men en kompis som jag vet har liknande ljudideal som mig har lyssnat på dom. Enl honom är dom ruskigt bra för pengarna. Bättre än Quadarna, vilket jag inte betvivlar.

Så det är väl dom tre jag skulle lyssna in mig på om jag var du.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/06/18 21:15:05
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000