HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektronik för 20k till 1.3SE - Hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/07/13 :  16:33:15  Show Profile Send forken a Private Message
E dags att köpa elektronik till mina Dynaudio 1.3SE och vet inte var jag ska börja. Ska köpa en cd och en förstärkare och har 20000.- att göra av med. Kommer även spela med min Rega P25a på denna elektronik så en MM riaa skulle va bra dock inget krav.

När jag satt och tänkte på vad som skulle provlyssnas så hade jag svårt att hitta elektronik i denna prisklass så jag behöver hjälp.
Har tänkte testa Quad elektronik i form av 99 CD-P och slutsteg. Sen kom jag inte på mer som verkar intressant i denna prisklassen.

Begagnat går också bra, får dock inte va helt för svåt att få tag på. Vill helst ha köpt innan jul.

Edited by - forken on 2004/07/13 16:34:07

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/07/13 :  20:21:12  Show Profile Send Bosco a Private Message
Körde tidigare med Rotel RB-991 samt RC-995 till dessa högtalare. Mycket för pengarna (begagnat).
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:44:50  Show Profile Send bebop a Private Message
Eftersom 1.3 är rätt trögdrivna för att spela ut ordentligt samtidigt som de har låg impedans, så är mitt förslag att Du skall hitta en strömstark och stabil förstärkare (= kan dubblera effektern från 8 till 4 ohm eller så när som möjligt). Rotel kan vara ett alternativ men inte de minsta. HiFi-stället spelar mycket på Vincent som har prisvärda och kraftfulla förstärkare och CD-spelare som bör kunna inrymmas i din budget, i vart fall nära. Det viktigaste är dock att det Du väljer kan leverera lite pulver när det krävs.


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:47:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Korsun V8i förstärkare med en Original Da Vinci cd..mer kompetent för 20 000:- blir svårt att hitta, iaf nytt. Korsun verkar också väldigt starka.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/07/14 18:47:42
Go to Top of Page

torden
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:00:01  Show Profile Send torden a Private Message
Varför inte försteg och slutsteg från Maim? Beggade Nac 72 och Nap 180 ger dig ca 10000 över till en grym cd-spelare. Även den Naim kanske?
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/07/15 :  12:40:45  Show Profile Send Sudden a Private Message
Fortsätter på Naim
Nya 5i serien.
IA & CD för ca 20

Lycka till
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:49:45  Show Profile Send forken a Private Message
Naim har jag inte ens tänkt på. Tror ni Naim elektronik för 20 klarar driva ett par 1.3or?

Någon som har lyssnat på Korsunen?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/15 :  13:59:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Forken...

Klart den gör det !!

Körde just dom i Malmö på Naim Summer Tour förra helgen med Totems golvare Hawk, kanske lite lättare att driva, men det var INGA problem, har även kört dom med Model 1 och den är lika "svår" som dina.....

/Martin
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/16 :  00:20:20  Show Profile Send 10 a Private Message
Det beror nog på hur högt du lyssnar. Jag har kört både B&W 805 Matrix och Ino Audio piP i änden av min Nait 5 och både de högtalarna skulle må bra av lite mer kraft i mina öron. Dock är Nait 5:an kraftfullare än man kanske tror. Har inte hört 5i dock.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/16 :  08:50:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är en klar skillnad mellan den nya Naiten och den gamla.. 20 watt har gkort en del för orken, sen skulle man ha en Nait 5 med en Flatcap så skulle det nog iof bli bättre ljudkvalitet med den gamla, men den nya känns fräschar och mer livfull än den gamla...

Visst är det nog så att små trögdrivna monitorer mår bra av lite extra kräm, även om den aldrig utnyttjas, men Naim förstärkare har en ruggig förmåga att driva en högtalare med bra kontroll på bas och dynamik...
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:13:56  Show Profile Send Loopen a Private Message
Dynaudio matad av en Electrocompaniet är en grym kombination. Har själv gått från Rotel RB/RC980 till Thule IA60B SE till Electrocompaniet ECI-3. Kör ballanserat med en Thule DIGIT som signalkälla och även en vinylsvarv genom en extern riia. Låter fantastiskt.

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000