HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare, 5000-7000 klassen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/07/20 :  20:53:22  Show Profile Send Zargon a Private Message
nu är det såhär att jag sitter med ett par högtalare som är hemma bygga som inte alls är så jätteroliga och lyssna på.

jag vill ha ett par nya och pratat lite med stereo i karlstad (jag litar väldigt mycket på dom) och dom har ett par Wharfedale EMERALD 97 mk IV som dom rekomderade mig då de "passade till förstärkaren" (harman/Kardon HK670)

visst pratar de för de produkter de har i sitt eget lager osv, men jag tvivalar inte på att de är "bra"

men alla här inne verkar ju ganska kunniga inom ämnet så jag kan väl lika gärna fråga:

är det någon som har någon erfarenhet av dom, dela gärna med er av era åsikter, de kostar 6500:- så ni kan ju tippsa om liknande i samma prisklass som är bättre.
eller kanske några som presterar lika bra för en billigare peng.
jag vet att det finns HUR många som hellst, men jag är glad för alla tipps ni har.

jag köper hellst ett par i någon "fysisk" butik då jag tycker det känns bättre med personlig kontakt, och jag har lättare för att lita på någon jag pratar personligen med.

jag kan lägga till att jag inte har någon lust att bygga egna, plus det jag lyssnar på är mest trance/techno och rock, och jag vill ha lite kraftfull bas.

tackar
/anders

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  21:27:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
cerwin vega?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/20 :  21:57:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla senaste HiFI & Musik, bäst betyg får: Audio Pro Black diamond V2, Acoustic energy Evo 3 och Elac (minns ej modell). Golvare i prisklassen runt 7.000

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/07/20 :  21:57:29  Show Profile Send Larsen a Private Message
Helt ok högtalare om man vill ha en blandning av "ok" ljud och någorlunda kapacitet i den prisklassen.
Cerwin kan vara ett alt om du nu gillar dom, men dom är nog inte så "allround" som mk IV.
Det är inga problem att låna hem och testa på Stereo och det är mitt tips innan du lägger upp lädret.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  21:59:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
lyssnar du trance techno ska du nog inte ens fundera på ap högtalare...köp största cerwin vegan din börs tillåter

annars kommer det låta som om du poppar popcorn...inte kul med andra ord

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:21:53  Show Profile Send cofra a Private Message
NHT 2.5i hade jag valt, är en utmärkt högtalare som ligger på ett rimligt begagnatpris.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:45:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Håller inte med alls om Cerwin Vega. Visst är det mycket bas, men hur bra är den å andra sidan? Bummelbas blir man inte glad av (åtminstone om man är nördig nog att ha konto på hififorum.nu )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:05:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
man får inte allt för mycket för 7000:- speciellt inte i bra basåtergivning... dom nyare vegorna bumlar inte så mycket...det e iofs mycket beroende på rum osv...

sen är det väl inte så där jätteofta man sitter i sweetspot å lyssnar på techno (vad vet jag egentligen), utan den dunkar mest i bakgrunden/förgrunden

man som sagt så många ggr...smaken är som baken, jag tycker då att techno låter piss på i princip alla högtalare som inte har minst en 12" are...allt annat pumpar för lite luft

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:14:48  Show Profile Send ypolt a Private Message
Audio Pros Blue Diamond kan du få för runt 7000kr begagnat.
Iof har du kanske inte en butik som säkerhet då, men dessa fungerar bra med HK670
och personligen tycker jag det är förjävla bra högtalare, speciellt för priset :)
Dock lyssnar jag inte Techno, så just den biten kan ju vara värd att utvärdera först.. :)

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:43:25  Show Profile Send Zargon a Private Message
alltså bara för att jag lyssar på techno så är det inte bara bas jag vill ha, självklart vill jag ha bra ljud, jag ville bara upplysa om att jag inte lyssar på bach och såndan musik som är lite mer krävande när det gäller perfekt ljud

jag är heller inte lika stora perfektionister som vissa av er är, som kräver ett par MartinLogan Statement E2 för att vara nöjd


min bror har ett par Canton som låter helt underbart om det nu säger något om hur noggran jag är.
jag vill bara ha något liknande som iaf är bättre än de hemmabyggda jag har nu

/anders
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:54:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Anders!
Man ska inte generellt sett ge råd utifrån musik smak, jag har Sonus Faber Grand Piano Home, och jag lyssnar på det mesta, en annan kompis har MA GR60 och han gillar bla trash metal.

Mitt råd är att du läser senaste nummret av Hifi&Musik, kan ge dig lite tips på vägen.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:30:16  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Wharfedalen är helt klart en mycket bra högtalare för pengarna. Dock, se till att du lånar hem och testar innan köpet. Kan skilja mycket från butikens rum till ditt eget.

Dessutom, 6500:- kan du nog pruta lite på.
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/07/21 :  02:58:33  Show Profile Send Zargon a Private Message
pruta... i en vanlig affär..? :P
känns som något man gör på kanarieöarna på kopierade T-shirts :D iof prutade jag bort 500:- på förstärkaren för att de va slut och den jag hade lånat hem va den som hade stått på hyllan innan
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:01:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Canton RC-L!! Lätt!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/21 :  12:18:46  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Carlsson OA58 kanske?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/21 :  12:26:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja en mer prisvärd högtalare som oxå har lite svenk hifihistoria bakom sig än OA58 finns nog inte...

En liten, kapabel och diskret högtalare som är RIKTIGT bra, förvånas faktiskt varje gång jag hör den....

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000