Author |
Topic |
|
Zargon
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 20:53:22
|
nu är det såhär att jag sitter med ett par högtalare som är hemma bygga som inte alls är så jätteroliga och lyssna på.
jag vill ha ett par nya och pratat lite med stereo i karlstad (jag litar väldigt mycket på dom) och dom har ett par Wharfedale EMERALD 97 mk IV som dom rekomderade mig då de "passade till förstärkaren" (harman/Kardon HK670)
visst pratar de för de produkter de har i sitt eget lager osv, men jag tvivalar inte på att de är "bra"
men alla här inne verkar ju ganska kunniga inom ämnet så jag kan väl lika gärna fråga:
är det någon som har någon erfarenhet av dom, dela gärna med er av era åsikter, de kostar 6500:- så ni kan ju tippsa om liknande i samma prisklass som är bättre. eller kanske några som presterar lika bra för en billigare peng. jag vet att det finns HUR många som hellst, men jag är glad för alla tipps ni har.
jag köper hellst ett par i någon "fysisk" butik då jag tycker det känns bättre med personlig kontakt, och jag har lättare för att lita på någon jag pratar personligen med.
jag kan lägga till att jag inte har någon lust att bygga egna, plus det jag lyssnar på är mest trance/techno och rock, och jag vill ha lite kraftfull bas.
tackar /anders
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 21:27:15
|
cerwin vega? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 21:57:21
|
Kolla senaste HiFI & Musik, bäst betyg får: Audio Pro Black diamond V2, Acoustic energy Evo 3 och Elac (minns ej modell). Golvare i prisklassen runt 7.000 |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 21:57:29
|
Helt ok högtalare om man vill ha en blandning av "ok" ljud och någorlunda kapacitet i den prisklassen. Cerwin kan vara ett alt om du nu gillar dom, men dom är nog inte så "allround" som mk IV. Det är inga problem att låna hem och testa på Stereo och det är mitt tips innan du lägger upp lädret. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 21:59:13
|
lyssnar du trance techno ska du nog inte ens fundera på ap högtalare...köp största cerwin vegan din börs tillåter
annars kommer det låta som om du poppar popcorn...inte kul med andra ord |
|
|
cofra
Member
215 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 22:21:53
|
NHT 2.5i hade jag valt, är en utmärkt högtalare som ligger på ett rimligt begagnatpris. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 22:45:13
|
Håller inte med alls om Cerwin Vega. Visst är det mycket bas, men hur bra är den å andra sidan? Bummelbas blir man inte glad av (åtminstone om man är nördig nog att ha konto på hififorum.nu ) |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 23:05:56
|
man får inte allt för mycket för 7000:- speciellt inte i bra basåtergivning... dom nyare vegorna bumlar inte så mycket...det e iofs mycket beroende på rum osv...
sen är det väl inte så där jätteofta man sitter i sweetspot å lyssnar på techno (vad vet jag egentligen), utan den dunkar mest i bakgrunden/förgrunden
man som sagt så många ggr...smaken är som baken, jag tycker då att techno låter piss på i princip alla högtalare som inte har minst en 12" are...allt annat pumpar för lite luft |
|
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 23:14:48
|
Audio Pros Blue Diamond kan du få för runt 7000kr begagnat. Iof har du kanske inte en butik som säkerhet då, men dessa fungerar bra med HK670 och personligen tycker jag det är förjävla bra högtalare, speciellt för priset :) Dock lyssnar jag inte Techno, så just den biten kan ju vara värd att utvärdera först.. :) |
Frågar man inget så får man ingenting veta. |
|
|
Zargon
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 23:43:25
|
alltså bara för att jag lyssar på techno så är det inte bara bas jag vill ha, självklart vill jag ha bra ljud, jag ville bara upplysa om att jag inte lyssar på bach och såndan musik som är lite mer krävande när det gäller perfekt ljud
jag är heller inte lika stora perfektionister som vissa av er är, som kräver ett par MartinLogan Statement E2 för att vara nöjd
min bror har ett par Canton som låter helt underbart om det nu säger något om hur noggran jag är. jag vill bara ha något liknande som iaf är bättre än de hemmabyggda jag har nu
/anders |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 23:54:25
|
Anders! Man ska inte generellt sett ge råd utifrån musik smak, jag har Sonus Faber Grand Piano Home, och jag lyssnar på det mesta, en annan kompis har MA GR60 och han gillar bla trash metal.
Mitt råd är att du läser senaste nummret av Hifi&Musik, kan ge dig lite tips på vägen.
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 01:30:16
|
Wharfedalen är helt klart en mycket bra högtalare för pengarna. Dock, se till att du lånar hem och testar innan köpet. Kan skilja mycket från butikens rum till ditt eget.
Dessutom, 6500:- kan du nog pruta lite på. |
|
|
Zargon
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 02:58:33
|
pruta... i en vanlig affär..? :P känns som något man gör på kanarieöarna på kopierade T-shirts :D iof prutade jag bort 500:- på förstärkaren för att de va slut och den jag hade lånat hem va den som hade stått på hyllan innan |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 09:01:32
|
Canton RC-L!! Lätt! |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 12:18:46
|
Carlsson OA58 kanske? |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 12:26:00
|
Ja en mer prisvärd högtalare som oxå har lite svenk hifihistoria bakom sig än OA58 finns nog inte...
En liten, kapabel och diskret högtalare som är RIKTIGT bra, förvånas faktiskt varje gång jag hör den....
/M |
|
|
|
Topic |
|