HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/29 :  17:55:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har köpt ett nytt slutsteg till mitt kommande subprojekt:



Jag har provkört lite på "gammelsubben", en Sentec och jag är jättenöjd. Tar signalen från processorns sub-utgång och rätt in i steget. Inge brum eller brus från elementen var det heller.
2 x 500 W @ 8 Ohm ger det så man ska inte behöva överstyra det i min lägenhet iaf. Jag gav 4500:- för det sprittnytt. Tänkte först köpa ett begagnat, hade ingen aning om att det kunde vara så måttliga priser. Det är ju förstås en proffsprodukt. I HiFi-världen hade det förstås blivit helt andra pengar.

Enda nackdelen hittills är oljud från fläktkylningen och det vill jag inte ha i lyssningsrummet. Därför tänker jag börja med att montera steget i tamburen, ca 10 meter från lyssningsplatsen och dra signal-, nät- och högtalarkablar dit. Lite synd med så långa kablar, men eftersom suben delas aktivt tror jag det går fint. Till ändamålet tänkte jag köpa ett sånt där ställ man har för montering av datorer till vägg. Det brukar bestå av några vinkeljärn och spännband.

Om nån har tips ang olika monteringslösningar så är jag tacksam för tips. Väggarna är putsat tegel överallt.

Nästa steg blir inköp av digital equalizer av nåt slag. Har mest tittat på Behringer Feedback Destroyer. Dom är ju billiga också: 1500 spänn!



Senaste gången jag köpte nåt i den prisklassen till min anläggning var 1980 då jag investerade i en NAD 3020.

Jag har våldsamma problem med stående vågor i rummet märkte jag i går. Har inte haft sub uppkopplad i den här lägenheten tidigare. Tänker försöka med en kombination av eq och mekanisk dämpning efter hand så får vi se.

Har man 1000 W så har man.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/05/29 :  21:00:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Fläktarna finns ju där för att stegen skall kunna gå på max timme efter timme. För hemmabruk kan du prova med att strypa spänningen till fläktarna för att få ner varvtalet på dom. Du bör dock kolla så temperaturen på flänsarna inte blir för hög.
Jag byggde in en tempstyrning i ett pa-steg en gång, men det var lääääänge sedan.

Tänk på att det kan vara mindre lyckat att försöka kompensera utsläckningar, pga stående vågor, med ökad nivå via eq.
Jag har också funderat på den Behringern för att kunna justera just sub.

EDIT: såg just att slutsteget har tempstyrning med variabel fläkthastighet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/05/29 21:03:45
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/05/30 :  13:09:55  Show Profile Send AndersP a Private Message
Skulle säkert gå att ta ner fläkthastigheten. Jag spelar så högt jag vågar och börjar bli orolig för fönsterrutorna, men steget är iskallt. Ingen värme nånstans. Fläktarna går på lägsta hastighet nu för hastigheten förändrar sig inte.
Det låter frestande med lite hifi-mässig temperaturstyrning där fläkten går på när det blir varmt, men vet inte om jag har lust att börja mecka med steget nu. Har precis köpt det.

Tack för råden i alla fall.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000