HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transformator...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:03:31  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hejsan!

Jag "hittade" en transformator i en skrotlåda här hemma. Är det möjligt att ta reda på data för den? Jag ska försöka beskriva den så gott jag kan. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Det sitter en etikett på den, där står det;

"LO1 - 2516 - 05
JK13N SMD"

Den kommer från en gammal Kenwood-förstärkare om jag inte minns fel. På primärsidan sitter det för tillfället ett kort fastlödat. På detta finns; nätanslutning, 2 säkringar, en kondensator (tror jag) , samt 2 kablar för av/på och 6 kablar för 220/110 voltswitch. På Sekundärsidan finns 5 kablar, en svart, 2 blåa och 2 röda. Den väger uppskattningsvis 2-3 kilo, kan väga nogrannare om det har betydelse.

Mkt tacksam för svar!

Livet är inte helt fel egentligen...

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:33:48  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har ochså nogle transformere från gamla Kenwood forstärkere. Det er typenummeret du ser och det siger intet om transformerens data.

Du er tvunget til at mäta med spänning på inngangen och sen se hvad der ligger på de 5 utgange.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:58:06  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Okej, men vilka färger ska jag mäta imellan? Gissar på att den svarta är nollan. Nåt annat jag bör tänka på? Vad behövs det för uppgifter för att jag ska veta hur mycket transformatorn klarar?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/01 :  20:49:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Okej, men vilka färger ska jag mäta imellan? Gissar på att den svarta är nollan. Nåt annat jag bör tänka på? Vad behövs det för uppgifter för att jag ska veta hur mycket transformatorn klarar?

Om du vet vad som är primären, behöver du inte hålla reda på "nollan", du kan ju vända på stickproppen...
Du behöver ett instrument, ett billigt digitalt från Cklas Olsson eller Biltema duker bra. Resistansmätning (Ohm) och Växelspänning (Volt)
Börja med att ohma sekundärlindningarna. Skriv upp alla färger och resistansmät. Jag skulle tro att ena av lindningarna (tex röd-röd) är ansluten till svart och bör ha ½ RESISTANSEN dit.
Sen kan du ansluta primären. VAR FÖRSIKTIG!!!! Mät sedan spänningarna över sekundären. GLÖM INTE ATT SLÅ OM MÄTAREN INNAN!!!
Gissningsvis får du ca 2x20V (med mittutag) samt en med 10-30V
Dessa spänningar är TOMGÅNGSSPÄNNINGAR och KAN vara 20% högre än "angiven" spänning.....
När du kommit så långt kan du höra av dig...

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:43:57  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Tack Gammelnalle. Jag ska testa detta imorn om jag hittar min multimeter samt får tid över. Men jag undrar lite över switchen för 220/110 volt, hur ska jag veta vad som är vad? Vad kan hända om den står fel? Det går 6 kablar till switchen.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:16:17  Show Profile Send desoto a Private Message
Omkopplaren växlar mellan att lägga två olika lindningar parallellt eller i serie beroende på vald inspänning
Om du kopplar fel kommer det förhoppningsvis obelastat inte att hända någonting mer än att utspänningarna blir dubbelt så höga.

Rent elektriskt tror jag att det blir ungefär så här:

230 >----|||||||||||----<>----|||||||||||----< 0

110 >----|||||||||||----< 0
110 >----|||||||||||----< 0





/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:25:06  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Okej, ska försöka luska ut hur det är kopplat imorn, men finns det 2 primärer så ska dom ligga i serie i vilket fall som helst då? Kanske borde tillägga att det finns 5 anslutningar på primärsidan...

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/02 :  17:33:33  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Såja, då har jag kollat.

Mellan blå-blå fick jag 1 Ohm.
Mellan röd-röd fick jag 1,4 Ohm.
Mellan svart och dom röda fick jag 0,8 Ohm.

Jag kopplade in den till nätet sen och mätte 11,9 Volt på blå-blå och 33,6 Volt på svart-röd samt 67,7 Volt på röd-röd.

Nu då?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:10:36  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Bra jobbat!
En inte för helt galen gissning är att din trafo skulle vara märkt med 2x30V ? A (eller VA)
och 10V ?A

Vad skall du ha den till och vad väger den och vilken typ är det???
Typ: E-kärna (Fyrkantig järnkärna vassa hörn)
C-kärna Rundad järnkärna
Ringkärnetrafo: Rund som en Puck ingen "synlig kärna"
Ju tyngre, dessto mer VA (voltampere som ibland felaktigt kallsas W (watt)
När du (dvs jag ) vet vad den väger och typ vet jag också ungefär vad den tål, dvs VA. Därifrån kan vi approximera strömmen....

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:32:54  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Beskrvningen på E-kärna stämmer bäst in. Jag har ingen vidare våg men enligt badrumsvågen så väger den 3 kilo. Det kanske skulle hjälpa om jag mätte tjockleken på trådarna i sekundärlindningarna?

Lite andra frågor. Den har 2 säkringar på primärsidan, troligen en för 110 Volt och en för 220 Volt. Kommer jag behöva säkra av på sekundärsidan för att inte äventyra transformatorns säkerhet?

Hur många volt får jag när jag likriktar sen då? Inom vilka belastningen kommer spänningen vara stabil?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/03 :  10:24:08  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Trådtjocklek JA!!! 2,5A/mm2 (du "måste" alltså räkna om till Arean)
3kg- den är stor minst 200VA Vet du hur "stor" förstärkaren var? Hur många Watt?
Tomgångsspänningen EFTER likriktining och filtrering blir ca 1,41 ggr större.... dvs ca 17V resp 2x 47V (eller 94Volt....) Men denna spänning sjunker vid belastning. Men du måste dimentionera likriktare och filterkondingar efter dessa värden.
Säkringar på sekudären: JA!!!!!

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/03 :  15:02:40  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Trådtjocklek: röd-svart.röd är ca 1,1mm och blå-blå är 0,55mm

Jag minns inte hut många Watt förstärkaren va på, men den va ganska kraftfull.

Jag hade tänkt att bygga en gainclone. Hur tar jag ner spänningen till lämplig nivå? Vad bör jag använda för säkringar på sekundären?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/03 :  16:26:17  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag vet faktiskt inte vad en gainclone är... Har en hel del vacum på vissa områden.... Har du någon länk? Jag gjorde en search på denna sidan men inget resultat.
Har du inte räknat ut arean???? Enkel skolmatematik....
A= D*D* Pi /4

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/03 :  17:35:01  Show Profile Send Jooooon a Private Message
r*r*Pi = A

Jo, jag räknade ut det. Men jag glömde visst bort att skriva det i stressen.

För röd-svart-röd lindningen blir det ca 0,95mm2
och för blå-blå lindningen blir det ca 0,24mm2 (behövs fler decimaler??)

Då kan jag altså ta ut 0,59 A på den klena lindningen och 2,37 A på den kraftiga. Stämmer det?

Som första bygge hade jag tänkt mig nåt liknande http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2004186.htm . Kopplingschemat på bilden. Jag hade tänkt att exprimentera en hel del, även med olika matningsspänningar.

Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/03 :  19:41:14  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Stressa aldrig när du håller på med elektronik

Du har räknat ut vad tråden tål och värderna ligger inom vad som verkar rimligt. Skippa decimalerna (Ha bara en) du kan knappast mäta så noga ändå och lacken tar sin del...
2,3A vid 60V (2x30) (jag räknar bort 5-10%) ger P= 2,3 * 60 = 138 W
+ 10* 0,6= 6W
toalt ca 150W ...

MEN när man likriktar förlorar man strömutagningeffekt.
Din ELFA krets ligger bra till för trafon.

Om du skall exprimentera med olika matningsspänningar KAN du använda din trafo . Nedåt i spänning är inte svårt att göra, men man måste tänka på förlusterna i serieregulatorerna.
Jag antar att nästa steg för dig är att skaffa en lämplig låda, en likriktare och kondensatorer. (Vänta med att köpa IC-krets tills du är färdig med nätdelen. Den kan du ha till mycket)
SE UPP FÖR NÄTSPÄNNINGEN!!! DEN KAN VARA LIVSFARLIG!!!!!
Du bör även säkra av sekundären med HÖGST 2,5A.

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/03 :  20:01:25  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jadå, jag lovar att ta det lugnt med nätspänningen . Vi tester så har jag en kompis med som är beredd att bryta strömmen dessutom.

Hmm, låda? Jodå, det ska jag nog kunna lösa. Ska köpa likriktare, nån som du kan rekomendera? Ska det vara separata likriktardioder? Kondingar har jag nåra som ligger å skräpar. Tänkte börja med dom 2 som satt monterade i den förra stärkaren. Blir det bra så byter jag upp mig . Har kikat lite på regulatorer, men jag behöver nog lite vägledning även på den punkten.

Föresten, hittade en stor kylfläns här hemma åsså. Kan ju vara bra å ha

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/03 :  23:04:04  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag är från Småland så jag tar den som är billigast!!!
Det råder olika "skolor" om detta med likriktare. En del "måste" ha separata dioder, schotty-dioder, fast-recovery etc etc..
I detta stadie skulle jag ta en tur på "skroten" (inte soptippen) och se om jag kunde hitta något beg junk för en billig penning. Leta efter större elektronik-skrot, batteriladdare mm. Elektroniken brukar bli billig om man inte tar trafon ("Koppar är dyrt") Du behöver antingen en "brygga" (fyra anslutningar) som tål MINST 100V 6A mer gör inget., eller 4 st dioder (likadana) som ochså tål detta.
Att reglera +/- spänningar från ?? 12volt (??) till 50 och som tål 2A blir inte lätt. Hur hade du tänkt att intervallen skall vara??? Steglöst?
Försök även att hitta Effekttransistorer NPN och PNP Bör tåla 60V 4A 60W ... Leta efter 2SC... 2SA... TO220 eller TO3 (Kolla i ELFA men som privatperson är det för dyrt ((för en smålänning ))

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/04 :  10:50:45  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Okej, jag fixar en likriktare dom tåler minst det du säger!

Hittade transistorerna som satt i Kenwooden, det är 4 stycken som är märkta

"C2579
INY"

Inte fel om man kan ställa spänningen steglöst, jag får ju ett visst antal volt när jag har likriktat. Jag hade tänkt mig detta och sen neråt 15-20 volt...

Jag e inte så duktig på det här, så kom gärna med förslag...


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:00:12  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Kanon!!! Dessa trissor (transistorer) duger mer än väl...
C 2579 tål 160V/8A/80W.... NPN nu skall du bara kolla att de är hela och skaffa PNP åsså.... Har du en digitalvoltmeter med "diodtest" ?

När du har hittat alla delar kan du försöka hitta en 78.. (08....24) och en 79 (08...24)
Hela skroten är full med sådana....
Tyvärr vet/kan jag inte rita på datorn eller bifoga dem (om du kan kan du gärna berätta hur man gör...) jag är INTE haj på PC...

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:07:58  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Japp, multimetern har diodtest. Hur testar jag? Vad är det mer för delar jag ska hitta? Du kanske kan skriva ner Elfa nr. till dom?


Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:46:48  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Sorry, angående PC så kan jag inget. Jag kör macintosh

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:24:28  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jag tycker du skall bygga "lådan" : nätkabel 3ledare med JORD (gulgrön), S-märkt brytare, säkring, trafo, 3 säkringar till (på sekundären) likriktare, samt kondingar innan du går vidare. Kylfläns till likriktare och transistorer OCH 2 stabbar (to220) INNAN du gär vidare....
men det är bara vad jag tycker.

Transitorer mäter du med "diodtest" OM du vet benkonfigurationen : Mäter du mellan bas och kollektor skall instrumentet visa ca 0,7V (0,5- 0,8) åt ena hållet, vänder du på sladdarna skall det visa öppen krets (ofta OL i fönstret dvs samma som när du inte mäter något alls på diodtest)
Mäter du mellan bas och emitter skall instrumentet visa ca 0,7V (0,5- 0,8) åt ena hållet, vänder du på sladdarna skall det visa öppen krets

Mellan kollektor och emitter skall det var "öppen krets" åt bäda hållen.

Verkar detta OK är det iallafall inte avbrott eller kortslutning. Läckage och strömförstärkning GÅR också att mäta, men kräver lite mera...
"Japanska Transistorer" (C.... ) har NÄSTAN ALLTID Kolektorn ansluten till mittbenet. OCH till "metallkåpan".

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/12/05 :  14:14:01  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Attans, trissorna är nog sönder .
Vad ska jag köpa istället? Kan jag köra helt utan regulatorer och sånt tjosan till en början kanske?

Vart ska jag koppla jordeledaren?

Nåt förslag på kylfläns? Hur mycke saker ska den rymma? hur mycke behöver den kyla?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/05 :  18:19:11  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
ALLA trissor trasiga????
Du kan visst köra utan trissor:
Nätsaldd, strömbrytare (2polig S-märkt), säkringshållare, trafo,
3 säkringar till 2 på röd-röd samt 1 på blå. Likriktare (kopplas mellan röd- röd (svart till "jord" dvs mittuttag) samt kondingar. Du bör nu få ut +/- 50V dvs 100V SÅ VAR FÖRSIKTIG!!!!
Bygger du i/på en aluminium /stål-chassie kan du med fördel använda chassiet som kylfläns.


gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/05 :  18:21:00  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hahaha... inte blev det någon bild.... jag återkommer med en länk....


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:34:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
file:///C:/A/elektronik/Elliott%20Sound%20Products%20-%20Linear%20Power%20Supply%20Design-filer/psu-f5.gif

hoppas den är bättre.... (fig 5)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000