HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byta diskant ! valt nu sida2?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/14 :  11:21:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har ett par Technics sb-ex3
men i en av lådorna har diskanten slutat fungera
Tänkte att jag skulle byta ut dom ..





Den är 100mm ytterdiameter 4ohm eas-25h35c-t Taiwan 0450t83
så står det på den iaf

Finns ett diagram i slutet av denna tråd som stefan fixat åt mig
Kan det finnas något liknande?

Listan jag går efter när jag letar ...
1. 4ohm
2. Liknar diagramet stefan gjort baserat på mätningar av diskanten
3. pris Max ca750kr/st
4. 100mm ytterdiameter



wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/29 23:39:36

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:04:06  Show Profile Send edison a Private Message
Är nog svårt att bara godtyckligt byta till annan diskant om du inte kan mäta dej till vad som då bör/måste ändras i filtret.

I alla fall är det säkert enklast och bäst(?) att åtminstone kolla up vad det exakt skulle kosta att skaffa en ny diskant (istället för två ersättare borde det ju inte bli orimligt dyrt, om du lägger till att du slipper ändra i filtren ännu mer rimligt att bara byta till ett nytt originalelement)

Om det finns att få tag på är ju en annan sak...
Jag tror iofs inte att Panasonic säljer "direkt till konsument", men dom kan säkert ge ett sk "konsumentpris", annars får du kolla med nån trevlig butik som för märket så kan dom ta reda på detta.
Det är ju då upp till butiken vad dom anser sej behöva i marginal för att ta hem och sälja elementet åt dej.





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:03:02  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Tack Edison
Du tror inte man kan hitta något som är ganska likt i utförande
kanske är svårt ...
Det var när jag mailade panasonic jag fick direktnummer till reservdelar i helsingborg
men med tanke på att dom kom ut 94 är jag osäker på om dom går att få tag på?? (sb-ex3)
har försökt att köpa saker från panasonic förut den gången tyckte även killen
som jag pratade med att det verkade dyrt =) (gällde hörlurar)

Var hittar man en sån butik =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:13:36  Show Profile Send edison a Private Message
Panasonic hänvisade säkert till sin reservdels-avdelning för att du enkelt skulle kunna få reda på:
1.Om grejen finns
2.Vad den kan kosta

---------------------------------------------------------------------

"En sån" butik, menar du "var hittar man en trevlig butik?" ?
Tja, var bor du?

Någon butik "värd din business" borde väl finnas i närheten?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/14 :  22:26:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jo det är ju möjligt att det var så dom menade =)

Jag bor i stockholm

Men det måste ju vara en lite annurlunda butik som kan tänka sig nåt sånt här?? Ett exempel på en sån??

Edited by - Gordi on 2004/05/15 09:43:15
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/15 :  13:58:51  Show Profile Send edison a Private Message
Du har PM, Mikael_1979

"Hej Igen" ? ja, jag skrev nåt förut till en annan "Micke..." så en liten förväxling blev det visst

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/15 14:15:20
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:08:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag hittade några x-empel som hade dom parametrar
jag känner till dvs.4 0hm 100mm diam

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1120

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=319

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=323

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1125


Nån som vet vad det här e för några?
spontana hejarrop för något av dom?
Vad tycker du? TACK

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/19 08:58:35
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/19 :  10:19:05  Show Profile Send edison a Private Message
Är inte stensäker på detta men tror att det är bra att ta ett som har samma diameter på domen (kupolen) så den kan antas ligga nära i grunddesign.
Sen om du väljer annat material än tyg för domen är ju upp till om du vill experimentera/chansa lite mer än annars...
Originalet är av tyg (eller möjligen silke) så där ligger du i närheten i alla fall.
Känsligheten är ju en annan sak som är okänd för originalet, går ju att trimma om det visar sej åt skogen för starkt ljud från det elemnt du väljer.
Är ju lättast att dämpa ett som låter för mycket mot att anpassa hela resten av högtalaren om vald diskant låter för klent...

Du nämnde Vifas ringradiator i PM, är den verkligen så ful? Jag tycker den ser lite grym ut, hehe...
Är nog lite för dyr och annorlunda i design/konstruktion mot originalet.
En annan sak är att skaffar du den och det blir mindre bra eller så, så kan du ju ha den till hands för påhitt av ny egenritad högtalare... ;-)
Har aldrig hört den, och den är tydligen omdiskuterad.En del gillar den starkt andra är mindre förtjusta har jag noterat när detta element nämnts/diskuterats på forumet och på andra ställen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/19 10:20:56
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/19 :  10:37:29  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Är inte stensäker på detta men tror att det är bra att ta ett som har samma diameter på domen (kupolen) så den kan antas ligga nära i grunddesign.


Det kanske du har rätt i men hur vet man hur stor kupolen är?

quote:
Sen om du väljer annat material än tyg för domen är ju upp till om du vill experimentera/chansa lite mer än annars...
Originalet är av tyg (eller möjligen silke) så där ligger du i närheten i alla fall.
Känsligheten är ju en annan sak som är okänd för originalet, går ju att trimma om det visar sej åt skogen för starkt ljud från det elemnt du väljer.
Är ju lättast att dämpa ett som låter för mycket mot att anpassa hela resten av högtalaren om vald diskant låter för klent...



Det blir en chansning vad jag än väljer då jag inte vet känsligheten ....

quote:
Du nämnde Vifas ringradiator i PM, är den verkligen så ful? Jag tycker den ser lite grym ut, hehe...
Är nog lite för dyr och annorlunda i design/konstruktion mot originalet.
En annan sak är att skaffar du den och det blir mindre bra eller så, så kan du ju ha den till hands för påhitt av ny egenritad högtalare... ;-)
Har aldrig hört den, och den är tydligen omdiskuterad.En del gillar den starkt andra är mindre förtjusta har jag noterat när detta element nämnts/diskuterats på forumet och på andra ställen.


Den finns med här den oxå det är den första länken
skrev till dig att den såg lite mysko ut med tanke på piggen,
men den kanske är bra?? piggen alltså

Fast vad det gäller pris vifa skulle kosta ca 5 gånger så mycket som dom andra jag hittade ...
Men som du skriver edison passar dom inte kan man ha dom till något annat.

De kommer bli svår att förklara för sambon

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/19 :  11:54:50  Show Profile Send edison a Private Message
Kupolen går väl att mäta?
Är diskanten ändå paj kan du väl plocka bort täckprylen och sen lägga en linjal över och på så vis mäta?

Såg att du har Vifa radiatorn som alternativ, även här i tråden.

"Piggen" är dels där den rörliga delen "radiatorn" är upphängd i mitten, dels skall dess form göra nånting för hur ljudet sprider ut sej, och hur jämn frekvensgången blir.
Technicsdiskanten har ju täckplattan (täckringen?) som dels skyddar dels anpassar ljudet till vad man avsett.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/05/19 11:55:31
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:13:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Kupolen går väl att mäta?
Är diskanten ändå paj kan du väl plocka bort täckprylen och sen lägga en linjal över och på så vis mäta?



Jo visst skulle jag kunna mäta den
Men jag tänkte på dom jag funderar på att köpa
eller är 1" själva domegrejen eller?

quote:
Såg att du har Vifa radiatorn som alternativ, även här i tråden.

"Piggen" är dels där den rörliga delen "radiatorn" är upphängd i mitten, dels skall dess form göra nånting för hur ljudet sprider ut sej, och hur jämn frekvensgången blir.
Technicsdiskanten har ju täckplattan (täckringen?) som dels skyddar dels anpassar ljudet till vad man avsett.


Är den värd priset?

Försökte hitta den på vifas hemsida men hitta den inte
fanns liknande men inte x-akt

betyder det att den snart plockas bort? ur sortimentet

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/20 00:43:47
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/20 :  01:41:14  Show Profile Send edison a Private Message
Jag vet inte om radiatorn är "värd priset".
Många märken använder den, ibland i en del ruskigt dyra (och välrenommerade) högtalare så elementet i sej är nog bra, men hur svårt/lätt det är att få till mht filter mm vet jag inte.

Ja, det som är "1 tum", eller ´ 1" ´ tex, det är diametern på domen/kupolen hos ett element.
1 tum = 25,4 mm

HiFi-Kit vet säkert mer om modellerna som finns eller evt är på gång, kolla med dom.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/20 :  10:24:51  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är just om dom är värda dom x-tra pengarna jag är intresserad av ..
Det skulle ju vara kanon om dom var det för det skulle ju innebära ett lyft
för högtalarna.
Dock vet jag inte om jag vill ändra på filtret?!?
Vet inte en om jag kommer åt filtret, det sitter bakom basen
har inte sett att man kan ta bort den =(

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/20 :  12:11:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skulle du kunna använda denna:
http://www.d-s-t.com/vifa/data/mg27sg29-04b.htm

Jag har den på min Butikshylla till ett OK pris.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/20 :  16:30:46  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
nja EngelholmAudio den ser ju bra ut men diametern&ohm funkar inte

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/20 :  16:40:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Ohm" kan man ju ändra så att diskanten får önskat (/kravställt) värde.

Diametern är ju klurigare att justera förståss!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/20 :  19:43:48  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Ok jag visste inte att det gick att ändra så lätt?

Men som som du skriver diametern är svårare att fixa =(

element ideer?


Edited by - Gordi on 2004/05/21 19:24:08
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:34:43  Show Profile Send Freddie a Private Message
Har du kollat vad som gått sönder på diskanten än? Tråden i talspolen brunnit av? (mät med en multimeter och kolla om det är avbrott)

Koppartråden i en diskant på mina AP Black Diamond högtalare brann av för ett tag sedan. jag öppnade bara upp diskanten och lödde ihop koppartråden, det funkar fortfarande. Det är iaf värt ett försök om det är samma sak som har hänt på din diskant.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2004/05/21 19:37:07
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:54:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Sån tur hade inte jag Freddie
fast dina är nog dyrare o bättre så det är nog därför ...

Kollade lite närmare på dom nyss och det har brunnit i dom
spolen var svartbränd o ramlade sönder =(

Men tack för tipset Freddie


Det blir att köpa nya

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/24 06:57:28
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/26 :  22:39:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Stefan har hjälpt mig mäta upp en diskant
vilket jag är super jätte glad över

Nu gäller det att hitta en diskant som passar .....

kanske inte lika lätt som det verkar
Jag hittade tidigare diskanter en bit upp i den här tråden
men ingen av dom har ett diagram?!?
hur gör jag för att hitta en ersättare?!?
var letar jag??




Nån som direkt kommer på nåt??
Listan över vad vi vet ...
1. 4ohm
2. Liknar diagramet stefan gjort baserat på mätningar av diskanten
3. pris Max ca750kr/st

om är det mer än 4ohm måste filtret byggas om
och är den inte lik kurvorna stefan fixat kanske det låter illa =(

Jag har inte riktigt haft koll känns det som, när jag kollade närmare på sb-ex3 så har den en gummifront så 104mm borde ju inte va något problem försiktigt med en kniv så är det ju lugnt sen

Så då har jag hittat ett förslag stefan kom med

http://www.d-s-t.com/vifa/data/dx25tg05-04a.htm

fast han skrev att jag skulle koppla in ett motstånd på 2-3ohm 10w


Är det ett bra element??

Tack

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/27 20:14:05
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/05/27 :  20:25:51  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Sök på vifa dx25, du kommer att hitta en hel del information om den, bland annat i HFLS-1 trådarna..
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/28 :  09:59:36  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Tack Lasse, verkar dock som att den kanske inte passar.
Jag är iaf osäker får blandade bud...

Edited by - Gordi on 2004/05/29 22:38:12
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/29 :  09:51:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag har letat och letat, men det ända jag kommit fram till
att den siskant som passar bäst lättast är Vifa DX25TG05-04
som stefan gav som förslag.

http://www.d-s-t.com/vifa/data/dx25tg05-04a.htm

Nu kommer det bli den =) om ingen har ett bättre alternativ?
Jag kommer dock att behöva ta bort 2mm gummi rundt om för att få plats med den nya diskanten, då den är 104mm istället för 100mm.

Vad kan det ge för effekt?

Vad jag är ute efter är lite stöd =)
Jag har fått massor av hjälp det är jag mega glad över
men jag saknar nåt att gå efter =)

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/30 10:16:31
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/29 :  13:35:49  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag skulle hälre karva i baffeln än i diskanten.
det kommer kanske bli svårt att få den att sitta fast om du tar bort skruv hålen.eller så skiter du i försänkningen och låter det vara som det är. med den nya diskanten på allt i hopa för att testa.hur det kommer se ut är ju en anna femma.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/05/29 :  14:03:51  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Stefan det är gummi istället för faner precis rundt diskant och mellanregister

det är alltså inte i diskanten jag ska karva utan i nån sorts gummimatta dom använt istället för att fräsa in diskanten i baffeln..




Borde inte vara några problem då eller

Edited by - Gordi on 2004/05/29 22:40:08
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/05/30 :  10:53:11  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
nej då det löser du nog:)
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000