Author |
Topic |
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 22:19:57
|
Jag skulle ha velat det om jag satt där om jag var så pass tveksam som snaben indikerar, oavsett hur onödigt det verkar.
|
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 23:06:44
|
Även de mest tveksamma har varit överväldiga till denna demo runt om i sverige..hörde en luttrad motståndare till nät kabelns inverkan på ljudet, mumlandes hur han skulle få råd till dessa gotte snören. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 23:12:53
|
quote: Jag skulle ha velat det om jag satt där om jag var så pass tveksam som snaben indikerar, oavsett hur onödigt det verkar.
Att inte tro på sig själv och det man hör, är det samma som dåligt självförtroende.. Jag har bra självförtroende.. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 23:14:08
|
"Även de mest tveksamma har varit överväldiga till denna demo..."
Ånä...jag var inte där. Jag hade begärt att få lyssa blint, det har väl ingen gjort ännu?
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 23:17:09
|
"Att inte tro på sig själv och det man hör, är det samma som dåligt självförtroende..?"
Nä, tvärtom. Att lita på sina öron ger bra självförtroende. Sina öron alltså.
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 00:05:33
|
quote: Att inte tro på sig själv och det man hör, är det samma som dåligt självförtroende..
Nä CH, det är snarare sunt förnuft, att våra sinne spelar oss spratt är inget nytt!
Nå, ser du några prickar?
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 00:10:29
|
Eller är linjerna parallella?
|
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 00:13:17
|
Nu skall Du inte vara så´n |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 00:45:26
|
quote: Nä CH, det är snarare sunt förnuft, att våra sinne spelar oss spratt är inget nytt!
Nå, ser du några prickar? Eller är linjerna parallella?
Måste tyvärr avstå att svara. Ser inget alls med min bindel runt ögonen.. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 00:51:22
|
Och man hör väldigt lite med peltorkåpor på sig
Dessutom bör man TITTA på optiska illusioner för att uppleva dem, tro knappast du måste TITTA på en dyrnätkabel för att uppleva "ljudförbättring" den bidrar med! Eller är det just så...
Om man ska vara lite seriös så har du faktiskt fel i det du säger, man kan inte lite på vad man hör tyvärr. Lika lite som att man kan hjälpa att man blir frisk av sockerpiller. Förr i tiden var detta ett mysterium men nu vet vi att placeboeffekter i högsta grad existerar. Jag tror säkert killen som skrev första inlägget hörde att det blev en skillnad men förutsättningarna gör att man upplever skillnaden som en förbättring och man tenderar även att förstärkar den (tala av egen erfarnhet här)
|
|
Edited by - Rydberg on 2004/05/29 00:56:30 |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 01:01:31
|
Tror att Björn skulle ställa upp på det..blindtest alltså..ähh varför inte göra det hela lite svårare: använda öron proppar:) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 01:36:05
|
Visst är det skillnad på nätkablar, jag har provat lite olika, dock icke nordost ännu. Risken är att ljudet med vissa kablar blir vässat och av de kablar jag provade då, för några år sedan, var Harmonic Tech bäst. Den gav det naturligaste och lugnaste ljudet. Likväl tvivlade jag på mina öron till en artikel i Stereotimes bekräftade mina öronintryck. Däremot blir jag något förundrad över att nordost är oskärmad, då jag trodde att det var en av idéerna med nätkabeln, att den skulle vara välskärmad för att undvika påverkan på andra kablar. |
Bravo |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 01:53:19
|
quote: Om man ska vara lite seriös så har du faktikst fel i det du säger, man kan inte lite på vad man hör tyvärr.
Visst kan man det. Jag har inga problem med att lita på min egen hörsel. Men jag skulle heller aldrig hävda att vad jag hör gäller som någon sanning för andra, har inget sådant behov. Min hobby är till för mitt eget nöjes skull, om sedan andra kräver blindtest..well..inte mitt problem..
Nu skall jag lyssna på lite musik. I ett mörkt rum, dvs blint.. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 02:06:10
|
quote: Nu skall jag lyssna på lite musik. I ett mörkt rum, dvs blint..
Nästan en blindtest alltså ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
snaben
Member
108 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 09:53:07
|
Jag tror att man skall ha stor respekt för att man ofta kan få sin publik att uppleva det som man vill få dem att uppleva och trots att jag var med om en YTTERST tydlig skillnad i ljudet så tycker jag att det vore KANON om jag fick tillfälle att göra om testet och då gärna som ett blindtest.
Min erfarenhet från andra tillfällen är att om man ex vis byter en signalkabel och den som gör det samtidigt berättar hur bra tillverkad etc den nya är och att den kostar si och så många pengar så har man byggt upp en mängd förväntningar och det kan mycket lätt få en att "höra" det som "förväntas". DVS att det låter bätttre.
Jag tror absolut att man skall vara medveten om detta fenomen. Det är på grund av detta man gör vetenskapliga undersökningar med kontrollgrupper som får "sockerpiller".
Det som skiljer i min upplevese jämfört ovan beskrivning är att jag satt och var BOMBSÄKER på att jag INTE skulle höra någon skillnad eftersom jag var så genuint övertygad om att nätkablar är bara bluff!!!
Jag har inte kommit över det hela ännu!!!
olle |
OED |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 11:49:10
|
T.A. Edison Du skriver att man skall göra "ett enkelt blindtest". I min värld finns inte det. Enkla blindtest alltså.
Hoppas att du kan närvara på nån av demo'sarna som sker runt om i landet. Då kan du själv föreslå EBT och "se" hur det funkar. Berätta gärna hur du kunde genomföra ett "enkelt" blindtest, spontant, oplannerat på plats med nån trovärdighet för testet.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2004/05/29 11:51:13 |
|
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 12:13:21
|
bytades nätkablar på hela rasket samtidigt eller på en apparat i taget? var gjorde nätkabelbyte störst skilnad? |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 12:43:31
|
Bytade enbart på CD-spelaren |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 13:03:53
|
quote: Jag har inga problem med att lita på min egen hörsel.
CH> Du kan lita på dina öron precis lika mycket som du kan lita på dina ögon när du tittar på optiska illusioner, det är ju en ganska viktig observation. Labero trollar inte ihop två solida ringar även om det ser ut så. Naturligtvis blir blindtest viktigare och viktigare dessto mindre skillnader man detekterar. T.ex. högtalare låter ju vanligtvis så olika att det inte är lönt att bt-testa medan t.ex. shakti, bybess etc måste testas blint för att man överhuvudtaget kan säga något om vad de gör för ljudet.
quote: Men jag skulle heller aldrig hävda att vad jag hör gäller som någon sanning för andra, har inget sådant behov.
Varför inte lyssna blint iallafall någongång (även om det är jobbigt och tråkigt) så kan dina observationer bli "sanningar" för även andra (där skillnaderna är så små att de kräver blindtest) (95% signifikansnivå duger )
|
|
Edited by - Rydberg on 2004/05/29 13:04:58 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 13:21:31
|
Helt rätt Rydberg även om det är jäkligt jobbigt att koppla om grejorna med en bindel för ögonen om man testar ensam och överraskningen utblir liksom. ;-) Men annars så tror jag nog helst på en kombination då man kanske inte heller känner en press på sig att göra fel. Enklare att avstå ifrån Shatki för att man inte hör /vill höra någon skillnad, än att ha köpt dom och sedan inte kunna höra om dom används eller ej. Så testa och se, konstatera om skillnad finns så man vet i lugn ro vad man skall lyssna efter. Bekräfta med en blindtest att man kan upprepa det. Sedan nätsladdar är inte helt enkelt att testa då man ju måste slå av apparaterna och dom bör ha en viss uppvärmning stabilisering, så enklast är ju sladdar där man kan koppla om direkt. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 13:32:43
|
Harry_up> Ja att göra blindtest själv kan vara jobbigt om man är otränad
Dessutom tycker jag att öppna tester fyller sin funktion också, en kombination är vanligtvis det bästa imho .
quote: Sedan nätsladdar är inte helt enkelt att testa då man ju måste slå av apparaterna och dom bör ha en viss uppvärmning stabilisering, så enklast är ju sladdar där man kan koppla om direkt.
Apparaten lär ju inte bli så mycket kallare på de 10 sekunder det dröjer att byta nätkabel så det lär ju inte var nått större problem. Hör man inte skillnaden på nätkabeln bara för att biasströmmen inte löpt i trissorna på 10 sekunder så är ju skillnaden på nätkablarna ändå allt för liten för att man ska behöva bry sig om den, ellerhur!?
Dc-offseten på utgången (om det nu är motkopplat) reglera sig på ett par sekunder så det är inte heller nått problem. |
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 13:58:27
|
quote: Varför inte lyssna blint iallafall någongång (även om det är jobbigt och tråkigt) så kan dina observationer bli "sanningar" för även andra (där skillnaderna är så små att de kräver blindtest) (95% signifikansnivå duger )
Ok, så en blindtest är alltså "sanningen"..? Suck.. Återigen, jag tvingar inte på någon mina observationer om olika produkters ljudande..inte ens OM jag skulle göra en blindtest skulle jag ha mage att påstå att resultaten är oantastliga. |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 15:16:57
|
Det hade varit befriande skönt om kabeldemonstratörer skippade tekniksnacket de nästan undantagslöst inte har en susning om. Mässa efter mässa plågar man sig igenom dessa demonstrationer bara för att få en egen uppfattning om produkterna gör någon nytta.
Det är t.ex. mycket intressant hur en nätkabel fraktar ljud (!) väldigt snabbt? Ljudet fraktas dels inte i nätkabeln (det brukar vanligtvis vara elektrisk ström där och man kan med svårighet avgöra i nätkabeln vad som spelas i andra ändan av slutsteget, inte minst på klass A steg) och dels har ljud samma frekvens och hastighet oavsett (signal- eller högtalar)kabel, annars har man ju inte samma ljud som ursprunget. Skulle en ren ton A 440Hz helt plötsligt bli ett C med Nordost nätkablar? Hmmm...wow, snabba kablar alltså! Det är grejer det! Vi andra kan ju lugna ner oss med att elektricitet färdas med precis samma hastighet oavsett kablar, det är själva poängen med elektricitet. Skulle vara svårt att räkna på annars! Hoppsan, här är det 70-väg, dags att bromsa in lite. "Gnissel".
Skall en kabeldemo göras och man vet att produkterna är bra så är det en fördel om de får tala för sig själva. "Lyssna nu" ...(spelar stycke A)..."och lyssna nu" ...(spelar samma stycke A med andra kablar"). Blir det en klart hörbar förbättring är det ju jättebra! |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 15:57:32
|
Visst blir det ofta lite för mycket tekniksnack fast man har ju gått natur och när jag stöter på något som jag inte väntat mig så vill jag gärna veta mer.
Det jag tyckte var intressant var att man inte bara slängt på massa skärmar, använt bättre material i ledarna och satt på ett par bra kontakter utan att uppbyggnaden var helt annorlunda jämnfört man en vanlig kabel.
Kolla http://www.nordost.com/Cables/power-valhalla.htm om ni vill veta mer om takniken man använder.
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2004/05/29 : 16:12:53
|
OK.
jag har inte läst tråden eftersom jag vet att ord som "blintest" osv kommer upp. Men detta har jag även upplevt. DÅ på högtalarkablar och signalkablar. Folk som undrat och frågat varför det är klangskillnad nu mot för förr osv. Jag svarar sällan att jag pysslar med kablar. Men de bästa kablar jag provat är något som Dahlberg lät mig prova. Kopparfolie från spolar!! Klart bäst men klarade inte fysiska påfrestningar. Men nu är det närmast taralabs air 3 som ska in i mitt system till mina Dahlberg Audio Design högtalare.
MVH samuel rönnqwist |
|
|
Topic |
|