Author |
Topic |
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 12:20:16
|
Hej alles! Jag kom för ett tag sedan på att alla dessa skivor jag köpt genom åren förtjänade en lite bättre anläggning än min dåvarande Yamaha-uppsättning. Kom över ett par Dynaudio 52 till bra pris och sedan var det dags att hitta elektronik till dessa och det är mina intryck från förstärkarletandet som jag tänkte skriva några rader om.
Eftersom både mina kunskaper om och intresse för HiFi är relativt nytt så hade jag inte mitt ljudideal klart för mig. Hade också ringa erfarenhet av olika märken och karaktären för de olika. Rådfrågade här på forumet om vad jag "borde" köpa. Fick en del tips på vad jag borde köpa, men fick framförallt tipset att lyssna på många olika. Aha, det är så man går tillväga tänkte jag och satte ivrigt igång. Den sista månaden har jag lyssnat på, lånat hem och testat ett gäng förstärkaren. Den fick kosta ca 12 tkr. De förstärkare jag testat är: Vincent 233, Primare IA 20, Rotel 1070, Naim Nait 5i, Roksan Kandy mkIII. Tack vare snälla kompisar och bra butiker så har jag haft möjlighet att låna hem nästan alla och kört dem mot mina DA 52:or och min Cambridge-cd. Roteln och Primaren har lyssnats på i butik mot DA 52.
Det här är mina reflektioner utifrån mina öron. Alla har vi ju olika smak. Vincent 233: Har svårt att säga vad det var som jag inte gillade, men tyckte musiken (mestadels pop och rock) lät "grå" och livlös. Var även för varm i ljudet för mig. Roteln gick också bort då jag upplevde den väl vass i ljudet. Funkade bättre med rock än pop tyckte jag. Primaren lät bra även om jag tyckte ljudet flöt ihop lite framförallt med lite högre volym särskilt med rockmusik.
Mina två favoriter var Naimen och Roksan Kandy. Jag tyckte dessa två höjde sig över de andra och hade svårt att bestämma mig. Naimen lät bättre och mer dataljerade på akustisk musik medan jag tyckte att Roksan skötte sig bättre på lite stökigare rock (ex. Pixies- "Surfer Rosa", Jesus and Mary chain etc). Lyssnade sammanlagt igenom ca 10 cd:s med varje av de två sista. Till slut fastnade jag för Roksanstärkaren. Tyckte den lät riktigt bra och var lite mindre känslig än Naimen för dåligt inspelade skivor vilket det finns gått av i samlingen. Tyckte även att den klarade djupbasen ett strå vassare än Naimen. Dessutom var den i mina ögon klart snyggare vilket inte är ett minus så igår slog jag till.
Efter att i illfart skyndat mig hem så kopplade jag in den och sedan dess har den gått. Kommer säkert att låta ännu bättre riktigt inspelad. Rekommenderar andra som är i slag med att köpa förstärkare runt 10 tkr att ge den en lysning. Jag är väldigt nöjd så här långt med min "första", men säkert inte sista HiFi anläggning: DA 52, Cambridge 640 och Roksan Kandy mkIII. Binder ihop sakerna med kablar från Ixos. Ett jättelyft från min gamla yamahaanläggning. Om möjligt blir det ännu mer musiklyssnande nu! Resan till att slutligen köpa anläggningen har varit jättekul och jag har fått massor från detta forum vilket jag tackar för. Oj, det blev långt detta :)
|
Edited by - Olsson on 2004/05/28 11:50:41 |
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 12:44:29
|
Grattis, kul att du hittat "fram".
mvh |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 13:47:16
|
kul! Roksan gör fina grejer........mvh Krelle |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 14:07:28
|
Kul läsning å bra musiksmak verkar du ju också ha!
|
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 16:35:37
|
Kul att du hittade något som du trivs med!! Nu är det bara att spisa plattor och njuta
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:39:56
|
kul att du hittat nått du gillar!
snart sitter du där, fast i uppgraderingsträsket.. vet inte om "grattis" är rätt ord |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 00:33:34
|
Grattis!
Det du beskriver är vi nog många som gått igenom på ett eller annat sätt och tack vare ditt sköna sätt atta skriva är inte svårt att känna igen sig.
Hoppas att du får många roliga och givande timmar/dagar/år framför din nya anläggning. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 12:46:55
|
Kul att läsa att även "nybörjare" gör vettiga och rationella val istället för att falla för "dyr" design (Vincent) eller alltför framträdande diskant (Rotel). Fortsätter du så här kanske du slipper uppgraderingsträsket, som i allmänhet betyder mer pengar, sämre ljud. |
Nicke the Rocker |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 15:42:27
|
Själva letandet och testandet var riktigt kul tyckte jag. Dessutom var min budget ganska snäv och jag ville ju ha ut så mycket som möjligt för pengarna.
Tänkte jag skulle ge mig i kast med att testa lite olika kablar nu.
|
|
|
|
Topic |
|