HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är piano ett problem i lyssningsrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/30 :  17:06:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Vår familj har fått ett Piano i present av släktningar. Den enda platsen som vi har är i "mitt" musikrum (bakom lyssningssoffan).

Är det någon som har erfarenhet om Piano spelar med och börjar självsvänga när man spelar på en musikanläggning i samma rum? Eller är det lugnt?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/30 :  17:59:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Blir det problem så kan du lägga en filt på/mot strängarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/30 :  18:15:32  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det kommer att självsvänga. Har du det nära bakom lyssningspossitionen så kommer du förmodligen att höra det också.
Man behöver inte spela högt för att höra toner som dröjer sig kvar när man tryckt på stop.
Men som sagt, dämpa ner trängarna med en filt fungerar, men det kanske blir jobbigt om det brukas flitigt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/05/30 :  19:01:32  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
I ett piano så är alla strängarna dämpade av filt tills man trycker ner en tangent eller sustain pedalen... förutom de översta 1,5 oktaverna som oftast är odämpade hela tiden för att de skulle bli för torrt sound med dämpning där ( de klingar ut ganska fort även utan dämpning ).
Jag har haft piano och även flygel i mitt lyssningsrum och hittills inte stört mig på något "släp" i ljudet eller ringningar.
Gamla kassa pianon där dämparna inte funkar de ringer som bara den dock!!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/31 :  10:22:24  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack för svaren.

Pianot får nog flytta in. Kanske kan man bygga in en specialdämpare som enkelt kan slås på/av om det blir problem.

Nu skall jag "tvinga" mina barn att spela instrument precis som mina föräldrar "tvingade" mig. Ju längre jag höll på desto roligare blev det och till sist var det inget tvång utan bara kul.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/05/31 10:23:31
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/31 :  14:05:27  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Piano är snarare ett mycket trevligt tillskott i lyssningsrummet - speciellt om man spelar! Vidare kan man göra ganska fina tester med riktigt pianoljud vs det som kommer ur anläggningen. Många tycker sig veta hur ett piano skall låta i anläggingen utan att själva någonsin ha spelat en ton...

Gitarrer är däremot helt hopplöst, jag har en vägg full med stränginstrument i min studio som sjunger med duktigt om man inte klämmer in plektrum mellan strängarna. Lös capo funkar också bra. Odämpade sjunger de med så det blir riktigt störande!

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/31 :  14:07:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fast 2 pianon kan låt väldigt olika... (Då menar jag inte att stämt/ostämt, utan klangen)
Skall bli interesant när jag flyttar in mitt i lyssningsrummet ;(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/05/31 :  14:13:38  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Skaffa ett digitalpiano istället! Problem solved!

Inte så kul att lämna tillbaka presenten iofs...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000