HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Audiovector M3 delefilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/05/25 :  19:19:02  Show Profile Send jorgs a Private Message
Hei alle!

Dette blir min første post her på forumet, selv om jeg har vært passiv leser i en tid nå. DIY og Bildereportasje avdelingene her er spesielt interessante!

Nå har jeg et spørsmål:

Jeg har en kammerat som har ødelagt delefilteret i sine Audiovector M3 Signaturer. Det er en eldre utgave, og det er trolig spolene i bassdelen som er toast. Audiovector i dk er ikke veldig hjelpsomme, men viser til norsk importør. De igjen vil ha 2000 nkr per filter, noe som virker dyrt for et par brente spoler...

Er det noen som kjenner til dette filteret - har verdier på spoler eller delefrekvenser eller noen tips som kan hjelpe? All hjelp mottas med stor takk!

Vennlig hilsen

-jorgs

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/25 :  19:47:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Vad ingår i priset 2000nkr? Helt nya filter inkl arbetet? Isf är det rätt billigt, även om det kanske är rätt mycket pengar!
Läste en gång till! 2000nkr per filter är en del pengar. Samtidigt är går det mycket tid för dom att göra detta byte.

Varför tror du att det är spolarna som är "toast"?

Nu kan jag inte AV M3 Signatur, men om det är normal 2-vägare har jag svårt för att tro att ens Cross Coil-spolar skulle kosta mycket mer än 250kr.

Fungerar ena högtalaren eller är båda toasted? Om ena funkar kan man mäta upp spolarna och på så sätt ta reda på spolens värde och dessutom - om nån är sönder!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/05/25 :  20:10:00  Show Profile Send kasra a Private Message
Tror spolen i själva elementen "toastas" lååååångt innan delningsfilterspolar!!! såvida dom inte är gjorda i 0.03 mm^2 tråd.

Troligare är väl att motstånd eller kondensatorer bränts om inte själva elementen.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:24:52  Show Profile Send jorgs a Private Message
Takk for svar, alt hjelper litt i riktig retning...

Nå er jeg vel litt på tynn is, siden jeg ikke har vært og sett på filterene selv ennå Det jeg vet er at begge høyttalerene er ødelagte. Målinger på filteret antydet at feilen lå i spolene. Selve elementene fungerer visstnok fint. Dersom det er en motstand eller kondis som er gåen, er jo saken langt enklere. Må vel kanskje stikke og se på de filtrene snart

-jorgs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000