Author |
Topic |
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 10:13:31
|
Tänkte lära mig lite mer om cd uppbyggnad och ge mig på min gammla cd, en Pd-503a.
Vad jag skulle behöva är förslag på vad man kan göra, jag har förstått att cd transpprten är ok-(bra) men elektroniken sämre.
Var skall jag börja?
Opampar? vilka skall man ha var får man tag på dem?
klocka? samma fråga som ovan.
Bör jag byta, koppla bort, dacen med vad pioneer kallar legatolink?
Ny strömförsörjning?
Tacksam för alla förslag och ideer.
Visst ja, kanske skall säga att jag är ok på att löda men sämmre på det rent teoretiska så utförligabeskrivningar är uppskattade
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 10:24:57
|
Opampar Burr-Brown OPA2604 eller OPA604 kanske, finns på Elfa. Strömförsörjningar är extremt viktigt. Byta spänningsregulatorerna till bättre sort gör väldigt gott. Det kommer mycket mer om detta på forumet ganska snart. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 17:52:09
|
Ös på med avkoppling med plastfilmskondingar både på strömförsörjning och signaldel. Sätt avkoppling direkt på IC:ns ben till matning för bästa avkoppling. |
Wizard |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 20:22:22
|
Hör med DeerHunt vad han har gjort för moddningar på sin spelare. Nu var det iofs kanske inte samma modell, men några tips har han säkert! |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 08:37:41
|
Bra ide piggen de skall jag göra...
Tack för de ideer som framkommit hittills!!! Men finns det fler så håll inte på dem
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 10:23:16
|
Hej! Nr 1: skaffa schema och/eller servicemanual. En bra idé kan vara att skärma av alla kretsar på kortet - en del av dem formligen sprutar ut RF. Enkelt med en bit kopparfolie som du fäster på chipet med dubbelhäftande tejp. Sedan löder du fast en kort tråd till folien och skrapar upp ett lämpligt ställe på kretskortets ovansida där det finns jord. Du kan även koppla av DAC:ens strömförsörjning så nära pinnarna som möjligt. Titta på schemat hur ledningarna från dekoder till DAC går. Om det är en lång väg kanske det vore en god idé att använda koaxkabel istället. Kolla även den andra tråden om uppgradering på forumet, finns intressanta länkar till diyaudio.com.
P.S. Fyll spelaren med bitumen och släden med bluetac. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 12:44:09
|
Att ta bort muting transistorerna är också att rekommendera!
Jag ändrade analogfiltret då det hade en peak kring 10kHz som medförde fasproblem. Tycker det blev ett mildare ljud efter modifieringen.
Zombie: Finns det någon billig kopparfolie att få tag i? Elfas koppartejp var svindyr om jag minns rätt. |
Hjelm |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 13:25:59
|
Hjelm: har inte hittat något billigt själv. Använder foilen från koaxskärm + dubbeltejp. Går att få fäste med tennet. Kanske inte optimalt men bättre än inget... Kolla linken till ferritkulorna på Elfa, kan vara OK med sådana för att spärra RF på PSU-ledningarna. Testade miniatyrdrosslar en gång, men HÖRDE ingen förbättring mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2004/05/25 13:29:09 |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 13:58:45
|
Snål som jag är så är all min koaxskärm av aluminium. Lite jobbigt att löda. Får gå på skrotjakt på jobbet kanske. |
Hjelm |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 14:11:41
|
brukar använda överbliven kopparfolie fr högt.filter spolar. funkar bra även som kylelement på små to92-trissor typ bc5xx osv (lindar tajt några varv kring fransistorn) |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 14:43:14
|
jag har en pd-505 så min är väl i princip samma modell, dock är det mesta ni skriver rena grekiskan för mej, jag skulle vilja ha lite konkreta tips på exakt vad man ska byta mot vad och vars man ska sätta in nya kompinenter. bitumen ska jag fixa men vars får man tag i bluetac? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 15:10:25
|
finns kopparskärm på insidan av bildskärmar
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 15:18:15
|
Bluetac = Häftmassa på amerikanska såvitt jag vet... |
|
|
marran
Member