HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda en gammal Pioneer PD-503?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/05/24 :  10:13:31  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Tänkte lära mig lite mer om cd uppbyggnad och ge mig på min gammla cd, en Pd-503a.

Vad jag skulle behöva är förslag på vad man kan göra, jag har förstått att cd transpprten är ok-(bra) men elektroniken sämre.

Var skall jag börja?

Opampar? vilka skall man ha var får man tag på dem?

klocka? samma fråga som ovan.

Bör jag byta, koppla bort, dacen med vad pioneer kallar legatolink?

Ny strömförsörjning?

Tacksam för alla förslag och ideer.

Visst ja, kanske skall säga att jag är ok på att löda men sämmre på det rent teoretiska så utförligabeskrivningar är uppskattade

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  10:24:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Opampar Burr-Brown OPA2604 eller OPA604 kanske, finns på Elfa. Strömförsörjningar
är extremt viktigt. Byta spänningsregulatorerna till bättre sort gör väldigt gott.
Det kommer mycket mer om detta på forumet ganska snart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:52:09  Show Profile Send Wizard a Private Message
Ös på med avkoppling med plastfilmskondingar både på strömförsörjning och signaldel. Sätt avkoppling direkt på IC:ns ben till matning för bästa avkoppling.

Wizard
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2004/05/24 :  20:22:22  Show Profile Send Piggen a Private Message
Hör med DeerHunt vad han har gjort för moddningar på sin spelare. Nu var det iofs kanske inte samma modell, men några tips har han säkert!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/05/25 :  08:37:41  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Bra ide piggen de skall jag göra...

Tack för de ideer som framkommit hittills!!!
Men finns det fler så håll inte på dem


/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/25 :  10:23:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Nr 1: skaffa schema och/eller servicemanual.
En bra idé kan vara att skärma av alla kretsar på kortet - en del av dem formligen sprutar ut RF. Enkelt med en bit kopparfolie som du fäster på chipet med dubbelhäftande tejp. Sedan löder du fast en kort tråd till folien och skrapar upp ett lämpligt ställe på kretskortets ovansida där det finns jord. Du kan även koppla av DAC:ens strömförsörjning så nära pinnarna som möjligt.
Titta på schemat hur ledningarna från dekoder till DAC går. Om det är en lång väg kanske det vore en god idé att använda koaxkabel istället.
Kolla även den andra tråden om uppgradering på forumet, finns intressanta länkar till diyaudio.com.

P.S. Fyll spelaren med bitumen och släden med bluetac.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/25 :  12:44:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Att ta bort muting transistorerna är också att rekommendera!

Jag ändrade analogfiltret då det hade en peak kring 10kHz som medförde fasproblem. Tycker det blev ett mildare ljud efter modifieringen.

Zombie: Finns det någon billig kopparfolie att få tag i? Elfas koppartejp var svindyr om jag minns rätt.

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:25:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hjelm: har inte hittat något billigt själv. Använder foilen från koaxskärm + dubbeltejp. Går att få fäste med tennet. Kanske inte optimalt men bättre än inget...
Kolla linken till ferritkulorna på Elfa, kan vara OK med sådana för att spärra RF på PSU-ledningarna. Testade miniatyrdrosslar en gång, men HÖRDE ingen förbättring
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/05/25 13:29:09
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:58:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Snål som jag är så är all min koaxskärm av aluminium. Lite jobbigt att löda. Får gå på skrotjakt på jobbet kanske.

Hjelm
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:11:41  Show Profile Send ludo a Private Message
brukar använda överbliven kopparfolie fr högt.filter spolar.
funkar bra även som kylelement på små to92-trissor typ bc5xx osv (lindar tajt några varv kring fransistorn)
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2004/05/25 :  14:43:14  Show Profile Send marran a Private Message
jag har en pd-505 så min är väl i princip samma modell, dock är det mesta ni skriver rena grekiskan för mej, jag skulle vilja ha lite konkreta tips på exakt vad man ska byta mot vad och vars man ska sätta in nya kompinenter.
bitumen ska jag fixa men vars får man tag i bluetac?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:10:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
finns kopparskärm på insidan av bildskärmar


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:18:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bluetac = Häftmassa på amerikanska såvitt jag vet...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:12:30  Show Profile Send marran a Private Message
ok det är ju lätt att fixa iaf :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000