HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Processor+dvd??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/24 :  10:24:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har börjat leta runt efter en processor o ny dvd
Budget ca 60000:- för båda delarna.
Har funderat på en Krell showcase men den verkar inte riktigt populär här.... Hificonsult har en demomaskin för 45000:-
Funderar även på Primare SP31+V30

Har just nu en Primare V25 som jag kan tänka mig att behålla.
Isåfall så minskar budgeten med ca 10-15000:-

Kan tänka mig beg om man hittar något skojigt.

Slutstegen som kommer att användas blir troligtvis Hans (Tubetvr) OTLsteg. Högtalarna är DIY dipoler/paneler.

Så vad ska man leta efter??




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:26:38  Show Profile Send lunke a Private Message
Jag har själv SP31 & DVD30 och är super nöjd.
Rekomenderar verkligen en provlyssning på
Primare prylarna.

Ett tips är att kolla under säljes Forumet
på sidan sex där finns en SP31.7 till salu.
Har ägt en sådan tidigare och det är ingen större skillnad mot SP31 förutom designen.


// Lunke


Edited by - lunke on 2004/05/24 16:32:37
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:32:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Primare prylarna har jag provlyssnat o vet att de är ok.
Men det verkar som att de dras med lite kvalitetsproblem.
Har själv haft en del problem med min V25 o innan det min V20.
Dock har servicen alltid varit bra

Esoterisk Hifi har en Krell HTS7.1 för 65000:- visserligen bra bit över budget men lite sugen blir man allt
De har även en Theta casablanca uppgraderad men jag vet inte till vilken status dock inte ver.III

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/24 :  21:28:42  Show Profile Send Kero a Private Message
Kolla in Sim Audio hos HiFi Art. Deras "Stargate" tror jag ligger på ca 45000:-. Sim gör mycket bra grejer, är själv sugen på femkanals steget "Aurora". Dom har även en dyare processor, "Attraction", tror den ligger på drygt 60000:-

Parasound Halo C2 tycker jag oxå verkar vara ett bra alternativ.

Bry dig inte om vad dom säger om Krell här, bilda din egen uppfattning. Jag tror definitivt Showcase är en mycket bra processor. Köp den från USA och den blir riktigt prisvärd oxå. Skickar ett PM på en jag vet av.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/25 :  10:47:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm Sim audio får man allt ta o spana in..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/05/25 :  11:03:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Sedan har du ju Rotel RSP-1098 + Rotel RDV-1060 (48000 kr), samt Myryad MDP-500 G6 och MDV-300 (58500 kr).

Båda kombinationerna har fått mycket god kritik.

Personligen skulle jag nog föredra Primare SP 31.7MkII + DVD-30 som tillsammans kostar 57500 och blir den enda kombinationen som erbjuder både DVD-Audio och SACD... om nu det är av intresse.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/25 :  11:26:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vet inte om SACD o DVD-A är nödvändigt men det vore ju trevligt.
Men man vet ju inte vad som händer i framtiden.

Kero har tippsat om ett par showcase från USA o ca 30000:- inkl moms o tull mm o det är attans lockande...
Man kanske kan hitta sig en bra dvd därborta också

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/25 :  15:56:26  Show Profile Send Kero a Private Message
Problemet med stora landet i väst är ju den där rackans låga spänningen men det kan ju gå att lösa.

Jag har bara hört ett slutsteg från Primare men efter det är det inget favorit märke hos mig, gillade inte riktigt ljudet. Men det kan ju handla om dålig matchning i min anläggning oxå.

Jag glömde ju bort mitt självklaraste tips om man ska ha både processor/försteg och dvd för ca 60K, det var du själv som påminnde mig på euphonia, givetvis en Bladelius Gondul. Håller bara processor och bilden i närheten av samma kvalitet som cd/sacd ljudet så är den riktigt grym !
Otroligt coolt oxå att köra en dvd rakt in i ett femkanals slutsteg !! :D
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/05/25 :  17:33:31  Show Profile Send weezer a Private Message
quote:


Personligen skulle jag nog föredra Primare SP 31.7MkII + DVD-30 som tillsammans kostar 57500 och blir den enda kombinationen som erbjuder både DVD-Audio och SACD... om nu det är av intresse.


En kombination som låter grymt bra, kan jag intyga...:). Den får du lös för 45-46.000:- med prut, no doubt about it.

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:14:01  Show Profile Send crion a Private Message
du skrev inte något om du hade ytterligare källor som skulle kopplas in..

Alternativ1:
Om du vill ha bästa DVD transporten för både DVD-Audio/SACD och ett superförsteg inbyggt är Bladelius Gondul att föredra, både genom sin eminenta design och fantastiska BILD och ljud prestanda. För 60kkr får du dock inga analoga/digitala ingångar för externa källor, vilket jag inte vet om det är viktigt för dig. Min kompis har en Gondul level1 som presterar långt över Primare grejerna. Detta är kopplat till ett Sunfire 5*200W slutsteg till Revel M22. Låter alldeles för bra för sitt pris.

Alternativ2:
Arcam AV8, jag har skrivit om den förut och gör det igen för den har ett sanslöst bra analogt försteg, bästa bandbredden på bildingångar (300Mhz), Sanslöst bra DAC:ar, Väljgord design. Genomtänkt och verkligen deisgnat från grunden. Budgeten för denna skapelse var 1 Miljon dollar och det märks! (46.000kr list)

Som DVD är valet inte lika enkelt med en budget på säg 20.000kr, för runt 10kkr är en matchande Arcam DV78+ ett hett alternativ. Denna är dock inte uppgraderingsbar som de dyrare Arcam DVD modellerna. För runt 19.500kr får du en matchande Arcam DV89 DVD-Audio spelare.
Om du vill snika lite finish/design finns ju även Pioneeer DVD spelare som ratas högt för sitt ljud (Och är OEM DVD:n för Gondul designen), dock har jag inte själv lyssnat på dessa.

Good Luck!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/26 :  08:46:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag har inget jätte behov an massa ingångar.
Det som vore trevligvt är att kunna kopla in parabol mottagaren o kanske en gammal hedlig video (vad man nu ska ha den till)

Jag har kollat upp Showcasen frå Usa o frakt o konvertering till 230V 50Hz går på 400$ så den borde hamna på ca 32000:- men tull moms o sånt. Om nu jag inte har räknat helt fel....

Funderat också på att ta en tripp till Esoterisk Hifi o lyssna på Theta Casablanca.




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/26 :  13:19:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vilken bildsignal vill du/ kan du använda? Kolla om spelaren har HDMI eller DVI, en rakans skillnad om man jämför på en bra plasma mellan att köra analogt eller digitalt in. Väldigt väldigt stor skillnad.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:12:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Just nu har jag en PLV-Z1 men funderar på att byta till en PLV-Z2.
Hellst skulle jag vilja ha tag på en bra CRT proj men har inte hittat någon till rätt pris än...

Primare V25 har komponent ut o det är det jag använder idag.
Vilken ger bäst bild till en proj??


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/26 :  15:32:28  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag var och kikade på en InFocus Screenplay 5700 och säljaren skiftade mellan DVI och komponent och tyckte att DVI såg så mycket bättre ut. Själv tyckte jag komponent bilden såg bättre ut, naturligare färger och ett annat lugn över sig. DVI bilden hade i.o.f.s mycket detaljer men kändes lite jobbig att titta på, orolig och "kantig" i brist på bättre förklarande ord.

Men DVI och HDMI är väl framtiden ialla fall, det kan ju ha varit den här dvd spelaren vid testen som inte var bra på DVI t.e.x.
Även jag skulle nog inte köpa en ny dvd idag utan en DVI utgång. Gondulen har väl DVI men det var väl nånting med licenser och grejer som gör att den inte "fungerar" ännu... har jag läst nånstans.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:20:27  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Personligen som det ser ut med tex DVI idag så är det inte en självklarhet att det är bättre än tex komponent. Beror helt på källan och vad som tar emot bildsignalen. Bildkabeln gör stor skillnad och det folk missar på mest är dukvalet och köper konstigt nog duk direkt som man få till i nåt paket eller liknande.

Just nu har jag både en V25 och en DVD30 hemma och det är idag tilltänkt att det ska komma både DVI och HDMI kort senare till DVD30:n.

Om du inte gillar Primares produkter så rekommenderar jag starkt att titta på Arcams nya DV79 som presterar väldigt bra mot dess prislapp. Även DV27 finns som är en underbar spelar som vi också skrivit recension på men kostar också lite mer.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:26:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har inget emot Primares saker har jag en V25 nu som jag är väldigt nöjd med.





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/27 :  08:42:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vi testade olika kopplingar med en Pioneer 868 och den var riktigt bra. Vi körde på en Pioneer 50" 504 och en JVC D-ILA HX1 och det känns som om man aldrig kommer titta på den projektorn i jämförelse med 50" pioneer och hdmi mellan spelare och skärm. Jvc'n har DVi in så jämförelsen borde inte varit helt orättvis. Analoga kablar på båda ströks direkt. Stor bild ifrån projektorn, inga pixlar men totalt matt och död i jämförelse.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/27 :  11:36:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Harry_up Hur ska jag tolka ditt inlägg???
Att en Pioneer 50" plasma är bätte än JVC proj??
Hur stor bild gav projen??? Anpasade ni titta avstånd så att bilderna upplevdes lika stora?
Vad matade ni plasman med för signal?
Hur väl instäld var projens färger osv.....
Känns som det är allt för många frågettecken för att kunna dra några slutsatser..




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:44:16  Show Profile Send ryst a Private Message
Varför inte eh Thule PR350BV + en Thule DVA250 DigitII sitter nästan med den kombon själv, saknar bara videodelen i PR350:n.

Går loss på 50lök

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:39:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ja det Kanske kan vara något det också.
Av någon outgrundlig anledning så har jag aldrig varit förtjus i varken Thule eller Rotel.. Vet inte varför då jag knappt har lyssnat på dem...
Man kanske skulle ta o göra en rejäl provlyssning o se om man kan göra en omvädering

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/27 :  16:03:48  Show Profile Send Kero a Private Message
Harry_up: Jag blir inte alls överraskad, men man köper väl sällan projektor för att få den ultimata bildkvaliteten ?
Är det det man är ute efer finns ju betydligt billigare alternativ än en 50 tums plasma oxå. Man får ju titta lite mer efter vad man får mer än bildkvalitet av produkte. Här hemma har jag klart bäst bild i sovrummet på min 20 tummare, men inte sitter jag där och ser film...
Sen har inte jag ialla fall förstått av det jag läst att JVC D-ILA projektorer är några optimala hemambio projjar. Men det är inget jag kan bekräfta av egna erfarenheter så egentligen borde jag bara vara tyst !

Personligen kommer jag helt klart överväga plasma TV istället för proj när det finns en 50 tummare med bra bild som jag har råd med. Bio känslan blir sämre men man skulle slippa detta mörkläggandet och grejandet som jag ialla fall kan bli lite less på.

Men som priserna är nu på 50 tums plasmer så ligger det väääääldigt långt fram i tiden för min del...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/05/28 :  14:18:22  Show Profile Send crion a Private Message
Mot en bra DLP proj i ett mörklagt rum har plasma inte mycket chans.

Go to Top of Page

TOOL
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:01:05  Show Profile Send TOOL a Private Message
Kan starkt rekomendera en Parasound Halo C2,funkar även bra i sverige (om du handlar i usa) då den tar 90-260v bara att byta kontakt.

Test: http://www.hometheatermag.com/preampsurroundprocessors/165/

Parasound: http://www.parasound.com/halonew/C2front.asp


Skillnaden mellan C1 o C2 är lcd displayen samt att C1 har fler kontakter på baksidan,annars lika.


M.v.h Nicke
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/28 :  17:29:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tobbe L:
Harry_up Hur ska jag tolka ditt inlägg??? Ja alltså bästa bild blev Pioneer.

Att en Pioneer 50" plasma är bätte än JVC proj?? Hästlängder i provad kombination, testade dessutom med 2 olika JVC. Skall testa den största JVC mot den största Barcon i Birmingham nästa vecka.

Hur stor bild gav projen??? Spelade ingen roll. Slätstruket, men vackert om man inte jämförde mot Pioneer'n. Gjorde ifs inga blindtester som en del tycker är så viktiga.

Anpasade ni titta avstånd så att bilderna upplevdes lika stora? Ja, både och.
Vad matade ni plasman med för signal? HDMI
Hur väl instäld var projens färger osv..... Vi slet i 3 dagar, blev bra men kom 2:a iaf.

Känns som det är allt för många frågettecken för att kunna dra några slutsatser..
2 olika projektorer, inte en gång tyckte vi att dom var bättre. Helt ok för att vara en proj utan pixlar men ack så ointressant annat än för bildstorleken. Men när är storleken viktigare än kvalitén? Helt klart störst njutning med minst storlek, eller vid samma storlek Pioneeren iaf.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/28 :  17:34:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Alltså det grundläggande problemet men projektorerna är att dom är väldigt dåliga på att skicka ut svart ljus. Blir ju aldrig mörkare än vad en vit(grå) duk blir delvis belyst på andra delar i ett i övrigt kolsvart rum. Plasman är svart när den inte "tänds" så att återge vitt till svart fungerar. Dock är ju duken tilltalande stor med det är en annan grej. Digitala signaler med en Pioneer 868 är övertygande bra i båda fallen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/28 :  17:35:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
crion:
vi tycker helt olika numera, var inne på din linje tidigare

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000