HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ni som vet om de där Pioneer numren (668,757,868)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:05:20  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Tänkte bara höra med er som har koll på saker ...
Jag har en Pioneer 757Ai för att lyssna på flerkanalsljud med (och se film såklart).
668 har fått så mycket beröm för ljudet och är "lillebror" till 868 ?
Är dessa killar bättre än min gamla 757a då?

Jag tycker ju att 757 inte duger som CD-spelare utan kör CD på en NAD analogt kablad till min stärkare (AX10 som får "iLink" signalen från 757)

Frågan - är det troligt att jag skulle bli mer nöjd med te.x. 668 för CD och då kan sälja en pryl (NAD C541i)? Jag fattar inte riktigt vilken Pioneer som är bättre "specad" på ljud av dessa tre ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:16:07  Show Profile
Jag förstår inte helt hur du menar nu. Men har du tänkt att ha kvar din 757 till film och köpa en annan dvd för att spela cd?
Antagligen förstår jag fel.. hur som helst så har inte 668 firewire (ilink) detta finns enbart på 868. Ljudkretsarna i dessa ska annars vara identiska.
Skillnaden mellan 668 och 868 är ju annars firewire samt 720/1080 via hdmi.
Men jag tror klart att en 868 är bättre än din 757.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:22:32  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Precis vad jag ville veta - Ljuddelen är alltså klart bättre i 868 än i 757?

Jag tänkte höra om jag kunde klara mig utan NADen och bara använda
EN spelare för både CD, flerkanal och film men då måste ju ljudet från en
CD vara riktigt mycket bättre på 868 ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/04/29 :  02:45:31  Show Profile
Jag kan faktiskt inte svara på om 868 är mkt bättre än 757 alltså då jag inte prövat själv, då vill man helst inte uttala sig om sånt
På pappret ska det ju vara bättre iaf.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/29 :  05:48:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har haft en 737 samtidigt som en NAD 541i och cd-ljudet var även där uselt i jämförelse med NADen. Om nu tom 757 är sämre så tro jag inte dom nya är speciellt mkt bättre.

Jag sålde 737an och 541i.in till fördel mot en Philips 963SA som kostade då endast 5600kr. tycker nog du ska kika in efterträdaren till denna, då blir du åtminstone nöjd.

Pioneer är inte var dom har varit, så är det.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/29 :  06:55:48  Show Profile Send matså a Private Message
Fast enligt en del, så har tex 668 ett mycket bra cdljud. Ta hem och testa vetja! Jag har en 565 och är mycket nöjd med ljudet både cd/dvd och sacd dvdA

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/04/29 :  08:10:58  Show Profile Send s60761 a Private Message
Hmm du kör alltså 757 digitalt och NAD analogt till AX10 om jag förstod rätt?!

I fallet 757 digitalt: Använder du endast DVD:n som transport och således påverkar den ljudet extremt minimalt. AX10:ans DAC:ar och lågnivåförstärkare sköter ljudet i detta fall.

I fallet NAD analogt: Här sköter NAD spelaren digital till analog konverteringen samt lågnivåförstärkning osv. AX10:an förstärker endast upp den omvandlade signalen från NAD:en.

Således NAD vs AX10: NAD har ett lite mörkare och tyngre trevligare ljud. Medans AX10 har ljusare mer detaljerat ljud. Skulle tro att även 757 har samma karaktär som AX10. Prova att kör 757:an analogt till AX10.

Pioneer har ett kallare detaljerat ljud som kan vara jobbigt med viss kringutrustning. Skulle rekommendera Denon som har ett varmt gosigt "NAD" ljud fast med Pioneers detaljer.

Tips prova Denon DVD 2900. Analogt till AX10!

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:13:26  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Tack för alla svar, det låter ju som att skillnaden mellan 868 och min 757 antagligen är mindre än skillnaden mellan "det lite analytiska" Pioneer ljudet och andra CD-spelare så det blir bättre med en separat CD av annat märke och analog koppling...

Jag testade ju full av iver 757 analogt till AX10 när jag köpte den och blev riktigt besviken, inget djup att tala om i ljudbilden, stökigt ljud, verkade som alla musiker man hörde hade det trångt och jobbigt etc. Köpte sedan NAD CD och där blev det STORT igen även om den inte är en värstingmaskin på något sätt.

Jag är mycket nöjd med hur 757an spelar SACD och DVD-A och har den kopplad genom "iLink" till AX10 = smidigt värre.

Eftersom så många varit lyriska över 668 ville jag höra era åsikter, behåller mina bägge spelare så länge, det är ju "matchningen" mellan alla prylar som ska stämma också och den är ok nu.
Tackar så länge.
Joakim

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/04/30 :  19:56:10  Show Profile Send Smackman a Private Message
868an ska enligt tester vara mkt bra i 2 kanal ! antagligen mkt bättre än det du har nu :=) den spöade en drös med cd-spelare upp till 10000kr ialf, det du :=D


Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:23:24  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Hej, nu blev det ju rörigt igen ;)
Jag har faktiskt inte hittat en enda test där just 868 inte blir slagen av konkurrenterna i testerna på CD-uppspelning, däremot hittade jag en test där det står att 668 är bättre än 868 precis på CD ...

Men om du kan posta lite adresser till testerna du refererar till blir jag tacksam!

(något test jag läst tyckte att allt var bra med 868 - så var det med 757 också, därför köpte jag den ;)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:54:47  Show Profile Send Smackman a Private Message
tips, kolla sista hi-fi&musik... :=)


Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/05/03 :  23:23:15  Show Profile Send jonte0 a Private Message
"Alla i vaktparaden gick i otakt utom min lilla Putte"

;-)

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/04 :  09:04:41  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
hahaa, nu har ju jag spelat mycket med militärmusiker och timing är kanske inte deras
starka sida, se'n är det ju det där med musiker och rörelse ... Det finns ju undantag såklart

Tror jag fattar vad du menar ändå

Hifi & Musik är väl inte direkt ett referensmagasin men vissa produkter är så självklart bra
att de kan få en bra resension av vem som helst.

I detta fallet har jag bestämt mig att vänta nå't år helt enkelt, 757'an duger gott för mitt
filmtittande och jag gillar verkligen SACD och DVD-A ljudet!

Tack för alla tips som sagt!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:11:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det kommer att dyka upp ett par intressanta alternativ till hösten i 10.000:- klassen med SACD och DVD-A.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/05/16 :  17:41:21  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Det mest intressanta med 868:an är definitivt den nya "scalern" och HDMI support som Ben Dover påpekade; för oss lyckliga ägare av en PDP-504:a. 100% digital signalväg för bilden! A match made in heaven :-)

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/16 :  18:05:03  Show Profile Send nin a Private Message
Som sagt, bara för att det blir heldigitalt hela vägen så betyder inte det att det blir bättre. En tanke att tänka på.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:50:40  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag kan nog tänka mig att bild vinner på digital signalväg så långt det går, ljud däremot... Kul att testa med fin digital koax mot fin analog kabel mellan min NAD C541i och förstärkaren - ENORM skillnad digitalen låter trist och ful medan den analoga sladden låter kanon. För flerkanalljudet från 757:an blir det däremot strålande att låta D/A'n i förstärkaren jobba istället ...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:44:00  Show Profile Send nin a Private Message
Det finns tester där en bra component utgång har varit bättre än HDMI.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/18 :  11:06:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Testade lite olika kablar och kopplingar i helgen på senaste Pioneer 50" och 868. HDMI med standard kabel var totalt överlägset.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:02:30  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Japp, Harry! För bild är det inget snack, HDMI rular med sin totala avsaknad av "läckage" mellan de individuella pixlarna.

Vill man ha bra audio är det ändå vinyl som gäller... IMHO

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/21 :  13:58:48  Show Profile Send nin a Private Message
Harry_up, Var det en plasma tv eller? Hade du kalibrerat bilden efter DVE? Kalibrerat bilden separat för både HDMI och Component? Har du bra 75-ohm's component kabel?

Här har vi lite vad Jörgen på Supra sa ang deras test:
Hej

Lite HDMI/DVI information.

Vi har nu testat våra prototyper samt konkurrenters HDMI kablage på mängder
av utrustning.

Resultatet blev:

DVI/HDMI gav bäst upplösning, minst brus. Skillnaden var liten.

Analog komponent samt RGB gav absolut bäst svärta och kontrast. Skillnaden
var stor.

Bästa bilden fick vi, enligt min åsikt (och alla andra som var med), helt
klart med komponent eller RGB. Detta oavsett vilken märke DVI/HDMI vi
jämförde med.

Ge DVI/HDMI några år så kommer det bli andra bullar, med idag så
rekommenderar jag komponent/RGB. När de första projjarna kom med
komponentingång, för massa år sedan, så blev bilden bättre om man körde
svideo. Då hade komponent samma problem som HDMI har idag.

MVH

Jörgen
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/06/02 :  09:16:22  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
NIN..

Det var jag som bla hade kontakt med Jörgen på SUPRA..

Men jag litar inte riktigt på deras test av HDMI/DVI kablarna..

Jag skulle vilja veta..
Vilken spelare som användes?
Vilken display?
Vilka inställningar?

Jag vill tro att HDMI kommer att ge en bättre bild och jag ska prova så fort jag får min HDMI kabel från SUPRA..
(mellan Pioneer 868 och Sharp XV-Z10000)
Svärtan kan ställas in i DVDn (pioneers 868a)

Återkommer...



http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/06/05 :  21:09:59  Show Profile Send nin a Private Message
Skulle vilja se ett seriöst test av Hometheaterhifi eller någon på avsforum för att veta mer om detta. Men det kan mkt väl vara så att det dröjer innan det funkar till 100%
Go to Top of Page

Demon
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/06/07 :  08:07:36  Show Profile  Visit Demon's Homepage Send Demon a Private Message
Ja det kan nog stämma iofs...

Men men vi får se när min HDMI kabel dyker upp... återkommer..

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=demon
Go to Top of Page

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/06/10 :  00:59:39  Show Profile Send wiped a Private Message
Har själv en 868 och pioneer 434(plasma).
Jag förstår inte jörgens synpunkter, hade 868 + 434 med komponent rgb etc i ca 2 månader innan jag fick hdmi kabeln, och med hdmi är bilden bättre i allt. Dock så vet vi ju inte vilken hårdvara han testat, men jag har andra jag känner som kör tex dvi och det är bättre än "analoga" utgångar.

Jag kan verkligen inte hålla med om att svärtan skulle vara sämre..
Jag tycker att det är stor skillnad, och bilden får ett härligt djup/3d , svårt att förklara måste ses..
Kanske är det så att dom inte vill att folk skall börja köpa "billiga" hdmi kablar... :-)
Har läst 4 test om denna kombination av dvd och plasma och ALLA 4 test säger att hdmi ger en mycket bättre bild än komponent rgb etc..
kan iochförsig vara så att analoga utgångarna på denna spelare är lite sämre.

Men med hdmi blev jag helt förbluffad över hur bra bilden var och vilken enorm skärpa och detaljrikedom det blir, och djupet i bilden.....

Att hdmi har samma problem som komponent hade...

Jag ser det som lite skillnad då hdmi är digitalt och komponent analogt vilket kräver mer arbete på vägen...

Mellan 868 och 434 går ju signalen helt digitalt från dvd till skärmen utan omvandling (förutom skalning).

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/10 :  01:20:59  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller med Wiped. Testat olika kablar med en 868 och en Pioneer 504. Skillnaden är dramatisk till HDMI fördel. Har inte blindtesta men är säker ändå.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000