Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 04:26:12
|
Ja, som sagt, vill inte vara den enda negativa men tyvärr så är jag nog realist. För det första så orkar dom flesta nog inte läsa igenom hela brevet. För det andra, 99% är nöjd med hur det låter nu och många skulle klaga om man hade större dynamik så bolagen kommer inte ändra på sig.
Men kul att det finns folk som orkar försöka iaf, så lycka till |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 08:26:54
|
Nin: Man ska väl inte ge upp på förhand? Även om de kanske struntar i att lyssna på en begränsad grupp, kanske några får upp ögonen på att problemet existerar och att någon inom branschen överhuvudtaget noterar det. Om ingen säger något, så kanske vägen banas för ytterligare försämringar?
Mvh |
markih |
|
|
anarkizt
Member
132 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 10:34:40
|
Jag tror som nin men det är klart att man måste försöka iaf!
Brevet var väl aningens för långt, är bättre att korta ned det och istället länka till någon tråd/sida där man kan läsa mer. Att få ett sånt här brev rakt i ansiktet är inte så kul, det gäller att lirka in dem! :D
__________________________ http://www.hembioforum.com |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 00:25:29
|
Säger ingen något, utan alla tiger, lär det ju definitivt aldrig hända något i vilket fall som helst. Har man prövat, har man i alla fall avgett en viljeyttring och kanske, kanske sått ett frö. |
Bravo |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 01:56:35
|
Markih, nin & bravo:
Ja, om man bara knyter näven i fickan (eller runt fjärren) så händer garanterat ingenting! Säger man ifrån på ett schysst vis har man både öppnat för förbättringar OCH kan känna att man i alla fall försökt, och det kan kännas rätt gött även då man inte når ända fram, eler ens når särskilt långt ;-) Man kan ju aldrig ha "ångest" av att ha gjort nåt positivt, men möjligen av att ha hållit pipan stängd när tillfälle givits "to make some noises" i frågan. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 00:38:48
|
Tjena igen,
Nu har jag suttit och kortat ned brevet. Tanken är som sagt att först skicka ut till alla som är intresserade av att skriva på. När jag sedan har fått ihop en större antal namn (räknar med ett antal hundra underskrifter) så tänker jag skicka vidare mejlet till skivbolagsdirektörer, musikproducenter, mastringsstudios och liknande.
Kom gärna med förslag på vad som kan korrigeras ännu en gång och säg till om det är något som jag bör lägga till. Det är dock möjligt att det mejl som senare kommer vidarebefodras till musikbranschen ändras något, kanske lägger in lite fler argument osv.
nåväl, korrigerad och fortkortad version:
Hej,
Anledningen till just du får detta mejlet är för att jag vill påverka dig som är musikälskare och audioentusiast att engagera dig för något som verkligen är viktigt! Idag är det alldeles för vanligt att skivbolagen vill att inspelningarna ska komprimeras och således få en medelnivån väldigt nära full utstyrning. Lyssna på reklamradion och du har bara ett fåtal dB mellan full nivå och medelnivå. Ibland hör man till och med hur brusgolvet pumpar i takt med att kompressorn arbetar. Reklamradion är naturligtvis ett extremfall, men mycket av dagens pop- och rockmusiks (re)mastringar kommer allt närmare och närmare. Dynamiken blir väldigt begränsad vilket är beklämmande. Bevarad dynamik är inte bara viktigt för audioentusiaster, det är också en integrerad del av verklig, levande musik och när det reduceras så kraftigt som det ofta görs idag, så mister musiken också sin skärpa, detta är ett faktum vare sig man är musikälskare och/eller audioentusiast.
2001 släppte det amerikanska bandet Tool skivan ”Lateralus”, en dynamiskt omfångsrik skiva, med en medelnivå som var vanlig i början på 90-talet. I motsats till vad musikindustrin trodde, blev albumet en stor framgång, och allmänheten, tro det eller ej, klagade INTE på att CD:n hade en lägre medelnivå än nästan alla andra skivor som låg på Billboardlistan. Fortfarande har väldigt få tagit efter detta exemplet. Faktum är att den generella inställningen när man mastrar idag verkar vara att kontroll lyssna på en (oftast amerikansk) skiva som är pressad till max och sedan jämföra sina egna produktioner med deras medelnivå (db), och om man kommer upp till samma ljudtryck (db) eller starkare så är man nöjd. Att sedan resultatet låter skräp verkar man inte ha någon teknisk kunnighet att avgöra. Dagens musikkonsumenter lyssnar dock oftast inte på musik i en transistorradio utan i en hemmabio eller hifi-anläggning där detta hörs.
För en grafmässig beskrivning av problemet kolla in: www.loudnessrace.net/images/loudnessrace.gif
Det verkar som om det är mycket krämarmentalitet inom musikindustrin. Alla vill sälja, men ingen orkar göra en bra produkt. Ingen är intresserad av hantverket, eller ens musiken de arbetar med. Många skulle lika gärna kunna sälja skor eller vad som helst om det gav tillräcklig avkastning.
Att fråntas rätten att kunna njuta av musik fullt ut är ingen liten oförrätt - och detta helt i onödan! Problemet ser jag som i grunden som onödigt, det skulle inte behöva kosta extra för skivbolagen att skärpa sig. Det krävs förmodligen bara lite medvetenhet, vilja och kunnande.
Vill du skriva på ditt namn och protestera mot att skivbolagen ger ut musik som är kraftigt komprimerad på flera av dagens CD:s?
Kampanjen börjar snart...
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 01:56:02
|
Hoppa över stycket om krämarmentaliteten, de slår förmodligen bara dövörat till då. Skriv ihop kontroll lyssna. |
Bravo |
|
|
Laan
Member
90 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 10:27:00
|
jag är med dig och står redan i frontledet utanför muren |
//Laan |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 11:01:57
|
Bravo:
OK...hoppar över det partiet, ser om jag kan lägga till något annat, mer konstruktivt. Någon som känner att "jag har en rad eller två att bidra med!" |
Edited by - hifirocker on 2004/05/31 11:02:45 |
|
|
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/05/31 : 11:20:46
|
Bra initiativ..
Jag tycker att alla som recenserar musik i media obligatoriskt skulle ge ett betyg även för ljudkvaliteten så som många hifi tidningar gör nu. Om detta förfaringssätt spred sig till även de bredare medierna så skulle det påverka köpbeteendet och på sikt kvaliteten på skivproduktionen.
MVH/Mikael |
Driver Top HiFi |
|
|
Topic |
|