HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hotet mot oss musikälskare...uppföljning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:36:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej igen,

Hoppas ni kommer ihåg min tråd angående den ofta mediokra ljudkvaliteten på dagens populärmusiks utgivningar.

Jag diskuterade ju om man kunde formulera någon form av mass-protestmejl som man kunde skicka ut till inspelningsteknikers, ljudproducenter, skivbolagsdirektörer och annat folk i musikbranschen.

Ikväll har jag suttit och knåpat ihopa ett provisoriskt mejl som jag skulle vilja ha era åsikter om. Det är troligtvis alldeles för långt.
Två sidor text i microsoft word, men det är bra innehåll!
Många argument bygger på det som står på loudnessrace.net samt en del inlägg i förra tråden som jag startade. Mejlet är inte riktigt färdigformulerat ännu men jag känner att jag nog skulle behöva lite tips från er också.

Har ni tips på hur det kan utformas mer effektivt och bättre så får ni gärna komma med förslag och tips.

Jag lägger ut brevet nedan så att ni som är intresserade kan läsa det i lugn och ro. Kollar av tråden sent imorgonkväll tror jag.
Upp till kamp!
--------------------------------------------------------------------

Hej,

Anledningen till just du får detta mejlet är för att jag vill påverka dig som är musik och audioentusiast att engagera dig för något som verkligen är viktigt!
Lider du liksom jag av överkomprimerad och limiterad musik där man pressat upp medelnivån på den inspelade musiken så hårt i mastringen (ibland också i mixen) att musikens dynamik blir väldigt begränsad?

Det är inte bara det att mycket av dagens populär musik låter platt och livlös, det är dessutom inte ovanligt med distorsion som bl.a. kan bero på överdriven digital klippning eller kraftigt komprimerad mix. Digitala limiters inskränker musikens transienter och är en mastringsteknik som gör att man kan pressa mixen ännu högre. Givetvis är en god inspelning viktigt för att musiken skall låta riktigt trevligt men en mastringprocess som går ut på att man kör den inspelade musiken genom diverse olika apparater och manipulerar ljudet är ofta en av de stora orsakerna till att många inspelningar låter så platt och dynamiskt begränsat idag.

Det verkar som om det är mycket krämarmentalitet inom musikindustrin. Alla vill sälja, men ingen orkar göra en bra produkt. Ingen är intresserad av hantverket, eller ens musiken de arbetar med. Många skulle lika gärna kunna sälja skor eller vad som helst om det gav tillräcklig avkastning. Faktum är att den generella inställningen när man mastrar verkar vara att kontroll lyssna på en (oftast amerikansk) skiva som är pressad till max och sedan jämföra sina egna produktioner med deras medelnivå (db), och om man kommer upp till samma ljudtryck (db) eller starkare så är man nöjd. Att sedan resultatet låter skräp verkar man inte ha någon teknisk kunnighet att avgöra.
Att fråntas rätten att kunna njuta av musik fullt ut är ingen liten oförrätt - och detta helt i onödan! Problemet ser jag som i grunden som onödigt, det skulle inte behöva kosta extra för skivbolagen att skärpa sig. Det krävs förmodligen bara lite medvetenhet, vilja och kunnande.

2001 släppte det amerikanska bandet Tool skivan ”Lateralus”, en dynamiskt omfångsrik skiva, med en medelnivå som var vanlig i början på 90-talet. I motsats till vad musikindustrin trodde, blev albumet en stor framgång, och allmänheten, tro det eller ej, klagade INTE på att CD:n hade en lägre medelnivå än nästan alla andra skivor som låg på Billboardlistan. Fortfarande har väldigt få tagit efter detta exemplet. Förra året släppte dock bandet The White Stripes skivan ”Elephant”, ett album som till och med hade en ännu lägre medelnivå än ”Lateralus”, en medelnivå som inte varit vanlig sen tillbaka till sent 80-tal, med transienter som ofta inte ens når ända upp till maxnivå. Och inte klagade någon på den lite lägre medelnivån då heller….

Här är en lista på några vanliga ursäkter som musikindustrin har framfört för att försvara högljudda CD:s:

”Lyssnare kommer inte att köpa ett album med medelnivåer som är lägre än vad den genomsnittliga populärmusiks skivor erbjuder”.

Detta är, självklart, skitsnack. Jag har aldrig hört talas om någon som lämnat tillbaka en CD eller vägrat lyssna på den för att den inte varit lika högljudd som resten av CD-skivorna i hans eller hennes samling, och jag tvivlar starkt på att någon annan har varit om detsamma heller.
Det går ju utmärkt att höja volymen om man vill det. Men att sänka volymen kommer inte att hjälpa när en CD har en så pass högljudd medelnivå att inspelningen distorterar. Och när skivköpare känner till att en viss CD lider av högljudd medelnivå kommer där alltid vara några av dem som kommer undvika att köpa de skivorna av just den orsaken. Summering: En högljudd CD kommer alltid att sälja mindre än en CD med lägre medelnivåer där dynamiken finns bevarad, och musikindustrin är helt enkelt outvecklad som inte inser detta.

”Audiofiler lyssnar inte på populärmusik”.

Detta stämmer inte. Även om audioindustrin tenderar att marknadsföras tillsammans med klassisk musik och jazz (genrer som är kända för skivor med mycket fina inspelningar & hög ljudkvalitet) betyder inte detta nödvändigtvis att denna typ av musik dominerar bland audioentusiaster. Men när en skivinspelning är hårt komprimerad eller distorterad, såsom det förekommer på flera håll idag inom populärmusiken möts det med frustration istället för tystnad vilket visar att populärmusik är en motiverad ”musikgenre” även bland audioentusiaster. Och om det skulle vara så att audiofiler lyssnar till populärmusik i mindre utsträckning än den genomsnittliga skivköparen , är det antagligen på grund av att skivorna lider av för högaljudda medelnivåer, inte tvärtom.

”Att mastra CD:s med extrem komprimering är nödvändigt för att det skall låta bra i billiga mircoanläggningar”.

Idén bakom detta resonemanget framstår som ädelt. Det är sant att budgetanläggningar inte har mycket kraft jämfört med en riktig hifi-anläggning. Men de flesta budgetsystem är utrustade med en funktion för skivor med lite/utebliven komprimering, den där ”Max bass” knappen finns där av en anledning!
Slutligen, när var senast som du hörde någon klaga över en 80-tals producerad CD:s ljudkvalitet (lägre medelnivå) förmedlad igenom en bergsprängare eller bilstereo till den milda grad att personen vägrade att lyssna på skivan?
Jämför sedan det ickeexisterande antalet med antalet lyssnare som hör på på musik i en riktig hifi-anläggning vilka vägrar lyssna på dagens högljudda skivor. Ni fattar vinken.

”Mastring av CD:s innehållandes extrema värden av kompression är nödvändigt för maximal kompabilitet med olika lyssningsmiljöer”.

Musikindustrin gillar att legitimera eliminering av dynamisk musikreproduktion på CD:s efter antagandet att den stora majoriteten av musiklyssningen sker i väsniga miljöer som vid till exempel bilkörning, på fester eller som bakgrunds musik under andra aktiviteter där en dynamisk ljudnivå skulle framstå som störande.
Hur som helst är det otroligt smaklöst att inte räkna med privat musiklyssning bland musikälskare/audioentusiaster, det är dessutom väldigt fult mot de miljontals musikälskare som uppfattar musik som en seriös konstform och inte enbart som underhållning.
Och medan ett dynamiskt album kan orsaka ”problem” i skräniga miljöer, är problemen med komprimerade album i tysta miljöer ett klart värre dilemma.
Onaturlig kompression kan avsevärt reducera lyssningsupplevelsen där lyssningströtthet ofta infinner sig. Det är alltså inte först och främst en fråga om ”vilken situation som är vanligast”, utan ”vilken situation som är värst”. Komprimerad dynamik kan inte återställas.

”Audiofiler är den ända grupp som lider av högljudda CD:s”.

För länge sedan kanske detta var en slogan inom musikindustrin, men idag är kompressionen på CD skivorna mycket värre än de var för 10 år sedan. Bevarad dynamik är inte bara viktigt för audioentusiaster, det är också en integrerad del av verklig, levande musik och när det reduceras så kraftigt som det ofta görs idag, så mister musiken också sin skärpa, detta är ett faktum vare sig man är musikälskare och/eller audioentusiast.

Vill du skriva på ditt namn och protestera mot att skivbolagen/mastringsstudiosen producerar och ger ut musik som är kraftigt komprimerad och illaljudande på flera av dagens CD:s?
--------------------------------------------------------------------

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:43:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag gillar ideén - ett par stavfel och kanske en uns för långt.. Men jag orkade läsa igenom hela, så helt fel kan det ju inte vara.... Var kan jag skriva på

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/24 :  00:46:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Hifirocker>
Jag orkade läsa igenom halva.. Men det verkar vara ett bra och välformulerat brev du fått till

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/24 :  01:02:52  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ett litet tips: Bort med ordet "skitsnack", något mer passande kan man nog använda istället? "inte sant" kanske?

Hur som helst. Skriver på om tillfället ges och kan nog ordna ett par underskrifter till.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/24 :  02:40:38  Show Profile Send edison a Private Message
Skriver på!
Kanske du kan korta lite utan att väsentligheter kommer bort?

Och skriv "distordera" eller "förvränga", inte "distortera".

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/24 :  07:25:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
En snabbkoll på morgonen:

Har noterat era kommentarer, ändrar lite i det tilltänkta mejlet jag har i datorn! Tack för tipsen!

Fler idéer?

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/05/24 :  08:41:03  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Mkt bra, när kan man vara med och skriva på?
Lysande initiativ, ibland blir man tvungen att ta fram en bra CD efter man lyssnat på t.e.x black eyed peas för att kolla om anläggningen är sönder eller inte.
Till listan av skrämmende usla inspelningar kan ni adedera the roots senaste jag har ännu inte lyckats lyssna på hela skivan (den låter så hemskt).

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:30:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bra initiativ. Några tankar.

Ditt brev börjar med en problembeskrivning som kan vara svår att förstå för många som inte är tekniker (och det dom vi vill påverka för de är dom som bestämmer). Skivbolagschefer och ansvariga där (som beställer masteringen) litar väldigt mycket på masteringsteknikern och förstår sällan tekniken. Är han dessutom känd så vågar de sällan ifrågasätta resultatet.

Frågan är då om du inte måste formulera om problemet till ett mer lekmannamässigt språk och sedan erbjuda förklaring till varför det är så? Att t.ex. dagens nivåer gör att skivan innehåller väldigt mycket distorsion vilket gör den olyssningsbar och att dagens konsument inte har en transistorradio utan en hemmabio där detta hörs.

+ två bilder och allt på max en A4 ( Det blir tufft).

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/24 :  09:48:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Mkt bra initiativ!
Jag håller med Micke Y, om att formuleringen måste passa dem som bestämmer. Och att brevet kanske är i längsta laget.
Hoppas att det blir något resultat av detta.
Finns det liknande listor att skriva på någon annan, engelskspråkig, sida? Eller skall detta bli ett internationelt initiativ?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:37:19  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Bra initiativ....några småsaker rent språkligt skulle jag vilja ändra på, är bl.a allergisk mot särskrivningar..jag kanske kan skicka ett PM till dig där jag ändrat lite ??

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

varvet
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:38:05  Show Profile Send varvet a Private Message
Hifirocker har helt rätt och jag stöder dig.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:10:50  Show Profile Send markih a Private Message
Jag är med! Gott initiativ! I övrigt tycker jag att föregående talare har kommit med bra synpunkter, så jag har inget att tillägga.

markih
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:21:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kul att många visar intresse!

Thomas Ö:

Jag sitter just nu och försöker redigera brevet lite, men jag skickar gärna det till dig också om du vill.

Tanken med mejlet är att först skicka ut det till alla som kan tänkas skriva på, för att sedan skicka vidare ett "megamejl" med flera hundratals namnunderskrifter på till musikbranschens nyckelpersoner. Vad tycker ni?

Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:41:44  Show Profile Send Lepra a Private Message
Hakar på!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:06:30  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag är med som jag tidigare sagt! Korta ned det bara.
Ändra stavningen på "ända" i sista påståendet till "enda".
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/24 :  20:59:41  Show Profile Send Fyhr a Private Message
bra tanke!
skriv under Pontus Fyhr också.

En sak som slog mig dock, min moster påpekade en sak som rör detta i helgen när jag besökte henne, det var inte det att hon störde sig på skivor med lägre nivå, utan hon uttryckte stor vrede mot att det var SKILLNAD i medelvolymen mellan olika CD skivor. Hon är en absolut tokmedelsvensson och lyssnar nog bara på musik som bakgrund i hemmet och för människor som lyssnar så, som vill kunna konversera under tiden så tror jag faktiskt att de VILL ha utslätat ljud som håller en jämn nivå över tiden, så att de kan uppfatta musiken, utan att den stör, med större dynamik skulle det blir svårt att höra under de tystare partierna, utan att de högre stör när de kommer in. Ett problem som följt efter att bekvämligheten med CD kommit till? Bakgrundslyssning var väl inte lika enkelt på vinyltiden (kan jag tänka mig, var allt för ung då). Det kan nämnas att stereon hon lyssnar på inte är tokig nånstans mer än CDväxlaren från Denon, NAD C370 förstärkaren har nog inget problem att leverera genom B&W CM4orna...
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2004/05/24 :  21:36:49  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
En bild som visar hur avklippt det är skulle nog vara bra att peta in, eller i alla fall länka till.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:59:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Spiffy:

Jag funderar på det. Eventuellt kanske man kan länka till någon hemsida som beskriver problemet på ett bra sätt.
loudnessrace.net har ju några grafer som borde gå att använda om jag inte minns helt fel. Någon som vet fler sajter där komprimeringen beskrivs bra med visuella medel?
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/25 :  00:19:38  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag stämmer också in i "håller med skaran". Som tidigare sagts, håll ett vårdat språk med fakta - personliga känslor blir just bara en känsloyttring och brukar inte leda så långt - det blir bara en "tyckare" i mängden.

Beskriv problemet - exemplifiera gärna, räcker ofta med ett, men tydligt exempel - övergå därefter till vad Du vill via t.ex. "att-satser".

Relatera gärna till Hififorum med lite statistikuppgifter om användare, gärna som en bilaga med torr men sann information om forumet.

Du har kraftigt stöd bakom dig ...

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/25 :  08:35:24  Show Profile Send Conan a Private Message
Mycket bra, hifirocker! Jag är självklart med och skriver på!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2004/05/25 :  09:28:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
HR
Du har några exempel på komprimering här på forat, bl.a. Depeche mode singles om jag inte misstar mig. Sök

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:05:31  Show Profile Send dumbo a Private Message
Det finns lite mer läsning om kompression och sånt på http://replaygain.hydrogenaudio.org/
Vill minnas att det finns lite kurvor och sånt där åxå.

Själva sidan går ut på att kunden/konsumenten själv ska kunna bestämma medelnivån på sin musik och om den ska komprimeras eller inte osv.

När formuleringen är klar får du gärna plita dit mitt namn under åxå.
Robert Petersson
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/25 :  18:03:33  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Kolla in: http://www.airwindows.com/analysis/Albums/index.html
Speciellt:
http://www.airwindows.com/analysis/Albums/HowToRead/index.html
http://www.airwindows.com/analysis/Albums/BadCurrentExamples/index.html
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/25 :  18:13:36  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Jag gillar också initiativet.

Några stavfel som ända istf enda, nåt ord som saknades nånstans, men framför allt skulle jag vilja att du ändrar ordet "skärpning" till att "tänka om" istället , att få dom att se potentialen och låt dom gärna tro att det är dom själva som kommer på det. ;-)

Det gäller ju att få dom att ändra sig, inte att få dom gå i försvarsställning och då gäller det också att man kan ge dem beröm också och bekräfta sånt som går att bekräfta.

Det är viktigt att få dem att känna sig väl tillmods när de läser brevet. Om man bara klagar på dem lär de bara slå bakut och då ändrar dom INGENTING.

Att framföra ett klagomål, kort och kondenserat, utan att de tar illa upp, är det svåraste som finns nästan.

/Roland
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/05/26 :  00:39:27  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Lätt att jag är med!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/26 :  01:59:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Utmärkt initiativ "hifirocker"!
Som de övriga så riktigt påpekat, lite språkvård och max 1 A4sida så är saken biff.
Skriver på - SJÄLVKLART!!!

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000