HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY bygge med Tripath moduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:00:24  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Jag har tänkt bygga en digital förstärkare med två stycken TP 0104 Class-T amplifier board/module.
http://www.cadaudio.dk/amplifierkits.htm

Eftersom jag har två stycken 15" på varje sida för lågbas och lågmid, har jag tänkt bygga den som en Dual-mono, men med en TP 0104 (2*500W) modul i varje kanal, så att det blir en 2*2 kanalig förstärkare, d.v.s 4*500W i 8 Ohm.

Jag har redan 2 st. trafos på G, men jag antar att det går åt en hel del grejor till.

Därför undrar jag om det är någon av er som har några fiffiga konstruktionsförslag att dela med sig av, förslag på var man köper lämpliga komponenter till bra priser, (jag jobbar i sjukvården så jag är tvungen att hålla kostnaderna nere så långt det går), eller kanske är det så att någon av er rent av har något begagnat att sälja till mig, för det är inget som säger att det måste vara nytt.

Mvh
Roland

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/05/22 :  16:27:19  Show Profile Send iffe a Private Message
Du kanske skulle ha köpt strömförsörjningen från cadaudio? Den verkar ju lämplig med tanke på att den ger 95, 5 respektive 12 volt ut direkt. Dessutom verkar ju priset vettigt.

Hur mycket kostar tripathmodulerna med frakt, moms och allt från cadaudio? De verkar ju rätt intressanta. Ska du hitta komponenter till strömförsörjningar är iallafall www.trimlog.se billigare än elfa.

Edited by - iffe on 2004/05/22 16:56:45
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/22 :  17:52:41  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej iffe!

Tack för tipset om Trimlog! Klart bättre priser än Elfa

Jag är inte säker än på om CAD's nätdel har en ringkärnetrafo, eller om de använder en liten E-kärne trafo och kör den switchad, men det kanske inte spelar någon roll. Switchad nätdel kanske rent av är att föredra, vad vet jag.

Den stora Tripath modulen TP0104 på 2*500W 8 Ohm kostar visst 260 Euro plus moms och den lilla TP0103 på 2*250W 8 Ohm kostar 203 Euro, om deras gamla priser från 2003 fortfarande stämmer.

Jag har skickat mail till dem, men inte fått något svar än.

Jag håller med dock, så här långt tycks de vara mycket intressanta.
Hypex har också kommit med några klass D moduler till mycket bra priser, men än vet jag ingen som har lyssnat på dem, så man vet ju inte om det är fågel eller fisk.

/Roland
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/05/22 :  19:39:07  Show Profile Send iffe a Private Message
Bilden föreställer ju iallafall en ringkärnetrafo, så man får väl anta att det är det som ingår. Jag hade föredragit switchat eftersom det skulle bli så kompakt, men ljudmässigt vet jag inte.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/22 :  20:15:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jovisst, men på ett annat ställe visar man bilder på nätdelarna och där sitter det en liten E-kärnetrafo på kretskortet och som jag antar, skyddskretsar, filter, kondingar och likriktare.

Drt skulle vara spännande att läsa om lyssningsjämförelser mellan vanliga och switchade nätdelar.

Finns det nån som testat ingående?

/Roland
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/05/22 :  20:57:16  Show Profile Send iffe a Private Message
De andra bilderna är väl helt andra nätaggregat som går till deras egna PWM-förstärkare (dvs inte Tripath). Mailade och frågade om priser på dem för inte så länge sen, men fick inget svar. Kanske säljs de bara till OEM-kunder.

Edit: Har suttit och läst på diyaudio.com där konstruktören av dessa förstärkare finns. Tycker han beter väldigt märkligt för att inte säga olämpligt. Känns inte som att dessa moduler känns intressanta för min del längre.

Edited by - iffe on 2004/05/22 22:50:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:17:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj och välkommen till HiFiForum.nu "Paradigm"!

Jag flyttar denna tråden till DIY i stället


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:17:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ojdå, det hade jag ingen aning om.

Är det något du skulle kunna berätta något om via ett PM. Man kanske ska undvika att ta sånt i forumet.

/Roland
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/05/23 :  00:16:02  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag mailade CAD Audio i Danmark för någon vecka sedan. Då sa dom att dom enbart sålde till OEM kunder, men dom funderade på att börja sälja till privatpersoner. Är själv lite intresserad av TP0104 steget.

/Freddie
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/28 :  00:32:11  Show Profile Send paradigm a Private Message
Till mig sa dom att dom nästan inte hade några 0104 kvar och jag fick intrycket att dom skulle utgå.

På mina tidigare obesvarade frågor och på mina följdfrågor väntar jag fortfarande på svar efter en vecka.

/Roland
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/28 :  15:22:04  Show Profile Send pix a Private Message
Den som jag vet har mest erfarenhet av Tripath är ACME.
Dock ahr han byggt med 2030 chippet.
Ljudmässigt torde de vara liknande då de bygger på samma princip.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/05/28 :  16:38:50  Show Profile Send Janders a Private Message
Du hittar många byggtips på www.diyaudio.com
Själv hade jag mycket hjälp av denna tråd när jag byggde min egen Tripath för ett par år sedan:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=7dff388c1da37ec61bfe662f6b5e11b2&threadid=1814&highlight=Tripath
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:45:46  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Jo, jag har byggt en del med Tripath TA3020 chippet. Både i de aktiva
3-vägs TB högtalarna och som fristående förstärkare. Båda dessa finns beskrivna i andra trådar här på forumet.

Både TA3020 och 0104 har liknande prestanda enl datablad. Det som skiljer är att man kan ta ut mer effekt i ett steg baserat på 0104 då det chippet klarar högre matningsspänning än TA3020.
TA3020 är även billigare då det är ett enklare typ av chip (48-pin DIP) än 0104. Vad gäller strömförsörjning så går det alldeles utmärkt både med trafo och SMPS. Rent ljudmässigt är skillnaderna ganska små.

Jag köpte mina TA3020 från Profusion. Betalade ca 10euro styck. Nu verkar de dock ha gått upp lite i pris. Vill man inte bygga själv, så har de även kompletta evalueringskort. De verkar dock inte ha 0104, däremot storebror 0105. Bara 0105-chippet kostar 85euro+VAT 17,5%, så det är ganska dyrt. Komplett kort med 0105 kostar 373euro+VAT. Ger ca 2x400W i 4Ohm. Då är det bara matningsspänning som tillkommer. Detta kan vara ett alternativ om man vill ha mer effekt än det TA3020 ger.

Profusion är betydligt lättare att ha att göra med än cadaudio. Beställer man från Profusion så har man grejorna vid dörren (DHL) två dagar senare. Dessutom kostar frakten inget extra.

Kostnaden för mina DIYade TA3020 kort är ca 500kr. Själva kretsen 90kr, kretskort 50kr, mosfetar 100kr, kondingar 100kr, drosslar 50kr, ytmonterade komponenter 30kr och lite småkrafs (stiftlister, kontakter mm) för ca 50kr. Då har jag ändå räknat med (dyra) Elfapriser.

/Peter
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/29 :  02:33:49  Show Profile Send esl a Private Message
Acme:

Låter billigt att bygga!
Undrar om man inte skall ha trafo, kontakter, låda, likriktare och lytar också??
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/05/29 :  14:00:58  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

esl: Vadå, behöver man trafo och en massa annat också?
Näe, skämt åsido, jag jämförde bara priset att bygga själv med att
köpa de evalueringskort som finns tillgängliga. Till evalueringskorten ingår ju bara själva kortet, inte de extragrejor som esl beskriver. Självklart behöver man dessa saker också.
Jag har använt 500VA trafosar i de flesta av mina Tripath-byggen. Trafo väljs lämpligen efter det att man bestämt vilken uteffekt man vill ha. Då det gäller kondingsbank behöver man inte ta i så väldigt mycket.
De smps jag använt kan ge ca 1000VA, vilket är lite att ta i kanske.

/Peter
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/05/29 :  21:42:50  Show Profile Send pix a Private Message
Den höga verkningsgraden minskar behovet av kraftig näddel avsevärt.
ACME du lär ha så det räcker .
Lars Clausen visar på sin sida www.lcaudio.dk ett av sina PWM-steg med -tror det var 20VA ringkärne trafo. Den ligger på 95 % precis som Tripath.
Läs mer på LCAudios sida tror att Lars rekomenderar ca 300 VA trafo.
Det är ju ett annat steg men av samma typ och verkningsgrad.

Men det är klart (ACME) det är ju inget fel att ta i lite

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000