HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reference Audios lilla ljudrum, "akustiken"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:44:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Har varit och lyssnat på Högtalare på Reference Audio och jag har fått för mig att deras lilla ljudrum käkar bas. Upplevde mellan basen klart slank på alla högtalare som jag lyssnade på, men djupbas fanns det. Sen upplevde jag även basen som en aning stum på alla högtalare,konstigt.
Finns det någon som kan det här med akustik och som har varit och lyssnat i deras lilla ljudrum, är jag ute och cycklar eller

Jag lyssnade på dessa modeller.
Wharfdale Evolution 30
Dynaudio A72
Dynaudio 52SE
Slutsatsen efter den här lyssningen är att det är grymt svårt att värdera den om nu rummet har en "konstig" akustik.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:10:01  Show Profile Send nurfen a Private Message
Det lilla, är det det med SP991 och Shanling CDT100?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:01:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Har liknande erfarenhet av problem med basåtergivning hos en återförsäljare, dock inte Reference Audio. Alla högtalare låter skräp i basen i deras lyssningsrum. Som tur är är de mycket villiga till hemlån av prylarna.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:10:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Nurfen! Svar ja.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:11:15  Show Profile Send pak a Private Message
på oslo hificenter blir man bara sur när man lyssnar,oavsett vad man lyssnar på-där låter det super!om det ändå lät samma hemma:(

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:39:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
TÄNK om det är så att butiken har en rak frekvensgång i rumsakustiken medans man är van vid en puckel vid mellanbasen... Bara en tanke....
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:43:11  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Helt of topic men FBK fan va gött att Högga signade !!!!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:15:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Ja rak frekvensgång hos hifibutikerna hade verkligen varit föredömligt, så man kan bilda sig en uppfattning om hur högtalaren presterar och inte rummet....

Hade jag ägt en hifiaffär hade jag verkligen gått till botten med att akustikreglera lyssningsrummen pedantiskt noga.




Edited by - hifirocker on 2004/05/21 23:15:51
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/21 :  23:18:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
hifirocker: Tyvärr är det nog fler kunder än du tror som hade ogillat högtalarna i det rummet....
Det är faktiskt så att di flesta hifi konsumenter inte klarar av ett frekvensrakt rum, eller för den delen högtalare som är frekvensraka....
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/22 :  00:01:34  Show Profile Send matson a Private Message
Frekvensrakt rum?

Det krävs enormt tjocka dämpväggar för att absorbera all bas.
Att man inte skall ha "frekvensrakt rum"(vilket betyder ekofritt) är ju en annan sak....

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/22 :  01:58:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Pjotre!
Varför jag blev misstänksamm vid denna Demo var att för ett år sedan så lyssnade jag på bla. Dynaudios 42a där och då fanns det bas i överflöd från dessa små burkar. Och nu så lät en golvare ur samma serie mycket slankt i mellan basen. Någonting verkar de ha gjort med detta rum, vad vet jag inte. Men alla högtalare lät slanka i mellanbasen och lite stumma på något konstigt sätt.
Min åsikt är att Hifibutikerna skulle försöka att få ljudrummen att låta så likt som möjligt ett normalt möblerat vardagsrum, för det är där som de flesta av oss har sin anläggning. Och det är mest ärligt mot kunden. Som en kompis har sagt, ingen högtalare som jag ägt har låtit lika bra hemma som i en butikernas ljudrum.
Nu har jag kollat med dem att jag ska få låna hem demoex om jag skulle vara intresserad av någon modell och då får man ju höra hur den låter i hemmamiljö.
Det jag ville med denna topic var bara att få höra om andra har samma erfarenheter som jag fick, för jag är inget expert när det gäller akustik.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/22 :  02:02:58  Show Profile Send FBK a Private Message
qsecofr! Håller med

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/22 :  08:55:39  Show Profile Send matson a Private Message
FBK: Ibland kan en gipsvägg ställa till det och äta mellanbas(100-500 Hz). Finns det någon gipsvägg(eller annan mjuk vägg) i det lyssningsrummet?

Mvh
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/22 :  10:04:12  Show Profile Send FBK a Private Message
Rummet ser precis likadant ut som det alltid gjort, men det hänger ett stort tyg stycke bakom där de ställer högtalarna dvs längst fram i rummet. Vad som finns där bakom skulle vara intressant att veta!

Angående väggar matson så har jag inte en aning, utan det som är konstigt är att för så har jag alldrig upplevt detta ljudrum som "basfattigt" så något har de gjort med akustiken, men om det blir så att någon av deras modeller kommer att bli köpaktuell så ska jag lyssna på den även utanför detta rum, innan jag i så fall lånar hem.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/05/22 :  12:03:39  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Bättre att kunden kan få en liten uppfattning i butiken och att han/hon sedan får låna hem det som är intressant.

Även fast man lyckas få rummet i butiken så pass bra att det inte påverkar ljudet alls, så kommer ändå rummet man har hemma i 999 fall av 1000 att påverka ljudet, även det system man redan har kommer påverka den nya "familjemedlemmen" på olika sätt.

Hemlån borde det vara lag på! :)

Mvh Patrik
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/05/22 :  12:04:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om hifi-butikens rum presterar för bra kommer de flesta kunder inte kunna få lika bra ljud hemma...

Rummet har betydligt större påverkan än de flesta vill inse och påverkan är MYCKET ofta så stor att skillnader mellan utrustning är mindre än rumsskillnad. (Den som inte tror att rummet har relativt större påverkan än utrustningen kan ju prova med att flytta högtalarna och spela på diagonalen, tvären osv i rummet, nära eller långt ifrån väggen, byta lyssningsrum, prova med eller utan möbler...)


Ljudrummet på Reference Audio kanske har olyckliga mått som gör att det blir flera näraliggande frekvensdippar i mellanbasen? Är problemet lika i hela rummet?

Kanske har ljudrummet några decimeter mineralull bakom tygskynket, det skulle kunna vara orsaken till att man upplever att mellanbasen blir slank och djupbasen mer dominerande eller som FBK skriver, det kanske är en skivvägg som fungerar som en fälla för vissa frekvenser?


Lite halvt off-topic: Det går att "bygga" ett rum med ganska rak frekvensgång om det görs asymetriskt, med optimala mått och gärna med få (inga stora) parallella ytor.


Det skulle vara intressant att testa ett normalstort rum där frontväggen är bågformad och buktar inåt med 2-4 dm.

EdDitT: stavflerslsmaffian

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/05/22 12:06:11
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/22 :  12:34:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Det är faktiskt så att de flesta hifi konsumenter inte klarar av ett frekvensrakt rum, eller för den delen högtalare som är frekvensraka....


Pjotre:

Hur menar du nu? En bra högtalare bör återge sitt frekvensomfång så jämnt som det är möjligt.

Ojämn frekvensgång är inget trevligt, och vad är det för hifi-konsumenter som inte skulle uppskatta ett rum som inte påverkar frekvensgången? (man har ju hört folk som talat entusiatiskt om hur fantastisk bra anläggningen lät utomhus, fri från all rumspåverkan).

Edited by - hifirocker on 2004/05/22 14:20:19
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/22 :  12:58:17  Show Profile Send Belker a Private Message
Sa han väl inte?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/22 :  13:06:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Belker: formulerade om mig lite...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:33:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
De flesta lyssningsrum är ganska dåliga tyvärr, gillar man produkten bör man nog låna hem den.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/23 :  08:40:27  Show Profile Send Margaux a Private Message
FBK,

en sak som slår mig. Du skriver att rummet käkar bas.

Bas är ju det svåraste som finns att dämpa. Ju mer man dämpar desto bättre är den allmänna uppfattningen. I riktigt bra basdämpade rum så behövs det massor med basfällor m.m.

Så frågan är om rummet är överdämpat? Om det låtit slankt kan det ju bero på att högtalarna varit felaktigt uppställda och inte fått det basstöd som de är designade för att ha, alternativt de är uppställda på ett sätt som skapar utsläckning av stående vågor i lyssningspositionen.

Jag lyssnade själv på ett par Dynaudio 42, Kef 203 och Dynaudio 1.3SE i detta rum för några år sedan. Jag reagerade då inte på att det lät basfattigt utan snarare på att det var ovanligt lite resonanser i just basområdet. Det var som sagt några år sedan så rummet kanske har ändrats sedan dess.

Ett annat exempel:

Ljudmakarns rum i källaren var alldeles ekande i början. När jag pratade med dem om detta sade de att de ville efterlikna hur deras kunder hade det hemma. Trots detta har de nu börja "smyga" in diverese akustikförbättrande objekt. Jag tycker absolut inte detta är fel,tvärtom. Butiker borde ha perfekta rum enligt min mening.

Pjotre: Jag håller med. Många ogillar dämpade rum ialla fall i början. Det är ungefär som att ha haft loudnessknappen (som mina första förstärkare hade)intryckt. När man tar bort den tycker man att ljudet låter slankt. Efter ett tag inser man dock att ljudet istället är korrekt.

En del tycker att ljudet i mitt rum (som har absorbenter, dämpvägg och aktiv rumskorrigering) låter lite blekt och slankt i början. När de sedan har lyssnat ett tag inser de att de hör saker som de aldrig har hört förut. Basgången och mikrodetaljerna kommer helt enkelt fram på ett helt annat sätt eftersom distortionen i systemet sjunker.

Hur många halvmiljonsuppställningar har jag inte hört där försäljaren varit lyrisk och frågat mig om jag någonsin hört något så bra? Fantastiskt säger jag för att inte göra dem ledsna. I verkligheten har ljudet varit förskräckligt och fullständigt onjutbart. En anläggning för 1/10 i ett bra rum kör runt det mesta jag har hört hos handlare.

Tänk om Reference Audio byggde upp Björns rum? DET skulle vara intressant och ge butiksnamnet en betydelse och ett innehåll.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/05/23 08:44:57
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/05/23 :  08:53:59  Show Profile Send sker a Private Message
>FBK
Har lyssnat många gånger hos Reference Audio i deras lilla lyssningsrum senast för ett par månader sen och tycker helt klart att rummet är överdämpat. Ljudet är otroligt livlöst och grått. Känns lite som man har försökt att dämpa basen men tyvärr bara lyckats döda diskant och mellan registret.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/05/23 :  09:17:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Känns lite som man har försökt att dämpa basen men tyvärr bara lyckats döda diskant och mellan registret.



Kanske är detta den korrekta diagnosen?. För mycket tunna textiler käkar ju diskant - inte bas. Det blir nästan värre. Bumlig bas utan diskant

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/23 :  10:39:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Oj, här har det skrivits inlägg...


quote:
Pjotre: Jag håller med. Många ogillar dämpade rum ialla fall i början. Det är ungefär som att ha haft loudnessknappen (som mina första förstärkare hade)intryckt. När man tar bort den tycker man att ljudet låter slankt. Efter ett tag inser man dock att ljudet istället är korrekt.



Precis vad jag menade, tack Margaux! Många är vana vid/vill ha en loudness effekt på basen och när det inte får den tycker man att basen försvinner eller är slank. Jag sa inte att det var så med FBK utan det är ett allmänt "problem". Nu får man ju självklart gilla det ljud man vill, med eller utan loudness, men ibland tror jag inte det är fel på varken högtalare eller rum...

Vad det gäller dessa högtalare i Reference Audios rum har jag ingen aning för jag har aldrig besökt butiken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000