HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bärbar CD-spelare....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aponow
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/05/16 :  21:15:27  Show Profile Send Aponow a Private Message
Är det någon som vet om det finns någon bärbar CD-spelare (CD-freestyle) där inte volymen är begränsad på grund av längre batteridrift. Det är stor skillnad på dagens spelare och dem för fem år sedan, tycker inte att jag kan spela tillräckligt högt med dagens.

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:19:40

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/05/16 :  23:02:14  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Hade samma funderingar för ca 1 år sen.

Lyssnade igenom ALLA nya SONY spelare och lite andra märken men hittade ingen som hade tillräckligt med kräm i stärkaren.

Alla MD och även MP3 hårddiskspelare har bra med kräm så det är konstigt att det inte finns på CD spelarna.

Lyckades hitta SONYs jubileumswalkmanmodell som har Slot-in(!), manuell men ändå, som nu är ett par år gammal. Underbar byggkvalite, tillräckligt med effekt för att lyssna på krävande (akustisk) musik i mina stora Philips HP 890(?) lurar på stark volym.

Modellen har kostat närmare 4a papp! men jag fick den för 2300 på teknikmagasinet för ett år sen.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/16 :  23:19:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
bygg eller köp en hörlursförstärkare, det finns mycket portabla sådana.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Aponow
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/05/17 :  00:19:22  Show Profile Send Aponow a Private Message
Om man skall köpa en sådan var hittar man små sådana?
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/17 :  09:55:35  Show Profile Send dumbo a Private Message
uncle buck:
De flesta MD-spelare är åxå rejält bantade vad gäller slutsteget numera. Det är inte ovanligt med 2x5mW, och i vissa fall ännu mindre, ut, och har man då ett par lurar som inte är väldigt lättdrivna så låter det trist och livlöst. Framför allt Sony håller på med sånt trams. Sharp har fortfarande några modeller med högre uteffekt.
Många MP3-spelare lider åxå av detta, men det finns undantag. iriver tex.
Att driva ett par HD600 (om nu någon skulle få för sig att ha såna på stan/resan), som har relativt hög impedans är IMO inte att tänka på öht när det är en batteridriven spelare, så de flesta dylika jobbar på 3-4VDC.

Så ett par riktigt lättdrivna hörlurar eller en hörlursförstärkare är nästan ett måste idag, tyvärr.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:48:19  Show Profile Send orthanc a Private Message
Sony m.fl. har väl ett dB skydd i sina spelare har jag för mig. rätt bra enligt mig iaf. Man vill ju inte få bestående skador i örat av en freestyle.=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/05/17 :  12:54:19  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Har hört att MD spelare med 1-bitsteknik ska ha mer output än de vanliga men jag vet inte om det finns bärbarar CD med 1 Bits stärkare i?

Håller med om att Sharp överlag har mer output än SONY i fråga om MD. Så har det varit ända sen Sharp gav sig in i MD-tillverkningen.

Har en Sharp MD, min andra, och jag är nöjd med outputen på båda. Har haft stora lurar till båda... ett tag hade jag gamla lurar med krull-sladd...
Ok, då var det inte så svårt att köra "stärkar-delen" i botten...

f ö så heter SONY CDwalkmannen som jag är mkt nöjd med " D-EJ01 20th anniversary walkman".
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/17 :  15:52:31  Show Profile Send dumbo a Private Message
orthanc:
Jag har åxå hört att det ska finnas något sånt och att det finns lagar/regler i en del länder som kräver att det finns begränsning i utnivån. (Jag har inte fått verifierat om det stämmer dock.)Jag tvivlar dock på att denna utnivåbegränsning är så intelligent att den känner av vilken last den belastas med och mäter känsligheten på lurarna som är anslutna (hur i hela skulle det gå till). Resultatet blir ju att man kan spela tillräckligt högt med sånadär värdelösa små snäckor medan apparaten blir helt oanvändbar med ett par "riktiga" lurar.
Det är väl inte så svårt att själv moderera volymen? Det finns ju faktiskt volymkontroll på alla spelare jag sett iaf. Spelar man så högt att hörseln tar skada får man väl skylla sig själv, precis som man får skylla sig själv om man inte har öronproppar på konserter osv.

uncle buck:
Jag har åxå en Sharp MD. Valde den framför motsvarande Sony just pga uteffekten. Den funkar dock inte att driva ett par HD600 med. Provlyssnade i butik och nästan vilka lurar som helst som hade lägre impedans/högre känslighet lät bättre. Även riktigt billiga lurar. Mina Denon AHD-350 resp. 750 är dock inga problem.

Ang. digitala slutsteg i bärbara applikationer så har det ju rätt nyligen börjat dyka upp. Vi kommer säkert att se mer av detta i framtiden, så det kommer säkerligen CD-spelare med detta åxå. Högre verkningsrad ger ju lägre strömförbrukning och då kan man ju kräma på mer. Frågan är om det tar den utvecklingen och att man inte bara lägger till ytterligare X timmar till speltiden istället.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:27:26  Show Profile Send Lurman a Private Message
Hmm... Surfade runt lite, men lyckades inte hitta något om hur mycket kräm Sonys spelare egentligen har, men Irivers spottar ur sig 12mW, och låter inte så pjåkigt heller. Har bra batteritid, linjeutgång och radio dessutom.

Ett alternativ är förstås att köpa sig en större MP3-hårddiskspelare och ladda den full med okomprimerat material, men då får man stå ut med att ladda den från datorn...

Vad det gäller bärbara förstärkare finns det som sagt en hel del att välja på. Problemet är väl att det blir lite mer att släpa på (systemet närmar sig släpbart istället för bärbart...), och inte alla spelare har linjeutgångar som är bra. Själv har jag en Porta Corda II köpt från meier audio (www.meier-audio.de). Lite dyr kanske (ca 1600:-), men den finns till salu i europa (vilket så många andra inte gör...), och låter bra. Stor som en iPod och kan driva ett par HD650 med bra resultat om man krämar på lite. (Begränsningen sitter nog mer i den portabla spelarens elektronik...)

Om du är intresserad kan du ju alltid surfa in på www.head-fi.org och läsa sidorna on portabelt ljud. http://headroom.headphone.com/ har rätt bra köpguider, även om dom av någon underlig anledning rekommederar sina egna produkter... www.headwize.org innehåller en del ritningar till lurstäkare, både bärbara och andra om du känner för att ta fram lödkolven. http://www.tangentsoft.net/audio/ är en annan bra lur-DIY sida med bl a nybörjarinstruktioner, och steg för steg-instruktioner på hur man löder ihop en enkel bärbar sak.

Hoppas det hjälpte...
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/17 :  19:48:43  Show Profile Send dumbo a Private Message
Lurman:
När jag smurfade MD-spelare för ett tag sedan kom jag fram till att de flesta Sonyspelarna låg på 2x5mW. Om det är samma med CD-spelarna vet jag dock inte.
Irivers hårddiskspelare puttar för övrigt ut 2x20mW vid 16 Ohm. De andra modellerna varierar mellan 2x10 och 2x18mW, beroende på modell.
Go to Top of Page

Aponow
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/05/23 :  01:59:19  Show Profile Send Aponow a Private Message
Kontaktade Svenska Sony som sa att det finns EU-regler som säger hur högt hörlurar får spela sedan några år tillbaka.

Frågan är om det skulle löna sig att köpa en för USA-marknaden.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000