HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skälig nivåskillnad mellan CD och Vinyl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/05/21 :  10:48:51  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Efter att jag råkade köpa på mig den senaste plattan med Eric Clapton, "Me and Mr. Johnsson", så blev jag så irriterad över kopieringsskyddet så att jag i vredesmod köpte mig en vinylspelare på Ljudkompaniets rea.

Mitt problem nu är att då jag lyssnar på vinyl via skivspelaren, en Pro-Ject 1.2 som är kopplat till Pro-Ject Phono Box RIIA, så är musiksignalen mycket lägre än då jag lyssnar via CD.

Förstärkaren är utrustad med en volym som är graderad ifrån 00-99. Vid CD-lyssning så brukar 20-30 vara lagom medans då jag lyssnar på vinyl så är volymen på 30-60. Ska det vara så?


Jag har kollat så att RIIAn är kopplad för MM-pickuper då det stod att skivspelaren skulle levereras med en Pro-Ject K4 MM pickup. Hur kollar man så att det inte sitter en MC-pickup monterad? Finns det fler saker som jag bör kolla?

Mvh
Patrik B

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:12:22  Show Profile Send Heat a Private Message
Detta är helt normalt, du du får en mycket lägre utgångsignal från RIIA.t
På vissa försteg/stärkare kan man justera ingångarna så detta ej uppstår

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:50:31  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De flesta RIAA har för låg förstärkning med dagens mått mätt. En förstärkning på 50-55dB/1kHz med en PU som ger 4mV brukar ge lagom signal jämförbar med CD. Min egen hemkokta rör-RIAA ger 52dB och jag kan inte skilja på nivåerna vinyl-CD.

Jag ser i specen på pro-ject phono box att den har 32dB/1kHz vilket enligt min mening är i snålaste laget. Den ger 53dB i MC-läge men jag tror inte det funkar så bra med en MM, kan finnas risk för överstyrning av ingångssteget.

Ett sätt att lösa det är att bygga en buffer med 15-20dB förstärkning användandes en bra opamp och koppla mellan RIAA och försteg.

Pro-ject K4 är en maskerad Grado MM som ger 4.5mV. Vad jag vet har inte Pro-ject några MC med sitt namn på.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/21 :  13:10:24  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Vad är problemet ????

Så länge du kan skruva upp volymen spelar det väl ingen roll.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:04:25  Show Profile Send nin a Private Message
Det finns RIAA's med högre förstärkning och som ger högre utnivå. Då kan det bli rätt lika.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  17:47:21  Show Profile Send Nitram a Private Message
Samma sak uppenbarar sig för mig då jag kopplat in tv´n till stärkaren... INTE kul om man har "tv volymen" på när man börjar köra en cd

Vore inte fel med en apparat där man kan ställa in nivåerna...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:23:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag har kollat så att RIIAn är kopplad för MM-pickuper då det stod att skivspelaren skulle levereras med en Pro-Ject K4 MM pickup. Hur kollar man så att det inte sitter en MC-pickup monterad?"

Det behöver man inte kolla, det låter nämligen helt sjukt om man spelar med MC-pickup genom ett RIAA-steg för MM-pickuper.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:24:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vore inte fel med en apparat där man kan ställa in nivåerna..."

Jag skulle tro att det går med de flesta LINN-försteg. Åtminstone finns den funktionen i Classiken.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:48:41  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tack för svaren! Då vet jag att det iallafall inte är någonting fel med prylarna, bara att det skiljer i utnivå.

qsecofr: Jag håller med, det är inget stort problem om man bortser ifrån att någon annan i familjen råkar dra igång en CD med "vinylvolym".

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/23 :  10:58:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Patrik, låter det bra tycker du?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000