HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skiljetrafo - ett lyft!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/21 :  08:43:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Igår kopplade jag in en 230V-230V trafo på 1500VA mellan vägguttaget
och kontaktlisten där CD, Riaa, försteg mm är inkopplade. Det blev så
pass mycket bättre att jag bara måste starta en tråd om detta.
Syftet med det här är att isolera elektroniken från allt skräp och
oväsen som finns på elnätet.
Förbättringen bestod i en djupare, klarare och mer distinkt ljudbild.
Det verkar som en del bakgrundsbrus försvann, sånt som man inte
märker förrän det är borta. Jag upplever i alla fall bakgrunden som
en hel del tystare. Det är precis sånt här jag vill ha!
Satt och funderade på det här lite grann igår, jag tycker egentligen
att det är konstigt att skillnaden blev såpass stor, det finns ju bra
filtrering i apparaterna redan. Det borde ju räcka tycker man...
Finns det fler som har några erfarenheter av detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/05/21 :  09:42:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
jag har separata skiljetrafon till förstärkare och drivverk, fungerar alldeles utmärkt!
Lugnare och mer detaljerat.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/21 :  09:59:24  Show Profile Send plind a Private Message
Visst Bernt, jag håller med du
Kör en på 2000Va till slutsteget och en 500Va till cd och försteg.
Har tidigare haft Clous filter, ett till varje apparat men det här är klart bättre
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:03:24  Show Profile Send Leif B a Private Message
Var får man tag på sådana trafos?

mvh
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/05/21 :  11:38:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
Självklart har man det!
Har även testat kraftig UPS som gör om spänningen även vid normal drift och det var ett lyft, men ljudnivån var alldeles för hög så det gick inte.
Jag fick tag på några sprillans 4,6Kva 45kg filter som jag skall testa, dock har man bra lite drygt 216vac ut vid 230vac in men det skall funka ändå men dom drar drygt 0.6-0.8 A i tomgång så det är väl inget man har konstant inkopplat.

Det blir bättre helt klart.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:03:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Filtreringen i apparaterna kan inte göra något åt det största problemet vilket är jordloopar, där måste en skiljetrfao till för att skilja på jordarna.
Jag antar att slutstegen inte är kopplade till skiljetrafon?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/21 :  12:55:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan vara det som gör att trafokopplade försteg kan låta kusligt bra.
Nej, slutstegen är pluggade direkt i väggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/05/21 :  14:04:33  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej Bernt.

Har du jordat nollan på utgången av trafon eller kör du 2 gånger 115 volt???
Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:38:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är iofs 2x115V men jag kör ojordat som det är nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:45:28  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Märkligt..jag har bara upplevt försämringar med skiljetrafo..men å andra sidan har jag dragit separat 25A direkt från proppskåpet..DET gjorde enorm skillnad däremot..!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/05/21 :  15:54:25  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag upplever precis samma sak, det blir mycket trevligare att lyssna på musik numera..

jag hittade en "störskyddstrafo" 230--110-0-110 / 1000VA som jag kastade in i en låda, skärmade av och slängde i några filter tillsammans med en mjukstart, underbart!!

-ingen nätkabel i världen kan göra samma skillnader som trafon gjorde..!

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2004/05/21 15:55:22
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:16:31  Show Profile Send plind a Private Message
Jag har även slutsteget via skiljetrafo 2kva. Tycker det blir bättre än att ha det direkt i väggen. Min 500W ATLE ice-power däremot låter bättre utan trafo.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/21 :  16:22:43  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Rekomenderas varmt! Jag kör mitt system på en 1000VA isolationstrafo vilket tog bort bakgrundsbrus och sänkte dynamiktröskeln påtagligt - smådetaljer i ljudet blir tydligare och gör musiken mer levande. Alternativ kan man använda PS Audio Ultimate Outlet, High Current modellen, om man kör riktigt feta slutsteg i klass A.

Före min trafo sitter ett effektivt nätfilter, så anläggningen är både galvanisk isolerad och får filtrerad ström. Det är 241 Volt stabilt ut ur trafon vid belastning (vi har 240 Volt/50Hz i UK).

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/21 16:24:27
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/21 :  17:57:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just om man ska ha slutsteg via skiljetrafo är det delade meningar om. Jag använder till Cd och styrboxen till högtalarna. Jag ska även prova att koppla in försteget med. Om jag är nöjd ??

Yep

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:25:44  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har bara upplevt försämring med skiljetrafo. Det var en handlare som en gång kom dragandes med en stor tung skiljetrafo: "La Boite Noire" som vi kopplade in hos mig. Vi prövade först med slutsteget, och det gick inte alls och därefter försteget och även där var en klar försämring att märka.

Det stod på handlarens hemsida att "har han lånat hem den till en kund så har han aldrig fått tillbaka den". Han fick tillbaka den direkt från mig - men hans påstående stod fortfarande kvar på hemsidan

Det var en mycket dyr skiljetrafo som kostade c:a 15'000kr för en 10 år sedan....

Innan dess hade jag lånat hem en skiljetrafo från jobbet och den färgade ljudet....

- Jag kan alltid sätta mig på en hög häst och säga att ni inte har tillräckligt högupplösta prylar

Det skulle vara intressant att pröva någon igen!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:10:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Påminner mig att jag var på den lokala skroten, på en maskin satt det en trafo där det stod "220/220 1000 KVA", tänkte inte mer på det, förrän nu , är antagligen nersmält och
"förädlad" nu................

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/21 :  21:27:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag och esl har hållit på en del med skiljetrafar (kombinerat med nätfilter) och har goda erfarenheter. Vår idé har varit att ta det lite längre med separata skiljetrafos för varje ansluten enhet och de är kopplade med flytande mittjord på sekundären.

Problemet man angriper med den här metoden är att det normalt flyter oönskade strömmar i signalkablarna mellan anslutna enheter, dessutom är nätkablarna balanserade och avger minimalt med strålning.

Vi har byggt ihop ett antal skiljetrafos och sålt några stycken, jag är själv tveksam till att fortsätta med det eftersom det av någon anledning är svårt att få folk att förstå att det fungerar. De verkar mer intresserade av att köpa dyra nätkablar.

Det fungerar fint på allt utom slutsteg, där är det svårare att få till det eftersom det flyter mycket ström och den skall inte begränsas.

Mitt system är mycket högupplösande och vad som än kopplas in brukar märkas på något sätt. Om man fått en försämring efter inkoppling av skiljetrafo har något gjorts på fel sätt eller också tycker man inte om det lugnare ljudet som fås.

Jag startade nyligen en annan tråd om stjärnjord av signalkablage och tanken bakom den var att man kanske kunde få liknande förbättringar med billigare medel, dessutom skulle signalkabelkostnaden sjunka drastiskt. Det kan kanske vara svårt att få till i praktiken men tanken är god (tror jag). Det är svårt att flytta berg...
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/21 :  22:02:42  Show Profile Send eliot a Private Message
MatsT: Jag förstår att det kan vara frustrerande om man har fått det att fungera och ingen tror en

Problemet är bara att vi påverkas av tidigare erfarenheter.

- Jag håller fullständigt med om att Din "approach" är den rätta och jag skulle ha gjort på något liknande vis....nu tycker jag bara att det borde finnas någon som gjort det på rätt vis så att jag själv slipper uppfinna hjulet igen.

Jag är alltid pigg på att testa så har Du vägarna förbi

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/05/22 :  23:32:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Det är bara att gratulera till ytterligare en förbättring Bernt
Jag kör försteg och CD på en 800VA 1:1-lindad ringkärna och känner att det förbättrar en del. Framför allt blir det "lugnare", mer avslappnat med den i mitt system.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/05/23 :  02:34:37  Show Profile Send Rutger a Private Message
Det börjar sannerligen bli dags att prova sådana trafos.
Finns det några bra källor (dvs, inte audiofilmärkta)
för sådana grunkor? Är 1:1-trafos vanliga på skroten?
Är det allra bästa en modern ringkärne (innan man
traskar upp till speciallindade och mekaniskt stabiliserade
audiomodeller)?

>Syftet med det här är att isolera elektroniken från allt
>skräp och oväsen som finns på elnätet.

Hmm, när det gäller förklaringar så förstår jag att en
skiljetrafo bryter jordloopar. Men hur kan den isolera
från nätskräp? Är trafon duktig så ska den väl på
sekundären precis spegla allt det (elände) som pågår
på primären, eller?
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/05/23 :  09:23:57  Show Profile Send erixon a Private Message
I slutet av 80-talet sålde Svalander en 1:1 trafo avsedd i första hand för CD men den skulle även funka till skivspelare. Kompisar som då använde Regas skivspelare upplevde ganska stora förbättringar med denna trafo inkopplad. Själv använde jag en LINN LP 12 då. Denna spelare var ju så himla bra, inte kunde en trafo funka. Visst gjorde den det! Stampa takten med LINN var det som då gällde. Med trafon inkopplade blev det ännu lättare att stampa takten. Tyvärr har jag inte skivspelaren kvar, däremot trafon som jag hittade i förrådet.

Kopplade in trafon igår till min CD, skillnad blev det nu också. Lite lättare att följa basgången, lite öppnare, lite fler detaljer. Inga stora saker men trots allt en skillnad. Trafon ska få sitta kvar ett tag innan jag testar igen. Tycker att det är lättare att notera skillnader när man istället tar bort något.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/23 :  10:55:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
erixon: Ja, det är dom skillnader jag märkte också. Stämmer med min erfarenhet att man märker mest skillnad när man byter tillbaka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:07:35  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Stämmer med min erfarenhet att man märker mest skillnad när man byter tillbaka.
- Håller helt med

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:14:07  Show Profile Send eliot a Private Message
En viktig aspekt när det gäller transformatorer är om det är snittkärna eller ringkärna.
Vilken typ använder ni som skiljetrafo

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/05/23 :  21:55:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har testat Svalanders skiljetrafos på Naim CD och lilla Nait3 integrerade och det blev sämre. Verkar som att effekten blir väldigt olika, har dock ingen aning om varför.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/05/23 :  22:17:46  Show Profile Send erixon a Private Message
eliot;
Den trafo som Svalander har använt är inte ringkärna. Tror att det är en E-kärna, alltså den "gamla" typen av trafo. Heter den E-kärna?

Per G;
Jag har tidigare testat trafon på bl a en Teac VRDS 10. Där upplevde jag också att det blev sämre. Därför har trafon hamnat i förrådet. Teacen har ett inbyggt enkelt nätfilter i form av en spole och kondensator. Den CD jag använder nu, Copland, har inte något inbyggt nätfilter. Vet dock inte om detta spelar någon roll.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000